Leger laarzen op de motor: hoe goed zijn ze nou eigenlijk?

Speedy-Gonzalez

Die hard MF'er
23 okt 2019
545
205
Nissewaard
Welke motorlaarzen moet ik nu kopen? En voldoen legerkisten eigenlijk niet gewoon?

Dat waren de vragen waar ik mee rondliep toen ik begon met motorrijden. En aangezien ik legerkisten had als wandelschoenen was de keuze snel gemaakt: ik ging motorrijden met legerkisten!
Hieronder een testverslag omdat ik denk dat meerdere mensen met de vraag rondlopen in hoeverre legerkisten geschikt zijn als motorlaarzen.

Inleiding:
Dit verslag gaat over de Bata legerkisten die in het NL leger gebruikt worden. Ik heb ze bij de dump nieuw gekocht. De prijs die ik ervoor betaald heb was E 99,=. Een koopje vergeleken met de prijs van veel 'echte' motorlaarzen.

Ik heb deze kisten van Maart tot November van 2019 gebruikt om mee te motorrijden. Ze zijn in die periode gebruikt in alle weersomstandigheden: van extreem warm (38 graden) tot koud (8 graden) en kletsnat tot koud (3 graden) en droog. In alle gevallen droeg ik wollen wandelsokken in mijn kisten. Mijn lange (spijker)broek stopte ik in mijn laarzen, mijn motorbroek over de schacht van de laarzen.

Beschrijving:
De Bata legerkisten zijn gemaakt van vol-leer (ca. 1 mm dik) en zijn ca. 24 cm hoog (incl. zool). Ze zijn er in zwart en bruin. De kisten worden gesloten met een veter waarbij de derde 'gaatjes' van onderen een blokkerclip zijn zodat je de eerste drie gaatjes strak kan aantrekken waarna je de veters kunt blokkeren tegen losspringen. Dit geeft je de kans om de veters langs de schacht goed strak te trekken. Dit ging bij mij altijd heel gemakkelijk: ik reeg de veters door alle gaatjes heen (de veters moeten uit het bovenste gaatje bij het uittrekken; zie hieronder), trok de onderste gaatjes aan, blokkeerde de veters en trok in keer de rest strak. De meegeleverde veters zijn zo lang dat ik ze eerst een keer rond de schacht wikkelde voordat ik ze knoopte. Na de (enkele) knoop stopte ik de veter uiteindes (nog steeds ca. 10 cm lang) in de schacht van de laars om te voorkomen dat ze ergens aan blijven haken.
In gebruik heb ik de laarzen minstens eens per maand schoongemaakt (met koud water en, indien nodig, een borstel) en daarna opnieuw (dik) ingevet met leervet. Het leervet moet goed intrekken en dat duur ff: na het insmeren geeft de laars een paar dagen af. Ik gebruikte de laarzen in die periode niet.
De bovenkant van de schacht heeft een ca. twee centimeter brede 'kraag' van gepolsterd leer. Die voorkomt dat de leren rand in je scheen/kuit snijdt. De zool is geribbeld rubber dat heel stroef is op alle ondergronden. De zolen hebben een hak van ca. 2 cm hoogte.

Pasvorm en comfort op motor:
De laarzen zijn te koop in lengte en breedte maten. Dus er is er altijd eentje die jou goed past. De laarzen zitten echt goed en comfortabel. Ik heb ze, voordat ik ermee ging motorrijden, een aantal maanden gebruikt als wandelschoenen. Tot mijn eigen verbazing waren de schoenen vrijwel gelijk soepel en hoefden ze nauwelijks te worden ingelopen. Dat kan komen doordat ik ze voor gebruik eerste twee keer had ingevet.
De schoenen zitten dus fijn en dragen fijn. Op motor geven m.i. ze voldoende gevoel bij het remmen en schakelen. En de geribbelde zool geeft voldoende grip op de stepjes om niet weg te glijden. Wat ook helpt is dat de hak goed 'vastloopt' tegen de achterkant van de stepjes. Hierdoor heb je altijd het gevoel dat je schoenen goed grip hebben.

Het comfort in koude(re) omstandigheden is wel iets minder: je voeten voelen vrij snel wat koud aan als het buiten kouder wordt. Dat komt doordat de laarzen niet gevoerd zijn. En leer isoleert wel wat maar niet bijzonder goed. Een dubbel paar sokken en de, eerder door mij genoemde dikke wollen sokken, helpen om de voeten toch warm te houden. Tot nu toe heb ik niet echt koude voeten gehad (op een rit na; zie hieronder). Maar je moet dus wel zorgen dat je de laarzen groot genoeg koopt om dikke wollen en een paar thermosokken aan te kunnen doen.

Het aan- en uittrekken van de laarzen is iets meer werk dan met laarzen met ritsen en klitteband (zoals de meeste motorlaarzen). Maar je went er snel aan en dan valt het allemaal wel mee. Om de laarzen goed aan- en uit te kunnen trekken moest ik altijd de veters lostrekken uit de bovenste gaatjes.

Waterdichtheid en ademende eigenschappen:
De schoenen zijn in uiteenlopende omstandigheden gebruikt. In warmte (zelfs tot 38 graden aan toe) heb ik eigenlijk nooit last gehad van natte en zweetvoeten. Het leer ademt op de motor voldoende om transpiratievocht af te voeren.
In de regen blijft het leer ca. 30 minuten waterdicht. Daarna slaan de laarzen vocht door en krijg je geleidelijk aan natte voeten. Dit heb ik ontdekt op een rit in Oktober waar ik een hele dag in de stromende regen gereden heb (bij 8 graden). Na anderhalf uur werden mijn voeten koud door de combinatie van vocht en kou. Mijn wollen sokken hebben er die dag voor gezorgd dat mijn voeten toch voldoende warm bleven. Maar of dat ook gelukt zou zijn bij 3 graden waag ik te betwijfelen. Maar zeker voor 'mooi weer rijders' is de beperkte waterdichtheid veel minder een probleem want met wollen sokken zijn natte voeten in warmere (>10 graden) omstandigheden niet eens erg onaangenaam.

Bescherming en veiligheid:
De laarzen zijn gemaakt van dik leer met een harde rubberen zool die moeilijk buigt en tordeert. De wreef van je voet en je scheenbeen worden extra beschermd door de veters en de clips waar ze doorheen lopen. Bij je tenen en de hak is de schoen vrij stijf. Er zijn verder geen versterkingen in de laars. Qua veiligheid doe je dus concessies met een legerkist op de motor omdat (vrijwel) alle andere motorlaarzen vaak extra versterkingen hebben voor je enkels en een buigplaat in de schacht van de laars.
De veters zijn een hoofdstuk apart: je moet echt heel zorgvuldig met je veters omgaan omdat ze anders gemakkelijk ergens achter blijven hangen. En dat kan grote gevolgen hebben op de motor. NOOIT vergeten om ze diep in je schacht weg te stoppen dus. In alle keren dat ik de laarzen gedragen heb is het slechts een keer gebeurt dat een veter zich had losgetrokken uit de schacht. Wat extra veiligheid biedt is dat ik altijd mijn motorbroek over mijn laarzen draag. Dat geeft extra zekerheid dat een eventuele losse veter geen kwaad kan.

Conclusie:
Ik vind legerlaarzen een serieus alternatief voor 'echte' motorlaarzen als je kunt leven met beperkte veiligheid en waterdichtheid en wat meer onderhoud. Ze zijn aanzienlijk goedkoper dan 'echte' motorlaarzen en dat kan voor velen aantrekkelijk zijn.

Wat draag ik nu zelf:
Ik heb recent Revit motorlaarzen gekocht omdat ik in de winter doorrij en onder alle omstandigheden droge en warme voeten wil houden (legerlaarzen schieten dan tekort).
 
Laarzentechniek :)?

Mag gerust verplaatst worden als ik het op de verkeerde plek gepost heb.. Er is geen aparte afdeling over kleding.....
 
Volgens mij is jouw conclusie van toepassing op elke vorm van schoeisel:

Ik vind gympen/wandelschoenen/crocs een serieus alternatief voor 'echte' motorlaarzen als je kunt leven met beperkte veiligheid en waterdichtheid en wat meer onderhoud. Ze zijn aanzienlijk goedkoper dan 'echte' motorlaarzen en dat kan voor velen aantrekkelijk zijn.

Als je kunt leven met beperkte veiligheid en waterdichtheid kun je ook zonder schoenen gaan rijden... :?
 
Ik reed vroeger altijd op kistjes, geven naar mijn mening ook betere bescherming dan motorsneakers e.d.

Maar tegenwoordig geef ik meestal toch de voorkeur aan laarzen, makkelijker aan en uittrekken en ik neem een paar instappers mee als ik ergens moet zijn en niet op motorlaarzen wil rondlopen. Ook zijn kistjes voor mij net iets te kort, als ik op de motor zit trekt mijn broek er net bovenuit.

Maar als ik motorjeans draag, trek ik mijn kistjes nog steeds aan. Geen noodzaak op de plaats van bestemming de motorjeans uit te trekken en kistjes lopen best lekker. Ik heb ook wel eens naar lage motorschoenen gekeken, maar ik denk dat kistjes meer bescherming geven en veel goedkoper zijn.

In het verleden ook met stromende regen met kistjes gereden en nooit natte voeten gehad, kwestie van ze af en toe even goed poetsen dat het leer verzadigd blijft.
 
Ik heb jaren met legerkisten gereden, je hebt wat minder gevoel met schakelen ivm de neus .
Nu rij ik regelmatig met bergschoenen ( die zijn ongeveer net zo duur als een paar motorlaarsen) als ik naar een evenement ga op de motor.
Een dag op motorlaarzen lopen staat bij mij voor zeker 3 dagen pijn in m’n poten en rug.

zorg wel dat je veters goed opgebonden zijn, lullig als je lusje blijft haken bij het stilstaan voor het stoplicht.
 
Welke motorlaarzen moet ik nu kopen? En voldoen legerkisten eigenlijk niet gewoon?

Inleiding:
Dit verslag gaat over de Bata legerkisten die in het NL leger gebruikt worden. Ik heb ze bij de dump nieuw gekocht. De prijs die ik ervoor betaald heb was E 99,=. Een koopje vergeleken met de prijs van veel 'echte' motorlaarzen.


Conclusie:
Ik vind legerlaarzen een serieus alternatief voor 'echte' motorlaarzen als je kunt leven met beperkte veiligheid en waterdichtheid en wat meer onderhoud. Ze zijn aanzienlijk goedkoper dan 'echte' motorlaarzen en dat kan voor velen aantrekkelijk zijn.


Ik heb verschillende militaire bottines in huis (Belg, en hier noemen we dat bottines) dus kan wel een beetje meepraten over die dingen...


99€ is niet teveel voor een deftige set lederen legerbottines. Hier kosten die dingen net wat minder maar goed.

Ga je die dingen kopen enkel om met de motor te rijden, dan vind je voor dat bedrag ook echte motorlaarzen, die op hun beurt WEL extra bescherming bieden aan de enkels.
Volgens de Belgische wetgeving ben je in orde met legerbottines... (.... laarzen of bottines die de enkels beschermen....) maar mi ben je beter af met motorlaarzen die nog een extra protectie bieden aan de enkels.

Wil je geld uitsparen en doe je ook andere dingen met die bottines... (op stap, hiken, naar school, naar de eenheid, ... ) dan kan ik me best inbeelden dat je met je legerbottines ook op de motor gaat rijden...


Puur om met de motor te gaan rijden? Nee, dan zou ik eerder investeren in echte motor-laarzen (-schoenen)
Voor de prijs moet je het niet doen... voor om en bij de 100€ kan je ook al motorlaarzen scoren.



Mijn gedacht.
 
Ik rij met bergschoenen
Nu ik erbij stil sta
Ik heb alleen maar bergschoenen _O-
 
Ik reed vroeger altijd op kistjes, geven naar mijn mening ook betere bescherming dan motorsneakers e.d.

Maar tegenwoordig geef ik meestal toch de voorkeur aan laarzen, makkelijker aan en uittrekken en ik neem een paar instappers mee als ik ergens moet zijn en niet op motorlaarzen wil rondlopen. Ook zijn kistjes voor mij net iets te kort, als ik op de motor zit trekt mijn broek er net bovenuit.

Maar als ik motorjeans draag, trek ik mijn kistjes nog steeds aan. Geen noodzaak op de plaats van bestemming de motorjeans uit te trekken en kistjes lopen best lekker. Ik heb ook wel eens naar lage motorschoenen gekeken, maar ik denk dat kistjes meer bescherming geven en veel goedkoper zijn.

In het verleden ook met stromende regen met kistjes gereden en nooit natte voeten gehad, kwestie van ze af en toe even goed poetsen dat het leer verzadigd blijft.
:^
Ik had elke regel zelf kunnen typen :Y
 
Ik heb een tijd rondgereden met van die Bata werkschoenen met stalen neuzen.. Zijn iets lager dan de legerkisten maar wel hoog genoeg om protectie te bieden.
Kosten ook geen drol in de uitverkoop, voor 25/30 euro heb je al een paar en ik heb het idee dat ze betere bescherming bieden dan de motorsneakers van Alpinestars die ik heb. Voor de lange ritten gebruik ik echter toch gewoon m'n Daytona laarzen...
 
Stalen neuzen zijn link. Niet alleen op de motor, maar ook als werkschoenen. Als je onder iets zwaars komt met de neus van je schoen, snijdt die stalen neus je tenen eraf.
 
Afgesneden of verbrijzeld, lastige keuze... Noemen ze de wet van behoud van ellende.

Ik heb ook wel met kisten gereden, maar vond het te lomp rijden. Weinig gevoel, en de neus is ook vrij bol, afhankelijk van de motor/stand van het pookje soms erg lastig schakelen.

Ik ben erg blij met mijn motorlaarzen.
 
Dit verslag gaat over de Bata legerkisten die in het NL leger gebruikt worden. Ik heb ze bij de dump nieuw gekocht. De prijs die ik ervoor betaald heb was E 99,=. Een koopje vergeleken met de prijs van veel 'echte' motorlaarzen.
https://www.motorkledingcenter.nl/booster-reivo.htmlhttps://www.motorkledingcenter.nl/gc-bikewear-dry-road.html
Of als je niet per se een laars wilt, maar iets wat er casual uit ziet:
https://www.motorkledingcenter.nl/booster-freedom-motorschoenen.htmlhttps://www.motorkledingcenter.nl/booster-paddock.html
Of iets van alpinestars:
https://www.motorkledingcenter.nl/alpinestars-faster-2.html
 
Stalen neuzen zijn link. Niet alleen op de motor, maar ook als werkschoenen. Als je onder iets zwaars komt met de neus van je schoen, snijdt die stalen neus je tenen eraf.

Rare gedachte: Als er iets op je tenen staat wat zo zwaar is dat het de stalen neus van je werkschoenen zoveel vervormd dat hij je tenen eraf snijdt dan was er zonder stalen neus ook niets meer van je tenen over.

In alle andere gevallen beschermd die stalen neus je voet alleen maar extra.

En in veruit de meeste werkschoenen is de stalen neus niet van staal, maar van kunststof, net als de bescherming in de zooi.
 
Die heb ik ook al jaren, maar ik gebruik ze alleen bij warm weer. Mij zitten ze ook minder goed dan laarzen van Alpinestars. Ik heb al moeite om ermee naar de schuur te lopen waar mijn motor staat, en dat is 10 meter ver.


Pasvorm is uiteraard persoonlijk.
Ik heb ook wel een beetje rare voeten :+
 
Stalen neuzen zijn link. Niet alleen op de motor, maar ook als werkschoenen. Als je onder iets zwaars komt met de neus van je schoen, snijdt die stalen neus je tenen eraf.
Broodje aap verhaal. Diverse test te vinden op yt. Tegen de tijd dat de stalen neus verbuigt zou die belasting je tenen geplet hebben
 
Terug
Bovenaan Onderaan