Lek olie aftap plug?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jonathanbmw

Rookie
29 aug 2022
3
8
Best mensen,

Ik sta op het punt een tweedehands bmwr100gs 1995 te kopen met 50k mijl op de teller. Hij rijdt heerlijk tijdens de proefrit dus ik was meteen verkocht. Na het ritje viel mij op dat er twee
a drie olie druppeltjes lekten onder het blok. De verkoper zegt dat het de olie aftap plug is en dat wil ik best geloven. Maar kan het ook iets ergers zijn? Voelt beetje vreemd om een motor te kopen die lekt/zweet, tegelijertijd is het een oudje dus lijkt me logisch dat het gebeurd. Moet ik mij zorgen maken of kan ik met gerust hart motor kopen?

Alvast bedankt.
 
Als het volgens de verkoper de aftapplug is, dan zou ik door hem het koperen ringetje laten vervangen. Daarna weer gaan proefrijden en kijken of de boel inderdaad niet meer lekt.

Dat kost de wereld niet dus als dat het is en hij/zij de motor echt wilt verkopen dan moet dat geen probleem zijn om te vervangen.

Als daar moeilijk over gedaan wordt, lekker laten staan dat ding.
 
Aftap plug zie ik niet zo gauw lekken als hij normaal vast zit, ondanks een gebruikte koperen ring. Zou wat terughoudend zijn om nu zonder meer te kopen. Lekke keerring of pakking lijkt me een waarschijnlijkere oorzaak en kan als veel werk uitpakken om te verhelpen. Zoals al vernoemd, neem iemand mee die er goed kijk op heeft voordat je beslist.
 
Tuurlijk zegt de verkoper dat alleen de ring van de olieplug lekt.
De motor is zeker ook van een oud vrouwtje geweest?

Oliedruppels door lekke carter-pakking, een verrotte keerring of mss wel een scheurtje in het carter is zo simpel omzeild.
Het werkelijke probleem volgt later, en die is dan voor jou!
 
Een motor van 27 jaar oud, en dan klagen over een olielekkage, en dan moet de eigenaar het maar lekker eerst zelf oplossen?
Tsja, het kan allemaal, maar het is geen nieuwe motor bij een dealer vandaan he.
Zodra het netjes vooraf gemeld is, bij voorkeur al in de advertentie en niet afgedaan wordt met "oh zal wel de aftapplug zijn" dan kan je akkoord gaan met de aankoop met de wetenschap dat er iets aan de hand is.

Al koop ik een motor van 60 jaar oud voor 200 euro, gewoon fatsoenlijk je verkoop doen.

Ben er ook wel eens ingestonken en dat is nooit fijn.
 
Een motor van 27 jaar oud, en dan klagen over een olielekkage, en dan moet de eigenaar het maar lekker eerst zelf oplossen?
Tsja, het kan allemaal, maar het is geen nieuwe motor bij een dealer vandaan he.
Ik denk dat het wel goed is om te achterhalen wat het daadwerkelijk is voordat je een bod doet.

Voor je het weet kan die halve motor uit elkaar.
Maar het kan ook een klein dingetje zijn.

Dat heeft invloed op de waarde van het ding ja.
 
Het ging mij erom wat hier wordt geroepen wat de verkopende partij zou moeten doen.
Iemand zet een motor te koop, 27 jaar oud, dus zeker niet nieuw en er kan wat mee aan de hand zijn, of dat kan ook morgen na de verkoop gebeuren.
Verkoper vraagt een prijs, koper heeft iets in gedachte.
Verkoper zegt dat die goed is of denkt dat die goed is, koper geloofd dat of doet zelf wat onderzoek. Klaar
Maar ik krijg steeds meer het idee dat mensen bij een 2ehands verwachten dat die tip top in orde is, liefst nog eerst een gehele restauratie vantevoren anders loop ik wellicht een risico.
Nou, als je dat niet aankan moet je nieuw kopen.

Van die kopers die een jaar laten bellen en zeggen, ik heb een motor gekocht, maar nu is de radiateur lek oid, wat gaan we daar aan doen.
Nou niets, jouw motor. Ja maar, dan moet die een jaar geleden ook al niet helemaal goed zijn geweest, zullen we de kosten maar delen dan. NEE

Wees een vent, maar een keuze en sta daar achter. Zorg dat je ergens iets van af weet, leer jezelf iets en handel daarna.
 
Nee voormalig A4 Delft kompaan :],de verkoper moet vooraf vermelden wat eraan mankeert,en niet als je net bijvoorbeeld 150km gereden heb te horen krijgen,oh ja en de aftapplug lekt (waarschijnlijk).
 
en dus moet de koper dat bekijken, conclusie trekken en klaar
Je kunt er lang of kort over discusieren, TS vraagt raad en krijgt dat. Als het echt zo eenvoudig was als een lekkende plug is het logisch om te denken dat het dan wel gerepareerd zou zijn voor de verkoop,..ach wat maak ik me toch druk hier,...BMW,..ik heb er niets mee.
 
Je kunt er lang of kort over discusieren, TS vraagt raad en krijgt dat. Als het echt zo eenvoudig was als een lekkende plug is het logisch om te denken dat het dan wel gerepareerd zou zijn voor de verkoop,..ach wat maak ik me toch druk hier,...BMW,..ik heb er niets mee.
Ik heb er wel wat mee,voornamelijk nachtmerries uit het verleden😬;)
 
Een motor van 27 jaar oud, en dan klagen over een olielekkage, en dan moet de eigenaar het maar lekker eerst zelf oplossen?
Tsja, het kan allemaal, maar het is geen nieuwe motor bij een dealer vandaan he.
Als niet echt duidelijk is, waar de lekkage vandaan komt, moet dat eerst maar duidelijk worden.
Dan kan met de evt reparatie-kosten in gedachte de 'goede' verkoopprijs worden besproken.
Je niet laten afschepen met een lekke afdichtring van 1 eurie, en dat er uiteindelijk een reparatie van €1000 volgt.
 
Nee het is geen nieuwe, maar het verschil tussen een ringetje en een nieuwe keerring is wel erg groot.
Precies en ik ga voor de krukaskeerring. En dat is een behoorlijke klus.

Ik heb onlangs van mijn beide Honda's de keerring van de cardan vervangen, 34 jaar oud en het rubber is dan vrij hard geworden. Die keerringen kosten weinig en zijn met weinig moeite te vervangen, wiel er uit en je bent al bijna klaar.

Maar bij een BMW boxer is de krukaskeerring vervangen iets minder gezellig en als je dat niet zelf kunt, mag je rekenen op een kostenpost waar je heel veel bier voor kunt kopen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan