Lekkage koelvloeistof (alles in een keer eruit)

>>>Berry<<<

MF veteraan
7 jul 2005
2.314
305
Goedemorgen allen,

gisteravond na een ritje (CB500 '97) van zo'n 1,5uur thuis aangekomen. Motor in z'n vrij en stationair laten draaien. Afgestapt om het hek open te doen weer opgestapt en in z'n 1 (met slippende koppeling) langs het huis naar de achtertuin gereden. Daar de motor neergezet en uitgedaan.

Ik werd er al snel op gewezen dat halverwege het huis een spoor begon tot waar de motor staat. Daar bleek algauw een plas te vormen...

IMG-20200914-WA0009.jpg


IMG-20200914-WA0007.jpg


Vanochtend even goed gekeken maar kan geen lekkage vinden (nergens nattigheid op/om het blok).Wel is het reservoir van de koelvloeistof leeg. Had al het vermoeden dat het koelvloeistof was aangezien het geen olie of benzine was. Een van de slangetjes die onder het blok uitkomen was wel nat, daar leek de vloeistof uitgekomen te zijn.

Dan nu mijn vraag, hoe kan dit en wat moet ik eraan doen om dit in de toekomst te voorkomen? Alvast bedankt voor het meedenken!
 
afvullen (kan ook met water) en starten die motor.
Zodra het systeem op druk komt, zal je waarschijnlijk wel zien, waar de koelvloeistof uit wordt gedrukt!
een slang die door ouderdom een scheurtje heeft, tankje, dop het kan allemaal.
zodra je ziet waar het uit komt, weet je wat je moet doen.
(ps als je hebt getest met water.. na afloop dan wel leeg laten lopen en afvullen met verse koelvloeistof ;-)
Maar als er een slag kapot is, dan wordt het sowieso leeg lopen om te kunnen vervangen ;-)
 
Met dit weer? Aan de kook geweest. Het langzaam rijden stilstaan etc etc was net de laatste druppel waardoor hij de overloop leeg drukt.

Controleren of de fans wel aangaan op een geschikt moment.

db
 
Waarschijnlijk heeft er te veel ingezeten, afgevuld tot het max streepje.
Als de boel op temperatuur komt stijgt het volume en loopt het over.
In een handboek of gebruikshandleiding opzoeken tot waar, min of max, je moet vullen bij koude motor.
 
Als het zaakje te warm word word er koelvloeistof uitgegooid elke keer weer. Het lijkt niet echt iets acuut.

Lijkt mij dat het koelsysteem gewoon wat onderhoud nodig heeft. De thermoswitch in de radiator, krijgt na jaren een isolerend glaslaagje waardoor die de ventilator later aanschakeld.
Bij warme dagen kan het net te laat zijn en dan brult het eruit.

Eigenlijk moet alles even nagelopen worden met de hulp van een werkplaatshandboek, de thermoswith in de radiator, de ventilator en de thermostaat.
 
Allemaal aannamens die nergens op slaan in het bericht van ts staat gewoon dat er een slang lek is ,nieuwe slang er op vullen en klaar is kees,nergens word gesproken over niet koelen7
 
Terug
Bovenaan Onderaan