lekkage nog niet opgelost..

Arthur-A

MF'er
20 sep 2004
110
0
Capelle
Hoi een tijdje terug postte ik hier het bericht dat ik hevige lekkage had, een mengsel van olie en benzine uit dit slangetje:
lekkage.jpg

Dit slangetje komt uit het luchtfilter huis. Het probleem dat daar dit mengsel vandaan kwam, had volgens enkele mensen hier te maken met een carb waar de vlotter bleef hangen. Ik heb vandaag de carbs opengehad, en ik zag dat twee van de vier vlotters niet helemaal goed sloot. Na goed reinigen met remmenreiniger was alle gom verwijderd, en sloten ze weer perfect. Alles weer in mekaar gezet, en je raad het al, er blijft olie uit het slangetje komen. Ik weet zeker dat een hangende vlotter nu uitgesloten is als oorzaak.

Waar denken jullie nu aan? er werd me al door iemand verteld dat het misschien een kapotte zuigerveer ofzo kan zijn waardoor die leeg loopt of iets dergelijks. Mijn kennis gaat niet verder dan olie verversen, dus ik heb zelf geen idee.
Ik weet wel dat er in de airbox verder geen ontluchtingsslangen van het carter oid uitkomen, enkel de 4 carbs..

situatie:
schemaatje.jpg


Feit is dat ik sinds ik de motor heb er verder niet meer dan 5km op heb gereden.
Ik heb hem bijna direct na aankoop een grote beurt laten geven. Bij aftappen van de olie kwam er toen max 250ml uit. Daarna is er 2,5 liter bijgegoten, max van blok is 3 liter. Dat ie bij de aankoop niet lekte is logisch...er zat amper olie in het blok. Of de vorige eigenaar hier stiekem toch van de op de hoogte was vraag ik me af. Ik weet wel dat als er cilinderevisie's ofzo noodzakelijk zijn, ik eens even goed met hem ga praten. Want die revisies kosten me veeel meer dan het aankoopbedrag van de motor, en dat terwijl ik er niet eens op gereden heb. Waarschijnelijk krijgt meneer de motor dan retour en wil ik me centen terug.

Ik kijk uit naar jullie reacties!

UPDATE:
Kheb zojuist met een techneut gebeld; die zegt dat er onder mijn airbox de caterventilatie en ontluchting zit die idd, zoals jullie zeggen, uitkomt op de airbox.Had ik ff niet goed gezien vandaag.Olie kan inderdaad maar op 1 manier in de airbox komen en dat is via de carter ontluchting. Aanstaande week ga ik de motor ff laten draaien met de airbox eraf, en als hij dan staat te blazen en druppen vanuit de carterontluchting heb ik de oorzaak iig gevonden.

 
Laatst bewerkt:
Hallo , olieslurpendekawaknutselaar,

misschien een idee om je compressie eens te (laten) testen, dit geeft meestal wel een aardige indruk over de conditie van je motorblok!,evt klepsteel rubbertjes versleten?/ lekkende in/uitl-klep?, zodat er tóch wat olie de verkeerde kant opgaat?? anyway: een compressie test zou ik aanbevelen, geeft een hoop duidelijkheid.

suc6,

Peewee.
 
Stationair draaien is voor geen enkele machine goed en al helemaal niet om lang en hard te draaien.

Die dingen hebben lange ritten nodig en moeten onder de bedoelde belasting kalmpjes oplopend naar de top "gespeeld" worden.
 
stationair toerental bedoel ik niet, ik bedoel gewoon rustig warm laten worden en opschakelend naar de hoge toeren.

De mijne is overigens wel liquid cooled dus het niet hebben van rijwind is een minder groot probleem.
 
Stationair draaien is voor geen enkele machine goed en al helemaal niet om lang en hard te draaien.

Die dingen hebben lange ritten nodig en moeten onder de bedoelde belasting kalmpjes oplopend naar de top "gespeeld" worden.

:^ je moet idd netjes warm rijden en daarna een tijdje onder vollen belasting draaien om de zuigerveren en andere koolresten los te krijgen: dus flink door trekken door de versnellingen afremmen en weer volgas erop. Eventueel nog een stuk op topsnelheid
door hem op de middenbok te laten draaien zouden je problemen wel eens erger kunnen worden en hij kan weldegelijk te warm worden zonder rijwind koeling
 
kay.

Naja ik breng hem zoiezo van de week even naar de garage om een compressietest te laten doen. Dat verschaft vast wel wat duidelijkheid.

Indien het hoge kosten worden neem ik contact op met de verkoper dat ik me geld terug wil.
Een motor zonder olie erin verkopen is niet netjes, en zeker niet als ie vervolgens als je de olie ververst ernstig blijkt te lekken ivm een zeer kostbaar probleem in de cilinders of zuigers. Kortom hij verkoopt mij een motor die het eigenlijk niet meer waard is om te repareren gezien de ontzettend hoge kosten
terwijl hij vertelde dat het een goede en probleemloze motor is.

En de verkoper is dan zelfs nog een collega...iemand die je een beetje denkt te kunnen vertrouwen!

Voorlopig is het goed warm laten worden door te rijden en topsnelheid etc om die dingen los te weken even geen optie, daar begin ik niet aan met een onverzekerde en geschorste motor.
 
kay.

Naja ik breng hem zoiezo van de week even naar de garage om een compressietest te laten doen. Dat verschaft vast wel wat duidelijkheid.

Indien het hoge kosten worden neem ik contact op met de verkoper dat ik me geld terug wil.
Een motor zonder olie erin verkopen is niet netjes, en zeker niet als ie vervolgens als je de olie ververst ernstig blijkt te lekken ivm een zeer kostbaar probleem in de cilinders of zuigers. Kortom hij verkoopt mij een motor die het eigenlijk niet meer waard is om te repareren gezien de ontzettend hoge kosten
terwijl hij vertelde dat het een goede en probleemloze motor is.

En de verkoper is dan zelfs nog een collega...iemand die je een beetje denkt te kunnen vertrouwen!

Voorlopig is het goed warm laten worden door te rijden en topsnelheid etc om die dingen los te weken even geen optie, daar begin ik niet aan met een onverzekerde en geschorste motor.

misschien op een testbank?

maar idd eerst verhaal proberen te halen bij de verkoper
 
Arthur, is er al nieuws omtrent de test? Mijn motor lekt ook olie uit dat overloopslangetje. Niet heel extreem, maar wel te veel. Er zat eerder bij mij ook een dopje op, maar dat bleken ze er bij de dealer afgehaald te hebben waar ik 'm even een korte check heb laten ondergaan.

Er werd geen verlies in het carter gemeten. Bij een druktest werd er klep lekkage gemeten (vooral inlaat kant). Daarom was ik benieuwd hoe het met jouw motor is afgelopen!

Groet,

RLB
 
Terug
Bovenaan Onderaan