lekje, uitlaat en starten

Tuckson

Kawasaki VN900 Custom Special
5 okt 2004
2.227
80
Woudenberg
Hoi,

Gisteren na enkele jaren motorloos zijn een kawasaki vn 750 gekocht. Rijdt lekker maar maakt best kabaal. Daarnaast had ik vanochtend wat start issues. Gek genoeg niet bij de koude start, maar later na een korte stop. Dan draait de startmotor wel maar lijkt het of ie hem niet wil pakken of zo. Iemand enig idee wat een issue zou kunnen zijn?

Daarnaast zit ik me af te vragen of voor een licht gedempter geluid, ik echt naar een andere uitlaat over zou moeten of dat ik hier iets mee zou kunnen doen? Ik probeer een veauteau van de uitlaat aan deze post te plakken.
full


Weer daarnaast, hij lekt af en toe een drupje vloeistof. Er liggen geen plassen onder, maar toch vind ik het wel vervelend. Dus even een objectieve mening gevraagd of dat iets is wat verholpen zou moeten worden of dat dat aanvaardbaar gedrag is voor een fiets van 25 jaar oud?
 
Laatst bewerkt:
Hoef je nooit olie te verversen, alleen op te toppen :-P

Bij een motor is lekkage nooit fijn, zeker niet omdat je maar 2 wielen hebt. Dan is olie op de achterband niet fijn. Natuurlijk ligt het aan de maat waarmee het lekt. Het kan iets heel simpels zijn zoals een lekkende kleppendeksel pakking, een koppakking wordt een ander verhaal. Dat kost veel meer werk en zal ook veel duurder zijn om te repareren.

Misschien kan je specificeren waar het blok lekt.
 
Hoef je nooit olie te verversen, alleen op te toppen :-P

Bij een motor is lekkage nooit fijn, zeker niet omdat je maar 2 wielen hebt. Dan is olie op de achterband niet fijn. Natuurlijk ligt het aan de maat waarmee het lekt. Het kan iets heel simpels zijn zoals een lekkende kleppendeksel pakking, een koppakking wordt een ander verhaal. Dat kost veel meer werk en zal ook veel duurder zijn om te repareren.

Misschien kan je specificeren waar het blok lekt.

lol... dat is op dit moment nog een lastige vraag. Als ie op de jiffy staat loopt het langs een schroefje aan de zijkant. Zal er straks een foto van maken. Ik heb ook nog niet uitgedokterd of het alleen op de jiffy of ook op de bok gebeurt.
Ga morgen 3 weken weg en de motor gaat om praktische redenen helaas niet mee. Ik zal hem op de bok wegzetten met een bakkie eronder. Dan na 3 weken ff kijken wat er in zit. Dat geeft een indicatie van de hoeveelheid iig.

Verder als ik terug ben het blok maar even helemaal schoonmaken (gaat het beste/veiligste met lampolie begreep ik?) en dan kijken of ik ergens nieuwe drupjes/sporen ga zien.

Het peilglaasje is iig helemaal donker, dus misschien zit er domweg veel te veel olie in. Maar kan ook zijn dat dat glaasje gewoon goor is *O* .

Dus ook als ik terug ben, de olie maar even weg laten lopen en vervangen. Meteen zien of dat glaasje nog wat door laat. Is het verstandig het oliefilter dan ook meteen te vervangen?

Grtx


edit: zie wel, ik had gelijk, sneller antwoord in dit forum *O*
 
Laatst bewerkt:
lol... dat is op dit moment nog een lastige vraag. Als ie op de jiffy staat loopt het langs een schroefje aan de zijkant. Zal er straks een foto van maken. Ik heb ook nog niet uitgedokterd of het alleen op de jiffy of ook op de bok gebeurt.
Ga morgen 3 weken weg en de motor gaat om praktische redenen helaas niet mee. Ik zal hem op de bok wegzetten met een bakkie eronder. Dan na 3 weken ff kijken wat er in zit. Dat geeft een indicatie van de hoeveelheid iig.

Verder als ik terug ben het blok maar even helemaal schoonmaken (gaat het beste/veiligste met lampolie begreep ik?) en dan kijken of ik ergens nieuwe drupjes/sporen ga zien.

Het peilglaasje is iig helemaal donker, dus misschien zit er domweg veel te veel olie in. Maar kan ook zijn dat dat glaasje gewoon goor is *O* .

Dus ook als ik terug ben, de olie maar even weg laten lopen en vervangen. Meteen zien of dat glaasje nog wat door laat. Is het verstandig het oliefilter dan ook meteen te vervangen?

Grtx


edit: zie wel, ik had gelijk, sneller antwoord in dit forum *O*

Is het toevallig een schroefje waar een koper ringetje achter zit die als afdichting dient van een zijdeksel van je blok? Heb geen ervaringen met Kawasaki dan wel choppers.
Maargoed een foto maakt veel duidelijk.

Als je dan toch de olie vervangt zou ik ook meteen het oliefilter vervangen. Daar zit ook al gauw een klein glas olie in. Een oliefilter zal ook niet meer dan 10 euro kosten lijkt mij.
Succes en fijne vakantie iig!
 
bij een ketting aangedreven motorfiets verzameld zich ook oud ketting vet rondom het kleine tandwiel.
Als dan het blok goed warm is en je de fiets ergens parkeert op de zijstandaard dan kan het gebeuren dat dat vet smelt en wegdruppelt langs de zijkant van het blok.
Dus, wat een olielekje lijkt kan ook gesmolten wegdruppelend oud kettingvet zijn.
 
Klinkt meer als een lekkage van de oliekeerring achter het voortandwiel.
Te hoog oliepeil kan komen omdat je vlotter doorlekt, zet uit voorzorg je benzinekraan dicht als je lang weggaat.
Prettige vakantie
 
Hai,

na thuiskomen vanmidag meteen op de middenbok gezet. Eerste uur lekte er niks. Na anderhalf uur op de jiffy gezet. Half uurtje daarna lagen er druppels onder.
Wat me verder opvalt is dat er vocht zit op de bougiedoppen aan de rechterkant. Geen idee of dat gerelateerd is, maar ik verwacht geen vocht na ritje van 10km.

Ik dacht even dat het wellicht geen olie maar brandstof zou kunnen zijn, mede gezien het verbruik wat me wat tegenvalt en de doorlopende benzinelucht om het ding heen, en het soms wat lastig starten. Maar als ik onderop kijk zie ik daar toch het meeste zitten. Er zit onder/achterop een schroef met een draadje eraan. Die is nat. En aan de zijkant zit het blok vast aan een rond zwart geval. Dat ziet er ook best nat uit.

onderste foto is de buitenkant van dat zwarte geval. Geen idee wat het is.
full
 
Die schroef met dat draadje erin zal een temperatuursensor zijn van het koelvloeistof systeem dan wel van het oliecircuit. Weet niet of jouw blok watergekoeld is. Als deze zo laag zit en er olie weglekt zal hij daar wel zweten.

Die bout links met die grote kraag zegt me zo niks, maar voor beiden zul je nieuwe pakkingen kunnen vinden neem ik aan. Als je deze zelf wisselt ben je goedkoop klaar :Y
 
Die schroef met dat draadje erin zal een temperatuursensor zijn van het koelvloeistof systeem dan wel van het oliecircuit. Weet niet of jouw blok watergekoeld is. Als deze zo laag zit en er olie weglekt zal hij daar wel zweten.

Die bout links met die grote kraag zegt me zo niks, maar voor beiden zul je nieuwe pakkingen kunnen vinden neem ik aan. Als je deze zelf wisselt ben je goedkoop klaar :Y

Blok is idd watergekoeld.

Iemand iets zinnigs te roepen over die uitlaat?
 
Terug
Bovenaan Onderaan