Leger laarzen op de motor: hoe goed zijn ze nou eigenlijk?

Broodje aap verhaal. Diverse test te vinden op yt. Tegen de tijd dat de stalen neus verbuigt zou die belasting je tenen geplet hebben

Dat klopt, maar dat staal verbuigt eerder dan dat een kunststof neusprotector breekt. M.a.w. met staal is beter dan niets, maar kunststof bescherming is beter.
 
Dat klopt, maar dat staal verbuigt eerder dan dat een kunststof neusprotector breekt. M.a.w. met staal is beter dan niets, maar kunststof bescherming is beter.
Dat geloof ik niet zo snel. Maar als de stalen neus 'ijzerfolie' is dan zullen er zeker sterkere kunstoffen zijn. Kortom, ik denk dat in deze eigenlijk niet in generieke termen gesproken kan worden.
 
Ik rij alleen nog maar met kisten. Zolen van motor laarzen slijten te snel. Volgens de motorzaak moest ik er ook niet te veel op lopen. Hoe dan? In plaats van extra schoenen meenemen, trek ik dan liever die kisten aan. Nu rij ik ook geen sportieve motoren. Ik kan ook met klompen aan motor rijden (zie avatar).
 
Ik rij alleen nog maar met kisten. Zolen van motor laarzen slijten te snel. Volgens de motorzaak moest ik er ook niet te veel op lopen. Hoe dan? In plaats van extra schoenen meenemen, trek ik dan liever die kisten aan. Nu rij ik ook geen sportieve motoren. Ik kan ook met klompen aan motor rijden (zie avatar).
Het hangt natuurlijk af van wat voor werk je doet, maar je kunt toch schoenen op de werkplek bewaren?
 
Toen ik nog woon-werk op de motor deed, had ik schoenen op mijn werk. En dan zijn laarzen inderdaad handiger. Makkelijk aan en uit. Nu rij ik vooral recreatief. Ook treffens. En dan vind ik het wel handig om zo van de motor te kunnen stappen.
 
Stalen neuzen zijn link. Niet alleen op de motor, maar ook als werkschoenen. Als je onder iets zwaars komt met de neus van je schoen, snijdt die stalen neus je tenen eraf.

Mythbusters heeft dat getest. Wel degelijk broodje aap. Stalen neuzen zijn in echte veiligheidsschoenen een volledige neus (rondom), geen losse beugel die om kan klappen of zo. En een stalen eierschaal kan veel meer hebben dan iets soortgelijks van kunstof of kevlar.
 
Laatst bewerkt:
Mythbusters heeft dat getest. Wel degelijk broodje aap. Stalen neuzen zijn in echte veiligheidsschoenen een volledige neus (rondom), geen losse beugel die om kan klappen of zo. En een stalen eierschaal kan veel meer hebben dan iets soortgelijks van kunstof of kevlar.

Ik kan die link niet bekijken. Maar ik zag op een andere site ook dat het een broodje aap is en dat stalen neuzen om andere reden soms verboden zijn, zoals werken met elektriciteit of in situaties waar je vaak langs een metaaldetector moet.
 
Het hangt natuurlijk af van wat voor werk je doet, maar je kunt toch schoenen op de werkplek bewaren?

Ik heb geen vaste werkplek, ook niet in het gebouw dat mijn standplaats is, maar daar ben ik gemiddeld één keer in de week. Maar een paar simpele gympen heeft bij mij nu toch de voorkeur boven rijden met kistjes. Vroeger trok ik mijn motorbroek vaak over mijn kistjes heen uit, maar dat was niet zo bevorderlijk voor de levensduur van die broek.
 
Ik heb de link gefixed, zat idd een tikfoutje in. Eventueel kun je de aflevering ook hier bekijken (andere link is een samenvatting).

Wbt electrical hazards, dan heb je een schoen nodig met een EH rating. Geen idee of dat samen kan vallen met een SB of S1/2/3 rating (stalen neuzen), maar is een losse standaard. Hier een mooi lijstje van codes.
 
Ik rijd ook al sinds de eerste dag dat ik m'n A'tje heb op kisten (tijdens lessen zelfs al, ik heb laarzen gekocht omdat me was wijs gemaakt dat ik anders bij 't examen naar huis gestuurd zou worden). Die laarzen heb ik weinig gedragen omdat ze me te warm zijn. Ze lopen ook voor geen meter... en ze zien er niet uit. :P
Nadeel van kisten is wel dat ze niet voorzien zijn van protectoren... denk ik. Maar 't leer is zo dik dat 't nog wel een tikkie kan vangen volgens mij.

Vooral om die reden vorig jaar een paar mooie motorschoenen gekocht. Halfhoog zodat je wel wat meer bescherming hebt dan van sneakers. Maar voor bijna 200 euro had ik een paar schoenen die niet waterdicht zijn (ja, de schoen zelf... maar de lip sluit niet aan de zijkanten aan waardoor daar water langs kan lopen). Ook zijn de zolen van een materiaal dat niet goed ontlaadt waardoor ik, zeker in de winter, overal schokken van krijg. Dus kies ik weer voor comfort en trek ik vrolijk m'n kisten weer aan. Veters strikken kost wat tijd maar is nou ook weer geen minutenwerk. :P
 
Ik rij ook al een jaar op kisten, zie geen probleem qua veiligheid. En die van mij zijn al 10 jaar ingelopen, dus lomp en niet soepel is zeker niet van toepassing. Van t weekend toevallig wel een set Alpinestars laarzen gekocht, puur omdat in de winter mn tenen nog al onderkoeld raken op de motor. Het worden niet voor niks ook nog wel eens vrieskisten genoemd :+

Maar ik sluit zeker niet uit dat ik van de zomer als ik ergens heen ga waar ik wel een stuk wil lopen gewoon de kisten weer aan doe, wel zo makkelijk. voor woon-werk is motorlaarzen prima, wissel op t werk toch om voor veiligheidsschoenen die daar onder mn bureau staan te wachten als ik aankom.
 
Na een ongeval, links enkel gebroken, schoen redelijk intact.
20140805_154800.jpg

Rechts geen schade aan voet/enkel, maar wel over de volle lengte opengescheurd.
20140805_153117.jpg

Arts was blij dat ik hoge schoenen aanhad, dus kistjes geven wel wat bescherming, maar rij toch liever met laarzen.
 
Naar mijn idee hebben, goede, motorlaarzen wel meer protectie dan kisten. Het is zeker veel beter dan niets, en het loopt vast een stuk beter dan veel andere schoenen. Maar toch hebben mijn leren motor schoenen (halfhoog) een aantal beschermingen die de kisten echt niet hebben.

Maar ja, ik mocht tijdens de lessen ook op mijn bergschoenen. En die zijn echt niet zo heel stevig naar mijn mening.
 
Het ligt er aan welke kisten je hebt, als je de oude M90 heb ja, maar de nieuwere M900 zijn toch beter, Ik rij dan voornamelijk motoren met hak/teen schakeling, maar op de ZZR ging het ook goed, broek over of in de kisten, maakt mij nietveel uit
 
Ik draag dagelijks legerkisten, gewoon omdat ze zo lekker lopen. :Y Maar op de motor draag ik gore-tex motorlaarzen ;) Puur voor het waterdicht zijn en voor het gevoel bij het schakelen.

Je kan Bata kisten ook goedkoper krijgen dan 99 Euro. Bijvoorbeeld hier. De Lifeline kisten (afgeleid van Bata) zijn soms nog goedkoper.

Goede review btw @Speedy-Gonzalez :t
 
Laatst bewerkt:
Het ligt er aan welke kisten je hebt, als je de oude M90 heb ja, maar de nieuwere M900 zijn toch beter, Ik rij dan voornamelijk motoren met hak/teen schakeling, maar op de ZZR ging het ook goed, broek over of in de kisten, maakt mij nietveel uit
Ik denk dat je met M900 de M400 bedoelt, die zover ik weet nooit generiek verstrekt zijn geweest.
De M400 heb ik altijd gemeden als de pest.
Wat bescherming betreft overtreffen echte motorlaarzen natuurlijk de gevechtslaarzen. Gevechtslaarzen zijn nou eenmaal gemaakt om te voet door zwaar terrein te gaan en motorlaarzen om op de motor te rijden.
Je moet doen waar je je happy bij voelt, toch? Beoordeel de omstandigheden. Miltairen dragen ook geen motorlaarzen tijdens operaties...
 
Ik denk dat je met M900 de M400 bedoelt, die zover ik weet nooit generiek verstrekt zijn geweest.
De M400 heb ik altijd gemeden als de pest.
Wat bescherming betreft overtreffen echte motorlaarzen natuurlijk de gevechtslaarzen. Gevechtslaarzen zijn nou eenmaal gemaakt om te voet door zwaar terrein te gaan en motorlaarzen om op de motor te rijden.
Je moet doen waar je je happy bij voelt, toch? Beoordeel de omstandigheden. Miltairen dragen ook geen motorlaarzen tijdens operaties...
Als ex-militair reed ik wel met de dienstmotor met de kissies :+
 
Gerba's dan denk ik?
Geen idee, dienstplicht laarzen. ‘95
Gewoon de standaard kisten, wel hadden wel motorlaarzen en een motor pak maar reden altijd met de kisten en een regenbroek over de gewone broek.
Wel de Motorjas met geel hesje.

De laarzen waren echt het goedkoopste van het goedkoopste en de broek geschikt voor de Noordpool.
 
Nee Rob, er stond echt M900 , intervention boots op de doos, ik heb ze als werkschoenen gekozen, helaas hebben ze die maar 2 jaar in het programma gehad, ik had na een half jaar dus nog maar een set moeten bestellen.
Ik loop vanaf mijn 18 (nu 40 jaar al) op kisten en wil eigenlijk geen anderen hebben. Geen zweetvoeten in de zomer en geen koude poten in de winter en ik draag ze "dag en nacht"
Ik heb ze nooit gekregen van Hare majesteit, ze wilde mij niet hebben als dienstplichtige, maar kocht ze altijd bij de dump
 
Okee, ik heb ze nog niet eerder voorbij zien komen maar google geeft deze als je googelt op m900 intervention boots. Wat generiek uitgegeven is door Defensie ken ik wel, maar daar vallen deze niet onder, neemt niet weg dat ze er comfortabeler uitzien dan de M90's. Het is een tijdje een rommeltje geweest met gevechtslaarseb toen Bata naar India vertrok, toen zijn de Haixen (mislukt) Kampfstiefel (mislukt) en nog een onduidelijk ding voorbij gekomen voordat men voor de veel te lage Mendl Pantoffels koos.

1572975256168.jpeg
 
Ik heb ook de HAIX politiekisten, goed spul, maar blijven toch stugger dan de Bata's zeker die invention boots zijn enorm soepel geowrden op de schacht
 
Gewoon de bata's een nachtje vol laten staan met water en dan nat aantrekken. Het leer van de schacht vormt zich dan precies naar je voet/enkel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan