lekkage nog niet opgelost..

Arthur-A

MF'er
20 sep 2004
110
0
Capelle
Hoi een tijdje terug postte ik hier het bericht dat ik hevige lekkage had, een mengsel van olie en benzine uit dit slangetje:
lekkage.jpg

Dit slangetje komt uit het luchtfilter huis. Het probleem dat daar dit mengsel vandaan kwam, had volgens enkele mensen hier te maken met een carb waar de vlotter bleef hangen. Ik heb vandaag de carbs opengehad, en ik zag dat twee van de vier vlotters niet helemaal goed sloot. Na goed reinigen met remmenreiniger was alle gom verwijderd, en sloten ze weer perfect. Alles weer in mekaar gezet, en je raad het al, er blijft olie uit het slangetje komen. Ik weet zeker dat een hangende vlotter nu uitgesloten is als oorzaak.

Waar denken jullie nu aan? er werd me al door iemand verteld dat het misschien een kapotte zuigerveer ofzo kan zijn waardoor die leeg loopt of iets dergelijks. Mijn kennis gaat niet verder dan olie verversen, dus ik heb zelf geen idee.
Ik weet wel dat er in de airbox verder geen ontluchtingsslangen van het carter oid uitkomen, enkel de 4 carbs..

situatie:
schemaatje.jpg


Feit is dat ik sinds ik de motor heb er verder niet meer dan 5km op heb gereden.
Ik heb hem bijna direct na aankoop een grote beurt laten geven. Bij aftappen van de olie kwam er toen max 250ml uit. Daarna is er 2,5 liter bijgegoten, max van blok is 3 liter. Dat ie bij de aankoop niet lekte is logisch...er zat amper olie in het blok. Of de vorige eigenaar hier stiekem toch van de op de hoogte was vraag ik me af. Ik weet wel dat als er cilinderevisie's ofzo noodzakelijk zijn, ik eens even goed met hem ga praten. Want die revisies kosten me veeel meer dan het aankoopbedrag van de motor, en dat terwijl ik er niet eens op gereden heb. Waarschijnelijk krijgt meneer de motor dan retour en wil ik me centen terug.

Ik kijk uit naar jullie reacties!

UPDATE:
Kheb zojuist met een techneut gebeld; die zegt dat er onder mijn airbox de caterventilatie en ontluchting zit die idd, zoals jullie zeggen, uitkomt op de airbox.Had ik ff niet goed gezien vandaag.Olie kan inderdaad maar op 1 manier in de airbox komen en dat is via de carter ontluchting. Aanstaande week ga ik de motor ff laten draaien met de airbox eraf, en als hij dan staat te blazen en druppen vanuit de carterontluchting heb ik de oorzaak iig gevonden.

 
Laatst bewerkt:
UPDATE:

Kheb zojuist met een techneut gebeld; die zegt dat er onder mijn airbox TOCH de caterventilatie en ontluchting zit die idd, zoals jullie zeggen, uitkomt op de airbox. Olie kan inderdaad maar op 1 manier in de airbox komen en dat is via de carter ontluchting. Aanstaande week ga ik de motor ff laten draaien met de airbox eraf, en als hij dan staat te blazen en druppen vanuit de carterontluchting heb ik de oorzaak iig gevonden.

Als dat dan inderdaad het geval is, begrijp ik dat mijn blok aan het overlijden is....

8-)

Maar nooit te vroeg alle hoop opgeven, zeker met motoren kunnen dingen die rampzalig lijken soms een heel simpele en goedkoop te verhelpen oplossing hebben ;)
 
Misschien zitten de zuigerveren alleen maar vastgekoekt.

Te doen: Slang loskoppelen van luchtfilter. Gat in luchtfilter afdoppen. Slang in een plastic flesje plaatsen en lekker dat ding goed warm rijden en dan flink op zijn flikker geven. Oliepeil wel goed blijven controleren en het olie nivo in het flesje.
 
Misschien zitten de zuigerveren alleen maar vastgekoekt.

Te doen: Slang loskoppelen van luchtfilter. Gat in luchtfilter afdoppen. Slang in een plastic flesje plaatsen en lekker dat ding goed warm rijden en dan flink op zijn flikker geven. Oliepeil wel goed blijven controleren en het olie nivo in het flesje.

en hierdoor zouden dan evt aangekoekte zuigerveren los kunnen weken?
 
de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik enkel het onderhoud van het afgelopen jaar weet...geen onderhoud en geen kilometers namelijk.

Kga van de week ff met eigen ogen zien dat de olie vanuit de carterontluchting komt, en indien dat inderdaad het geval is zoals we allemaal eigenlijk wel zeker weten, moet ik maar ff een compressietest gaan doen om de zuiger waarin het mis gaat te bepalen.

Dat idee van zot om met een flesje om de carterontluchtingslang te gaan rijden lijkt me een eventuele laatste wanhoopspoging.
 
Laatst bewerkt:
stationair rookt hij niet, enkel wat witte rook bij koude motor wanneer belast, maar niet echt opvallend veel.

En de olie weer terug naar het carter leiden....mja hij gooit het er natuurlijk niet voor niets uit. En als we dan toch zo bezig gaan zijn kan ik net zo goed de carterontluchting dicht gooien ipv het retour te leiden.

Misschien is dat wel een leuke noodoplossing...ben benieuwd hoe lang dat goed zou kunnnen gaan, met techniek in het algemeen verbaas je je soms!
 
en hierdoor zouden dan evt aangekoekte zuigerveren los kunnen weken?

Jep. Zeker als je goede olie gebruikt. Hij moet echt pis heet worden. Ik ga dan wel eens in een lage versneliing hoog in toeren rijden. Zorg wel dat ie eerst op temperatuur is voor je hem echt op zijn flikker geeft. En denk om de stoot randjes. Als er altijd een sukkel op gereden heeft die niet boven de 5000 tpm kwam moet je het stukje boven de 5000 tpm nog inrijden.
 
in de carbs wordt het juiste mengsel samengesteld qua lucht en benzine, en de carbs zitten weer vast aan de airbox. op die manier komt er wel eens wat benzine via de ontluchtingsslang van de airbox naar buiten. Bij mij is het dus olie met een klein beetje benzine, de benzine is niet zichtbaar ofzo maar ik kan het ruiken.

Dat kleine beetje benzine dat ik daar verlies boeit me weinig, is echt zeer minimaal.

zijn er trouwens mensen die dat zotte idee van Zot een goed plan vinden?
 
Laatst bewerkt:
in de carbs wordt het juiste mengsel samengesteld qua lucht en benzine, en de carbs zitten weer vast aan de airbox. op die manier komt er wel eens wat benzine via de ontluchtingsslang van de airbox naar buiten. Bij mij is het dus olie met een klein beetje benzine, de benzine is niet zichtbaar ofzo maar ik kan het ruiken.

Dat kleine beetje benzine dat ik daar verlies boeit me weinig, is echt zeer minimaal.

zijn er trouwens mensen die dat zotte idee van Zot een goed plan vinden?
Als de zuigerveren idd "vast" zitten kan ik me voorstellen dat er ook benzine langslekt richting olie.....Dus niet echt vreemd dat de olie dan naar benzine stinkt ;)

Baksteen loves zotte ideeën })
Zijn reactie's over het algemeen lezende denk ik dat ik direct op zijn advies zou durven vertrouwen. En ik ben niet altijd even goed van vertrouwen O-) :X O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan