Lekdetectie vloeistof motorolie

Thomassino

MF'er
24 aug 2009
197
0
Beverwijk
Hullo,

Heb al tijd gezocht maar kan er geen antwoord op vinden.
Maar bestaat er een lekdetectie vloeistof wat bij je motorolie gegooid kan worden. Zodat een lek zichtbaar wordt onder UV licht?

Hoor het graag!
 
Hullo,

Heb al tijd gezocht maar kan er geen antwoord op vinden.
Maar bestaat er een lekdetectie vloeistof wat bij je motorolie gegooid kan worden. Zodat een lek zichtbaar wordt onder UV licht?

Hoor het graag!
Gooi er cadmium in dat geeft licht in het donker }) dat is de voorganger van fluor 8-)
Maar als je het blok goed schoonmaakt zie toch waar hij langs lekt B|
 
Laatst bewerkt:
Zoiets hebben ze wél voor aircosystemen ja, van dat spul dat oplicht onder UV. Maar het moet natuurlijk geen kwaad kunnen met olie!
Ik zou gewoon GOED schoonmaken, dan rijden/starten, dan moet je kunnen zien waar het lekt.
 
Heb je helemaal geen idee waar het vandaan komt? Heb zelf een goedje in een spuitbus, wat een beetje korrelig wordt als het droog is. Daar waar er olie bij komt verkleurd het bruin. Je kan het er ook zo weer afwassen, zal (indien gewenst ;) ) naam ff opschrijven van de week
 
Ik heb dus wel een lek. Al meerdere keren het blok goed schoongemaakt en stukje gereden.

Het zijn zeker niet de kleppendekselpakking en koppakking. Altijd kurk droog.
Koppelingspakking heb ik al laten vervangen en een carter pakking heeft de motor niet.

Al bouten zijn al keer nagelopen en nogmaals aangedraaid. Het vreemde is dat het aan beide kanten van het blok zit en het lek net te klein is om snel zichtbaar te zijn. Pas na iets van 25 km ontwikkelt het blok een aantal druppels..
 
Ik heb dus wel een lek. Al meerdere keren het blok goed schoongemaakt en stukje gereden.

Het zijn zeker niet de kleppendekselpakking en koppakking. Altijd kurk droog.
Koppelingspakking heb ik al laten vervangen en een carter pakking heeft de motor niet.

Al bouten zijn al keer nagelopen en nogmaals aangedraaid. Het vreemde is dat het aan beide kanten van het blok zit en het lek net te klein is om snel zichtbaar te zijn. Pas na iets van 25 km ontwikkelt het blok een aantal druppels..
Komt waarschijnlijk langs de uitgaande assen tandwielas of schakelas.
Je kan toevoegingen kopen die de oliekeringen soepel maken en dat de boel weer afdicht
Hoe het heet weet ik niet.
 
Qua hoogte komt het ongeveer vanaf het midden van het blok. En het loopt langs beide kanten naar beneden. Heb het tot op heden nog niet gevonden. Dus zodoende dat ik me afvroeg of er net zoals in airco-systemen een lekdetectie vloeistof kan worden toegevoegd.

Maar ik sowieso jullie tips binnenkort een keer gaan toepassen.
 
je schrijft dat je het rijdend test,
maar door de rijwind kan olie dan echt alle kanten opgaan
olie is net bloed, kruipt waar het niet gaan kan :+

ik zou de kuipen eraf halen,blok schoonmaken ,en hem net zo lang laten pruttelen tot je het ergens vandaan ziet komen

waar je ook nog eens even naar kunt kijken ,of je carterontluchting
A niet lek is
B niet verstopt is
aangezien hij niet lekt als de motor koud is (als ik het goed gelezen heb :? )

verder kan ik me geen mooiere detectievloeistof bedenken dan olie zelf :o
 
Wat ook werkt: Met doek even olie eraf vegen (niet compleet droog maken) en dan iets van talkpoeder er tegenaan gooien. Waar op een gegeven moment het talkpoeder (na even rijden of stationair laten lopen) weg is zit het lek.
 
Terug
Bovenaan Onderaan