Lek olie aftap plug?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jonathanbmw

Rookie
29 aug 2022
3
8
Best mensen,

Ik sta op het punt een tweedehands bmwr100gs 1995 te kopen met 50k mijl op de teller. Hij rijdt heerlijk tijdens de proefrit dus ik was meteen verkocht. Na het ritje viel mij op dat er twee
a drie olie druppeltjes lekten onder het blok. De verkoper zegt dat het de olie aftap plug is en dat wil ik best geloven. Maar kan het ook iets ergers zijn? Voelt beetje vreemd om een motor te kopen die lekt/zweet, tegelijertijd is het een oudje dus lijkt me logisch dat het gebeurd. Moet ik mij zorgen maken of kan ik met gerust hart motor kopen?

Alvast bedankt.
 
Verkoper moet gewoon eerlijk zijn. Maar grote reparaties moeten je toch niet afschrikken? Lijkt me dat bij een motor van deze leeftijd die zeker eraan komen (ook al moet het niet meteen gebeuren)
 
Dan is het nog steeds zuur maar geen verborgen gebrek waar de verkoper wel van wist maar je even vergeten te vertellen is.

Je hebt nooit 100% zekerheid, wel eerlijkheid.
De verkoper zegt dat het de aftaplug is, het is bekend dus geen verborgen gebrek, je heb olielekkage geconstateerd.
Aan de koper nu de taak om de verkoper te geloven, en is snel gecontroleerd.
Maar iig geen verborgen gebrek.
dus: 1: verkoper heeft gelijk
2: verkoper denk dat die gelijk heeft
3: verkoper is niet eerlijk, maar dat zal je nooit weten
 
Precies en ik ga voor de krukaskeerring. En dat is een behoorlijke klus.

Ik heb onlangs van mijn beide Honda's de keerring van de cardan vervangen, 34 jaar oud en het rubber is dan vrij hard geworden. Die keerringen kosten weinig en zijn met weinig moeite te vervangen, wiel er uit en je bent al bijna klaar.

Maar bij een BMW boxer is de krukaskeerring vervangen iets minder gezellig en als je dat niet zelf kunt, mag je rekenen op een kostenpost waar je heel veel bier voor kunt kopen.

Bier! Wie riep daar bier?
 
Wat een geneuzel over een oude motorfiets met 50.000 mijl op de teller.
Nu wordt de verkoper verantwoordelijk gehouden voor een paar druppels olie.
Koop dan geen oude motor.
Wat is 50000 mijl?
Dat is slechts 80.000km. Maw die is nog in de inrijd-periode.
Mijn FZ staat nu op 320k. Dus waar hebben we 't over?

Op zich niet erg een paar druppels olie.
Ook niet dat 't mss wel de keerring betreft.
Maar dan wel een aangepaste verkoopprijs voor deze storing.

Als de mogelijke koper het niet ziet zitten met deze storing, dan maar zoeken naar een andere. Of helemaal nix!!
 
Of de koper neemt ff een koper ringetje mee en vraagt of ie 'm voor de proefrit mag vervangen. Weinig werk, en meteen antwoord op je vraag.
Verkoper doet moeilijk? €1000,- minder bieden of de motor lekker laten staan.
 
Of de koper neemt ff een koper ringetje mee en vraagt of ie 'm voor de proefrit mag vervangen. Weinig werk, en meteen antwoord op je vraag.
Verkoper doet moeilijk? €1000,- minder bieden of de motor lekker laten staan.
Verkoopt hij hem toch aan een ander.
2e hands motorvoertuigen is 2e hands ellende.
Als je niet zelf eraan kan sleutelen begin er dan niet aan.
 
Of de koper neemt ff een koper ringetje mee en vraagt of ie 'm voor de proefrit mag vervangen. Weinig werk...
Nou, weinig werk?... Om het ringetje te kunnen vervangen, moet de aftapbout verwijderd worden. De olie loopt er dan uit. Geeft het nodige geklieder als je de bout weer moet terugplaatsen terwijl er een straal olie uit het gat komt.
 
Wat is 50000 mijl?
Dat is slechts 80.000km. Maw die is nog in de inrijd-periode.
Mijn FZ staat nu op 320k. Dus waar hebben we 't over?

Op zich niet erg een paar druppels olie.
Ook niet dat 't mss wel de keerring betreft.
Maar dan wel een aangepaste verkoopprijs voor deze storing.

Als de mogelijke koper het niet ziet zitten met deze storing, dan maar zoeken naar een andere. Of helemaal nix!!
De teller van je motor staat op de stand van 320dkm. Het blok toch niet?

Want als het blok al eens gewisseld is...
 
De teller van je motor staat op de stand van 320dkm. Het blok toch niet?

Want als het blok al eens gewisseld is...
Ik geef vooral aan dat 80k heel weinig is.

Jazeker is mijn blok gewisseld.
Dat was eerder economisch dan dat 't technisch niet had gekund. Het lager van het uitgaande kettingwiel was verrot.
Die was van de FZ-modellen 85+86 onderbemeten. Latere modellen hebben daar een update op gehad. En die gaan dus NIET stuk.
De kosten van het lager zelf was niet eens een punt. Maar het complete blok moet dan wel uit elkaar.
Als het lager meer toegankelijk was geweest, dan had ik die echt wel vervangen. Rest van blok was nog prima.
Op dat moment was 't slimmer om een gebruikt 90-blok te plaatsen dan een complete blok-demontage.
Ik kon dat blok kopen voor minder dan alleen de pakkingsets die ik nodig zou gaan hebben.
Tsja, wat doe je dan?

Inmiddels doet dit blok al weer 40k z'n werk.
 
In Afrika stoppen ze er gewoon modder in als de aftapplug ontbreekt. Daarna mag je de motor niet meer wassen.
Ja alleen staat er dan een buffel voor als motorblok ;) }:O
1662049532327.png
 
Wat ik als lekpunten nog niet tegen ben gekomen zijn de oliedruksensor en de neutraalschakelaar. Als hier het isolatiemateriaal poreus is geworden krijg je ook druppels op straat. Ik heb beide moeten vervangen bij mijn R65. Oliedruksensor zit opzij en is goed te controleren. Neutraalschakelaar zit boven de oliepan en kan moeilijk gecontroleerd worden. Die achterkant van het carter (oliepan) goed schoonmaken, dan kan je na een rit zien waar het oliespoortje begint.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan