lekkage langs benzinemeter

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.747
573
Gister in een enthousiaste bui de cx500 tank van mn oldtimer honda streetfighter gereinigd. Benzinekraan en benzine meter verwijderd, de kraan gaf geen problemen maar de aansluiting van de benzinemeter lekt als een zeef.

Zat een rubberen o-ring pakking tussen en een dik kartonnen achtige, de rubberen ziet er nog goed uit, de andere lijkt beroerd. De contactvlakken goed gereinigd, de pakkingen netjes gemaakt maar dicht niet voldoende af. Dacht ach die rubberen alleen zou ook voldoende moeten zijn mits flink aangedraaid; helaas.

Net naar een motorzaak gebeld voor nieuwe pakkingen maar die konden niks bestellen zonder het bouwjaar van de cx. Geen idee want heb alleen een tank ervan en daar staat geen bouwjaar op. Een standaard "cx-benzinemeterpakking" was een enorm probleem en konden ze niet bestellen.

Baal nu dus en wil die tank weer gewoon dicht hebben.

Bedacht me of het mischien zou werken als ik bij een automaterialenzaak een vel kartonnenpakking papier zou kopen en dan zelf knippen. Twijfel alleen of dat dezelfde dikte heeft, mischien dat een kartonnen pakkingring aan beide zijden van de rubberen o-ring??

Kan iemand me helpen of advies geven?
 

harley.f.d.

MF'er
23 jun 2004
182
0
men heeft ook vloeibaare dichting van " locktide " (let wel moet tegen benzine kunnen )
dichtingspapier/karton zelf te knipen , beeter een beetje te dik (wordt toch aangespannen )
 

willem1940

MF veteraan
7 apr 2003
11.392
4
Sittard
Benzine-nippels, kraantjes en zo heb ik altijd afgedicht met "fiber" pakkingsringen, rood-/bruin/- of zwart-achtig (karton-achtig), die in tig maten in doe-winkels liggen bij waterleiding-spul en soms ook in een doos gesorteerd op maat bij Aldi of Lidl in de aanbieding.

Dit gaat gewoon goed, het lijkt mij dat ze een beetje van de vloeistof moeten opzuigen om goed af te dichten. Maak je de boel een keer los dan moet je ze als verloren beschouwen, verse nieuwe er in dus, want zelfs als ze nog goed lijken draai je ze sneller te pletter dan een nieuwe.

Vooral bij nieuw inleggen niet te wezenloos vast aandraaien, dicht is dicht. Een dag later ietsjes na-trekken, tot "stevig" maar niet zo vast alsof het een metalen ring was.

Liggen ze niet in een nippel met sluitende buitenrand-opvang dan nóg erger uitkijken voor te pletter draaien/ scheuren.

Het is tamelijk ouderwets spul maar echt nog steeds goed als het op de juiste manier wordt gebruikt; bovendien: errug goedkoop en toen ik tot een jaar of 5 geleden nog zelf wel eens aan brommers sleutelde trof ik ze ook aan in gloednieuw spul en zag ze ook op de werkbank van de reparateur liggen. Eigenlijk heb ik geen idee of er al wat nieuwers voor is bedacht.
 

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.747
573
hey das een goeie! :)

een fiberring kan het best wel zijn. denk dat ik van de week ff bij een automaterialenzaak langsga en dan neem ik de oude pakking wel mee, kunnen ze daar eens bekijken wat het precies is en of ze dat hebben natuurlijk ;)
 

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.747
573
Bedankt voor alle tips!

Vandaag lekdicht gekregen gelukkig. Was me te slecht weer om onnodig eruit te gaan met de motor dus eens geprobeerd nog met de oude karton achtige pakking. Met grof schuurpapier lichtjes opgeschuurd tot ie wat ruwer aanvoelde en tot nu toe helemaal dicht *D