Lekkage koppelingscilinder Honda Magna 700 '85

sijmenlaag

Rookie
28 dec 2019
7
0
Hallo allemaal,

Ik heb niet zoveel ervaring met sleutelen, probeer dit met deze "eerste" motor een beetje onder de knie te krijgen. Er begon wat te lekken tijdens het rijden laatst. Dit bleek van de koppelings cylinder (denk ik) aan het blok te komen (Zie foto's). Het lijkt of hij lekt door een soort inkeping in de koppelingscilinder. Wat kan de oorzaak, maar nog belangrijker, de oplossing zijn? Langs de staaf die naar het koppelingshuis loopt komt olie zodra de motor loopt.

Nogmaals, totale leek hier.. Hoop dat jullie wat tips hebben!



1577561629518.png



WhatsApp Image 2019-12-28 at 20.15.45.jpeg
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2019-12-28 at 20.15.45 (2).jpeg
    WhatsApp Image 2019-12-28 at 20.15.45 (2).jpeg
    97,2 KB · Weergaven: 18
  • WhatsApp Image 2019-12-28 at 20.15.45 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2019-12-28 at 20.15.45 (1).jpeg
    90,1 KB · Weergaven: 18
  • WhatsApp Image 2019-12-28 at 20.15.45.jpeg
    WhatsApp Image 2019-12-28 at 20.15.45.jpeg
    80,2 KB · Weergaven: 17
  • WhatsApp Image 2019-12-28 at 20.15.44 (2).jpeg
    WhatsApp Image 2019-12-28 at 20.15.44 (2).jpeg
    130,2 KB · Weergaven: 19
  • WhatsApp Image 2019-12-28 at 20.15.44 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2019-12-28 at 20.15.44 (1).jpeg
    102,7 KB · Weergaven: 14
  • WhatsApp Image 2019-12-28 at 20.15.44 (3).jpeg
    WhatsApp Image 2019-12-28 at 20.15.44 (3).jpeg
    86,1 KB · Weergaven: 21
  • WhatsApp Image 2019-12-28 at 20.15.44.jpeg
    WhatsApp Image 2019-12-28 at 20.15.44.jpeg
    110,5 KB · Weergaven: 15
Ik zie niet zo snel waar nou olie zit, maar als het uit het staafje komt dat het blok in gaat is de koppelingscilinder niet lek maar de keerring naar het blok...
 
In ieder geval reviseren van de slave-cilinder. En daarna voorzien van 'n nieuwe
piston cup (22865MB0003). Op de foto lijkt mij de keerring ook aan vervanging toe.
Daar waar de metalen staaf het blok in gaat. Om dat te repareren moet de cardanklok eraf om dat je
die oilseal (91209MB0003 ) van binnenuit moet plaatsen. Eruit halen kan eventueel vanaf de voorkant.
Is allemaal geen rocketscience wel 'n tijdrovende klus. Motorblok moet los, omdat de cardanklok net
niet langs het framedeel past. 8)7
 
Laatst bewerkt:
van binnenuit moet plaatsen. Eruit halen kan eventueel vanaf de voorkant.
Begrijp ik dat je de keerring kan verwijderen van buitenuit maar terug in de boring moet zetten vanaf de andere kant? Zit er een kraag in? Waardoor je de kering bij van buitenaf verwijderen ook sloopt?
 
Begrijp ik dat je de keerring kan verwijderen van buitenuit maar terug in de boring moet zetten vanaf de andere kant? Zit er een kraag in? Waardoor je de kering bij van buitenaf verwijderen ook sloopt?
Ja, is met kraag.

Maar ik zou de dremel pakken, ipv het blok uitbouwen.
Nieuwe keerring vastzetten met Loctite, en klaar.
 
Laatst bewerkt:
Eh... ik heb dat met een krukaskeerring van een RD gedaan, zit een giga rubberen kraag op. Oude met geweld eruit, gaat makkelijker dan je denkt, rubber kraag bijna helemaal van de nieuwe afgesneden en met loctite (hamer en dop 42 natuurlijk) eringetikt :J als nieuw en nog steeds
 
Eh... ik heb dat met een krukaskeerring van een RD gedaan, zit een giga rubberen kraag op. Oude met geweld eruit, gaat makkelijker dan je denkt, rubber kraag bijna helemaal van de nieuwe afgesneden en met loctite (hamer en dop 42 natuurlijk) eringetikt :J als nieuw en nog steeds
Er zit hier geen kraag op de keerring, maar een kraag in het aluminium gat.
Dremel of slijptol op de kraag, en...
 
In ieder geval reviseren van de slave-cilinder. En daarna voorzien van 'n nieuwe
piston cup (22865MB0003). Op de foto lijkt mij de keerring ook aan vervanging toe.
Daar waar de metalen staaf het blok in gaat. Om dat te repareren moet de cardanklok eraf om dat je
die oilseal (91209MB0003 ) van binnenuit moet plaatsen. Eruit halen kan eventueel vanaf de voorkant.
Is allemaal geen rocketscience wel 'n tijdrovende klus. Motorblok moet los, omdat de cardanklok net
niet langs het framedeel past. 8)7
Helder! Als ik de reacties hier zo lees is het wel duidelijk dat hij olie lekt uit het blok, dus door de oilseal. Kun je daarbij komen via het koppelingsdeksel? Of staat dat hier los van? Pistoncup zag er nog goed uit, maar ligt nu toch open dus neem ik gelijk mee. Waarmee maak je dit soort onderdelen het best mee schoon? Remreiniger? Tx voor de support.
 
Helder! Als ik de reacties hier zo lees is het wel duidelijk dat hij olie lekt uit het blok, dus door de oilseal. Kun je daarbij komen via het koppelingsdeksel? Of staat dat hier los van? Pistoncup zag er nog goed uit, maar ligt nu toch open dus neem ik gelijk mee. Waarmee maak je dit soort onderdelen het best mee schoon? Remreiniger? Tx voor de support.
Nee, via de kant van de koppeling, aan de rechterkant, kun je er niet bij.
Moet allemaal via de linkerkant.

Officieel is het inderdaad volgens Honda het blok uitbouwen en splitsen.
Maar iedereen met een beetje verstand doet dat niet met een blok van 30+, als het ook anders én ook goed kan.

Ik zou het zelf dremelen, of laten dremelen enz, door een goeie beun de haas. Een motorzaak begint hier waarschijnlijk niet aan.

En natuurlijk de slave reviseren, want die komt binnenkort ook.
 
Geen idee hoe de `Dremel-methode` werkt, maar ik gebruikt gewoon het WPHB van Honda. Heb de klus van de zomer 'n
aantal keren uit mogen voeren. Het blok hoeft er niet uit. Ik gebruik 'n motorsteun waarmee ik het motorblok naar voren kan zetten in het frame.
Je hebt niet veel extra ruimte nodig om de cardanklok er af te kunnen halen. Gaat echt om centimeters. Zo ziet het er aan de binnenkant uit.
De oilseal zit, als hij correct geplaatst is, supervast. De andere o-ringen vervang ik eveneens bij deze klus. Goed opletten dat je de shim op de correcte manier
terug plaatst. (let op het pijltje). Zoals gezegd, het is geen rockectsience maar wel 'n tijdrovende klus. Succes! :t

IMG_6586 mf.jpg
 
Als je nog een beetje ruimte hebt kan je na heel goed schoonmaken for the time being een keerring tegen de lekkende aan plakken...
2 dingen: 1) tijdelijk, en 2) je hebt het niet van mij... Voor de komma denken

De trap-as (schakelas) van yamaha's hebben de eigenschap sterk in te slijten waar die keerring zit, die keerring is een 12-20-5. 20 mm buiten, as 12 en dikte 5. Die vervang ik dan door een 12-20-7, zit de afdichting 2 mm naar buiten, dat werkt perfect. Totdat die ingesleten is, dan komt er een 10-20-5 in...
 
Geen idee hoe de `Dremel-methode` werkt, maar ik gebruikt gewoon het WPHB van Honda. Heb de klus van de zomer 'n
aantal keren uit mogen voeren. Het blok hoeft er niet uit. Ik gebruik 'n motorsteun waarmee ik het motorblok naar voren kan zetten in het frame.
Je hebt niet veel extra ruimte nodig om de cardanklok er af te kunnen halen. Gaat echt om centimeters. Zo ziet het er aan de binnenkant uit.
De oilseal zit, als hij correct geplaatst is, supervast. De andere o-ringen vervang ik eveneens bij deze klus. Goed opletten dat je de shim op de correcte manier
terug plaatst. (let op het pijltje). Zoals gezegd, het is geen rockectsience maar wel 'n tijdrovende klus. Succes! :t

Bekijk bijlage 1453483
Hmm, bij de Supermagna uit 1988 kan de klok er volgens mij zo af, zonder het blok naar voren te friemelen.
Ik had al eens het lager van de uitgaande as kapot, en de motorzaak had de motor staan met gedemonteerde klok.
 
Als je nog een beetje ruimte hebt kan je na heel goed schoonmaken for the time being een keerring tegen de lekkende aan plakken...
2 dingen: 1) tijdelijk, en 2) je hebt het niet van mij... Voor de komma denken

De trap-as (schakelas) van yamaha's hebben de eigenschap sterk in te slijten waar die keerring zit, die keerring is een 12-20-5. 20 mm buiten, as 12 en dikte 5. Die vervang ik dan door een 12-20-7, zit de afdichting 2 mm naar buiten, dat werkt perfect. Totdat die ingesleten is, dan komt er een 10-20-5 in...


Of een ring achter de keerring zodat die iets naar buiten komt. ;)
Of gewoon de stift er uit en andersom weer terug steken, dan heb je ook weer een vers stuk in de keerring.

Ik zou ook voor de Dremel optie gaan, scheelt een hoop werk.
 
Of een ring achter de keerring zodat die iets naar buiten komt. ;)
Of gewoon de stift er uit en andersom weer terug steken, dan heb je ook weer een vers stuk in de keerring.

Ik zou ook voor de Dremel optie gaan, scheelt een hoop werk.
Ja.

-Achterwiel moet eruit.
-Haakse overbrenging eraf.
-Cardanas eruit.
-Blok los, en naar voren.
-Haakse overbrenging/klok uitgaande as, eraf.

Alternatief, een kwartiertje dremelen, en een likje Loctite.
 
Ja.

-Achterwiel moet eruit.
-Haakse overbrenging eraf.
-Cardanas eruit.
-Blok los, en naar voren.
-Haakse overbrenging/klok uitgaande as, eraf.

Alternatief, een kwartiertje dremelen, en een likje Loctite.
Nou er viel wel meer te vervangen toch?

Trapas van Yamaha ken niet omgedraait koppelingsdrukkertje ook niet, zit smal stukkie aan
 
Terug
Bovenaan Onderaan