Lege accu?

GRRG

Zero DSR/X 2023
26 jun 2019
319
111
Hi All,

Het lijkt er op dat de accu van de GS leeg is. Hij wil in iedergeval niet starten. Start motor hoor je wel maar hij slaat niet aan. De boordcomputer geeft 11,1 volt.
Nu staat er al een poosje een accu lader op mijn lijstje dus toch maar iets online bestellen.

Bestaat er iets dat;

1) Mijn accu kan testen
2) Gebruikt kan worden als starthulp, ook onderweg. Dus met accu.
3) Als accu lader gebruikt kan worden.
4) Werkt voor de auto en motor.

Iemand tips wat een goed merk/model is?
 
ik zou ook de laadspanning eens controleren... symptoom = lege accu, oorzaak kan spanningsregelaar, dynamo of accu zelf zijn
 
Eigenlijk gewoon zelf meten met spanning meter. 11 en beetje is gewoon leeg, maar na 12 uur laden bijvoorbeeld, moet dat omhoog lopen. Meet ook als je start, zakt ie nog verder weg, kan je bijna wel dag zeggen tegen accu.
 
@GRRG Er bestaan wel apparaatjes die een deel van jouw wensenlijstje kunnen. Vaak wel “Tellsell”-achtige dingen die je de wereld beloven, maar of ze een GS kunnen aanslingeren, betwijfel ik. Je komt al gauw op wat grotere en (veel) duurdere spullen terecht.

Een onderhoudslader van een gerenommeerd merk kost minder dan een accu en verdient zich gewoon terug. Ze zijn er ook van de bekende Duitse supermarkten of de Action, maar daar zou mijn voorkeur niet naar uitgaan. De meningen zijn erover verdeeld hier op het forum. Ook over de noodzaak van een onderhoudslader an sich, dus je zult zelf even wat onderzoek moeten doen.
 
Zojuist getest met een spanningsmeter. 11,1 volt inderdaad. Hij zakt terug naar 6 volt als je probeert te starten.

Edit: Accu is net als de motor 1,5 jaar oud en hij wordt bijna dagelijkse gebruikt, ook in de winter.
 
@GRRG Er bestaan wel apparaatjes die een deel van jouw wensenlijstje kunnen. Vaak wel “Tellsell”-achtige dingen die je de wereld beloven, maar of ze een GS kunnen aanslingeren, betwijfel ik. Je komt al gauw op wat grotere en (veel) duurdere spullen terecht.

Een onderhoudslader van een gerenommeerd merk kost minder dan een accu en verdient zich gewoon terug. Ze zijn er ook van de bekende Duitse supermarkten of de Action, maar daar zou mijn voorkeur niet naar uitgaan. De meningen zijn erover verdeeld hier op het forum. Ook over de noodzaak van een onderhoudslader an sich, dus je zult zelf even wat onderzoek moeten doen.

Dankje! Het moet wel goed spul zijn. Anders koop ik het niet. Dan liever los van elkaar zeg maar...
 
11,1 en 6 volt is gewoon niet ok.

Dit overzicht geeft wel wat grip:


Je accu zit in die zin dan tussen de 0 en 10% lading.
Een Ctek of Optimate lader is altijd goed om te hebben en zal deze accu wel redden, maar of de accu het hierna nog lang vol houdt is de vraag.

Wat ik zou doen:
- Slimme acculader kopen en accu opladen
- Kijken of de motor dan weer wil starten
- Zoja: mooi, acculaadsysteem van de motor nakijken en actie ondernemen op wat daar uit volgt
- Zonee: dan moet je waarschijnlijk aan een nieuwe accu

Deze laadt zowel auto als motoraccu, ook AGM accu's. Kun je meenemen voor onderweg, maar je hebt wel een stopcontact nodig ;)
 
Hoe oud is je huidige accu? Af en toe moet er gewoon een nieuwe in.
1,5 jaar oud, net als de motor....
Bedenk me nu dat er nog fabrieksgarantie op de motor zit dus ik zal ook eens bij de dealer informeren.
Zie nu natuurlijk al aankomen dat een accu niet onder de garantie valt maar je weet maar nooit....

11,1 en 6 volt is gewoon niet ok.

Dit overzicht geeft wel wat grip:


Je accu zit in die zin dan tussen de 0 en 10% lading.
Een Ctek of Optimate lader is altijd goed om te hebben en zal deze accu wel redden, maar of de accu het hierna nog lang vol houdt is de vraag.

Wat ik zou doen:
- Slimme acculader kopen en accu opladen
- Kijken of de motor dan weer wil starten
- Zoja: mooi, acculaadsysteem van de motor nakijken en actie ondernemen op wat daar uit volgt
- Zonee: dan moet je waarschijnlijk aan een nieuwe accu

Deze laadt zowel auto als motoraccu, ook AGM accu's. Kun je meenemen voor onderweg, maar je hebt wel een stopcontact nodig ;)

Dankje! Daar kan ik wel wat mee..
 
Het is wel handig om een acculader te hebben, maar als je regelmatig rijdt heb je zo'n ding nooit nodig. Als de accu kapot is hoef je hem ook niet meer op te laden.
 
Met volle accu en kapotte SR kun je iig een klein stukje rijden, bijv. naar de motorzaak....of doet dan de abs unit vreemd?

Iig bij mijn vfr (abs) kon ik met slechts een volle accu makkelijk van Nijmegen naar Velp rijden.
 
Als je iets voor onderweg wil hebben dan zou dit een optie kunnen zijn,maar is natuurlijk alleen om te starten,je kan er niets mee opladen
buiten de jumpstarter zelf,maar helpt je niet als er een probleem is met het bijladen.
 
Met volle accu en kapotte SR kun je iig een klein stukje rijden, bijv. Motorzaak..of doet dan de abs unit vreemd?
Een kapotte spanningsregelaar die een te hoge spanning levert, kan de ECU beschadigen. Een moderne motor geeft dan een melding dat je niet mag doorrijden.
Met een kapotte dynamo kun je rijden tot de accu leeg raakt.
 
 
3762E501-C554-492B-8A87-D1F511151DC8.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan