Lekkage door remzuiger?

BikkelB

MF'er
13 apr 2006
218
0
Den Haag
Na een tijdje terug de beide remklauwen te hebben voorzien van 2 spiksplinternieuwe aluminium remzuigers (de oude waren verroest), viel me ineens op dat de remvloeistof in het reservoir ineens wel erg laag stond.

Meteen alles nagelopen en wat bleek was dat één van de remklauwen lekkage vertoonde.

Na de remklauw weer uit elkaar te hebben gehaald lijkt het erop dat de lekkage veroorzaakt word door een kras of krassen in de lengteas van de zuiger.

Is dit aannemelijk of zou de rubberkeerring voldoende moeten zijn om enige lekkage tegen te gaan?

full
 
Ligt heel erg aan de diepte van de kras. Uiteraard is een kras in deze richting een potentiële oorzaak van lekkage.

Weet je wel zeker dat het plotseling een laag peil is? Is alles niet gewoon op de plaats geschoven en zodoende meer richting de schijven gegaan, dus een lager peil?
 
Als ie gelekt heeft moeten op de remklauw dus sporen van remvloeistof te zien zijn. Simpel testje : alles opbouwen, rem inknijpen en kijken of ie lekt....
Als je tijdens de test zorgt dat het stil is in je werkplaats kun je zelfs horen of ie lekt. Je hoort dan pffft als je hard knijpt.

Heb deze ervaring met een honda 2 zuigerklauw die jarenlang op verschillende types heeft gezeten.
 
Als ie gelekt heeft moeten op de remklauw dus sporen van remvloeistof te zien zijn. Simpel testje : alles opbouwen, rem inknijpen en kijken of ie lekt....
Als je tijdens de test zorgt dat het stil is in je werkplaats kun je zelfs horen of ie lekt. Je hoort dan pffft als je hard knijpt.

Heb deze ervaring met een honda 2 zuigerklauw die jarenlang op verschillende types heeft gezeten.

Geen goede methode. ik ken genoeg motoren waar de abs pomp of de hoofdremcilinder pfft doet bij inknijpen/trappen.
 
Geen goede methode. ik ken genoeg motoren waar de abs pomp of de hoofdremcilinder pfft doet bij inknijpen/trappen.


@TS, wat voor motor heb jij? ABS ja of nee? Voorrem-achterrem gecombineerd remsysteem ja of nee?

Als je hoofdremcilinder pfft doet, hoor je dat het geluid dus daar vandaan komt, als je klauw pfft doet, hoor je dat het geluid ergens veel lager vandaan komt. Als TS een gewoon recht-toe-recht-aan remsysteem lijkt het mij wel een goede methode. tenminste, ik heb mijn lekkende klauw op deze manier ontdekt, ondanks dat velen zeiden dat een lekkende klauw erg onwaarschijnlijk was.
Maar een lekkende klauw moet ook oliesporen vertonen, zeker als je remvloeistofniveau duidelijk gezakt is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan