Lekdijk tussen Wijk bij Duurstede en Amerongen dicht voor motoren

Hmm zou de “definitieve afsluiting pilot” bewust gelekt zijn om te bereiken dat een groot deel van de motorrijders dat stuk dijk al zou gaan mijden?

“ Overigens zijn motorrijders echt niet de enige verkeersdeelnemers waarover geklaagd wordt als het over de Lekdijk gaat. Op donderdag 16 december hielden de gemeenten Utrechtse Heuvelrug en Wijk bij Duurstede samen met de politie, Veilig Verkeer Nederland en een loonbedrijf nog een 'bewustingwordingsactie', gericht op automobilisten die over de Gooyerdijk tussen Leersum en Wijk bij Duurstede reden.”

“ Met automobilisten werd het gesprek gevoerd over het effect van hogere snelheid op fietsers. Fietsende scholieren konden plaatsnemen in een groot loonwerkersvoertuig om te ervaren hoe het is om in zo’n groot landbouwvoertuig te zitten, blijkbaar zorgen die ook voor klachten. Met de actie hopen de gemeenten "verkeersdeelnemers bewust te maken van elkaars aanwezigheid en dat zij rekening houden met elkaar". Voor zover bekend waren motorrijders hiervoor niet uitgenodigd.”


Jammer dat in de reeds gepubliceerde stukken enkel over de motorrijders wordt gesproken terwijl er dus ook geklaagd wordt over automobilisten en landbouwvoertuigen maar dit was niet te lezen in die stukken. Dit lijkt mij helaas weer stemmingmakerij.

Ook jammer dat motorrijders niet zijn uitgenodigd bij die bewustwordingscampagne. Was de organisatie misschien bang voor tegenspraak en terechte tegenargumenten? Ik begreep dat de MAG ook al niet werd betrokken bij het overleg m.b.t. de afsluiting…
 
Laatst bewerkt:
Een "pilot". Jaja, en als hij afgelopen is wordt er gevalueerd en alleen aan de bewoners hun mening gevraagd. Natuurlijk wordt die dijk dan afgesloten. Wat is het praktisch nut van een 'proef' waarbij je op voorhand al weet wat de uitkomst gaat zijn?
 
Als de motorrijders niet worden uitgenodigd hoe weet je hoe die erover denken? Waarom was het KNMV/MAG niet bij ook al waren ze niet uitgenodigd? Neutraal gesprek voeren kan tegenwoordig niet meer dus?
 
Een "pilot". Jaja, en als hij afgelopen is wordt er gevalueerd en alleen aan de bewoners hun mening gevraagd. Natuurlijk wordt die dijk dan afgesloten. Wat is het praktisch nut van een 'proef' waarbij je op voorhand al weet wat de uitkomst gaat zijn?


Er is onvoldoende handhaving om te controleren of mensen met dikke brulpijpen en hoge snelheid over de dijk rijden.

Dus nu gaan ze proberen of er wel genoeg capaciteit is om te controleren of er motorrijders überhaupt langskomen?

Interessant experiment!
Als ik daar gewoon lekker ga touren en niet gepakt wordt ivm onvoldoende handhaving is het wat mij betreft een geslaagd experiment.
 
Hmm zou de “definitieve afsluiting pilot” bewust gelekt zijn om te bereiken dat een groot deel van de motorrijders dat stuk dijk al zou gaan mijden?

“ Overigens zijn motorrijders echt niet de enige verkeersdeelnemers waarover geklaagd wordt als het over de Lekdijk gaat. Op donderdag 16 december hielden de gemeenten Utrechtse Heuvelrug en Wijk bij Duurstede samen met de politie, Veilig Verkeer Nederland en een loonbedrijf nog een 'bewustingwordingsactie', gericht op automobilisten die over de Gooyerdijk tussen Leersum en Wijk bij Duurstede reden.”

“ Met automobilisten werd het gesprek gevoerd over het effect van hogere snelheid op fietsers. Fietsende scholieren konden plaatsnemen in een groot loonwerkersvoertuig om te ervaren hoe het is om in zo’n groot landbouwvoertuig te zitten, blijkbaar zorgen die ook voor klachten. Met de actie hopen de gemeenten "verkeersdeelnemers bewust te maken van elkaars aanwezigheid en dat zij rekening houden met elkaar". Voor zover bekend waren motorrijders hiervoor niet uitgenodigd.”


Jammer dat in de reeds gepubliceerde stukken enkel over de motorrijders wordt gesproken terwijl er dus ook geklaagd wordt over automobilisten en landbouwvoertuigen maar dit was niet te lezen in die stukken. Dit lijkt mij helaas weer stemmingmakerij.

Ook jammer dat motorrijders niet zijn uitgenodigd bij die bewustwordingscampagne. Was de organisatie misschien bang voor tegenspraak en terechte tegenargumenten? Ik begreep dat de MAG ook al niet werd betrokken bij het overleg m.b.t. de afsluiting…
Eigenlijk is alles en iedereen dus fout. Ik zou er maar meteen een wandelpad van maken...
Met een verbod op hardlopers en rolschaatsers.
 
Duidelijk is om gewoon alle borden met alleen motorverbod, aanwonenden, bestemmingsverkeer te negeren.
Voor werkelijk kwalijke zaken is er al geen politie-capaciteit. Die zijn druk met wappies op het Malieveld of als Feyenoord gaat spelen.
Dus zal er zeker geen mankracht zijn voor een motorrijder die gewoon doorrijdt bij een niets-zeggende bord.
In alle jaren dat ik me er niet aan stoor heb ik er nog nooit een bon voor gekregen. En weet je........Je komt op de mooiste plekken.:t
 
Ja dat is misschien wel een praktische oplossing. Ik ben van nature ontzettend gezagsgetrouw maar de laatste tijd krijg ik ook steeds meer de neiging om minder gehoorzaam aan de overheid te zijn.
 
Wel eens met een vrachtwagen in België geweest? Daar staat bij elke straathoek bijna een bord verboden boven 3,5ton. Als ik al die borden respecteer kan ik de helft van onze klanten niet bereiken.
Dus op de motor negeer ik bij dijkwegen ook die borden. Rij gewoon rustig en geef mensen de ruimte en hoe vaak je dan een nerveuze automobilist achter je hebt die voor een blinde bocht toch nog graag ff wil inhalen 🖕
 
Ja dat is misschien wel een praktische oplossing. Ik ben van nature ontzettend gezagsgetrouw maar de laatste tijd krijg ik ook steeds meer de neiging om minder gehoorzaam aan de overheid te zijn.
Dat heb ik dus ook. Er zijn te veel regels en verboden in Nederland. En nóg komen er meer bij. Met als gevolg dat ik ook steeds minder gezagsgetrouw word.
 
Eh..nee; bij Wijk kruist de Rijn het A'dam-Rijn Kanaal en heet vanaf die kruising de Lek.
Voor de rest klopt je verhaal; het stuk vóór Wijk (dus vanuit Amerongen) heet gewoon Rijn...dus Rijndijk.
Het stukje inundatiekanaal bij Wijk bij Duurstede is gegraven in de loop van de oude Rijn. Vanaf dat punt heet de kade/dijk in WbD Lekdijk-Oost.
 
Laatst bewerkt:
Eh..nee; bij Wijk kruist de Rijn het A'dam-Rijn Kanaal en heet vanaf die kruising de Lek.
Voor de rest klopt je verhaal; het stuk vóór Wijk (dus vanuit Amerongen) heet gewoon Rijn...dus Rijndijk.
Vlgs mij is de overgang (Neder-)Rijn naar Lek officieel bij de molen. Die molen heet ook Rijn en Lek.🥴
Het Amst-Rijn kanaal is veel later gegraven, toen er in Wijk bij Duurstede al lang de naams-overgang was.
 
Dat heb ik dus ook. Er zijn te veel regels en verboden in Nederland. En nóg komen er meer bij. Met als gevolg dat ik ook steeds minder gezagsgetrouw word.
Voordat we te ver off topic gaan (hier laat ik het dus ook bij): ik ben vooral steeds minder geneigd om me aan overheidsregels te houden omdat de dingen die ik belangrijk vind al een jaar of twintig stelselmatig en steeds meer genegeerd worden. Het maakt niet zoveel meer uit hoe je stemt, de zittende elite doet toch min of meer wat ze zelf willen. Ik heb vanuit een vorige hobby (schietsport) uit eerste hand mogen meemaken hoe onze minister van justitie meerdere uitspraken van de hoge raad naast zich neerlegt en gewoon verder gaat met doen waarvoor hij door de rechterlijke macht is teruggefloten.
En datzelfde gebeurt op andere onderwerpen ook steeds meer.
Ik nader dan ook serieus een punt waarop ik mijn spullen pak en vertrek uit dit land.
Natuurlijk is een ander land ook niet ineens een walhalla, maar ik denk dat je met een zorgvuldige en naar jezelf toe eerlijke verwachting nog best landen kan vinden waar ik langzamerhand liever woon dan in Nederland. Eén van mijn beste vrienden is al letterlijk verkenningstochten aan het houden. Zodra hun dochter van de middelbare school af is gaan zij ook vertrekken.
Dus het is niet eens zozeer het feit dat er zoveel regels zijn, het is (in mijn geval) vooral de houding van onze overheid die mij zeer tegen de borst stuit en mij waarschijnlijk voortijdig uit dit land zal doen vertrekken.

Anyway, excuus voor deze off-topic rant, ik beloof dat ik er in dit topic niet verder op door zal gaan.
 
Laatst bewerkt:
@Broos bijna goed :

henschoten.jpg
 
Voordat we te ver off topic gaan (hier laat ik het dus ook bij): ik ben vooral steeds minder geneigd om me aan overheidsregels te houden omdat de dingen die ik belangrijk vind al een jaar of twintig stelselmatig en steeds meer genegeerd worden. Het maakt niet zoveel meer uit hoe je stemt, de zittende elite doet toch min of meer wat ze zelf willen. Ik heb vanuit een vorige hobby (schietsport) uit eerste hand mogen meemaken hoe onze minister van juiste meerdere uitspraken van de hoge raad naast zich neerlegt en gewoon verder gaat met doen waarvoor hij door de rechterlijke macht is teruggefloten.
En datzelfde gebeurt op andere onderwerpen ook steeds meer.
Ik nader dan ook serieus een punt waarop ik mijn spullen pak en vertrek uit dit land.
Natuurlijk is een ander land ook niet ineens een walhalla, maar ik denk dat je met een zorgvuldige en naar jezelf toe eerlijke verwachting nog best landen kan vinden waar ik langzamerhand liever woon dan in Nederland. Eén van mijn beste vrienden is al letterlijk verkenningstochten aan het houden. Zodra hun dochter van de middelbare school af is gaan zij ook vertrekken.
Dus het is niet eens zozeer het feit dat er zoveel regels zijn, het is (in mijn geval) vooral de houding van onze overheid die mij zeer tegen de borst stuit en mij waarschijnlijk voortijdig uit dit land zal doen vertrekken.

Anyway, excuus voor deze off-topic rant, ik beloof dat ik er in dit topic niet verder op door zal gaan.
van de andere kant hoe vaak kom je op die dijkjes en hoe vaak heb je echt last van de regels van de overheid .....

we trekken ons soms ook gewoon veel te veel aan van de ophef die de pers maakt van die regels.
 
Een "pilot". Jaja, en als hij afgelopen is wordt er gevalueerd en alleen aan de bewoners hun mening gevraagd. Natuurlijk wordt die dijk dan afgesloten. Wat is het praktisch nut van een 'proef' waarbij je op voorhand al weet wat de uitkomst gaat zijn?
Doet me sterk denken aan het "tijdlijke" kwartje van Kok........ Het is er al zo lang dat mijn kinderen al niet eens meer weten wat het is.....
 
Die Joris Versteeg van de ‘Werkgroep Motoroverlast Amerongen’ is wel een comedy goldmine; zou hij het zelf doorhebben?

Versteeg is blij met de proef, maar ziet de afsluiting niet als een oplossing voor alle problemen. "Deze afsluiting zal veel schelen, het zal bijvoorbeeld toertochten dwars door het dorp moeilijker maken. Maar er zijn nog andere wegen waarvoor we ons best gaan doen om het motorverkeer daar te beperken. Neem bijvoorbeeld de N225 die dwars door Amerongen gaat. We kunnen daar weliswaar geen sluiting bewerkstelligen, maar we kunnen wél pleiten voor een maximumsnelheid van 30 kilometer voor het stuk dat door Amerongen gaat", besluit Versteeg.

Het is makkelijk om te zeggen dat mensen maar in een hutje op de hei moeten gaan wonen, maar voor dit soort beroepsklagers zouden we ergens midden in Flevoland een reservaat moeten stichten: een soort Amish-kolonie zonder gemotoriseerde voertuigen, en ook geen stroom en GSM-ontvangst want daar krijg je alleen maar kanker en autisme van.

We wonen met bijna 18 miljoen op een postzegel dus misschien moeten overheden zo’n Versteeg eens eerlijk vertellen dat het gebied in een straal van vijf kilometer om zijn hut niet bij de ongetwijfeld riante koopsom was inbegrepen.

En zo’n Versteeg zie ik er ook wel voor aan dat-ie zelf zijn auto bij iemand in Veldhoven voor de deur kwakt zodat hij het parkeergeld voor zijn RyanAir-vlucht Eindhoven-Pisa kan uitsparen, maar dat is uiteraard alleen op mijn rommelende onderbuik gebaseerd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan