lekkage nog niet opgelost..

Arthur-A

MF'er
20 sep 2004
110
0
Capelle
Hoi een tijdje terug postte ik hier het bericht dat ik hevige lekkage had, een mengsel van olie en benzine uit dit slangetje:
lekkage.jpg

Dit slangetje komt uit het luchtfilter huis. Het probleem dat daar dit mengsel vandaan kwam, had volgens enkele mensen hier te maken met een carb waar de vlotter bleef hangen. Ik heb vandaag de carbs opengehad, en ik zag dat twee van de vier vlotters niet helemaal goed sloot. Na goed reinigen met remmenreiniger was alle gom verwijderd, en sloten ze weer perfect. Alles weer in mekaar gezet, en je raad het al, er blijft olie uit het slangetje komen. Ik weet zeker dat een hangende vlotter nu uitgesloten is als oorzaak.

Waar denken jullie nu aan? er werd me al door iemand verteld dat het misschien een kapotte zuigerveer ofzo kan zijn waardoor die leeg loopt of iets dergelijks. Mijn kennis gaat niet verder dan olie verversen, dus ik heb zelf geen idee.
Ik weet wel dat er in de airbox verder geen ontluchtingsslangen van het carter oid uitkomen, enkel de 4 carbs..

situatie:
schemaatje.jpg


Feit is dat ik sinds ik de motor heb er verder niet meer dan 5km op heb gereden.
Ik heb hem bijna direct na aankoop een grote beurt laten geven. Bij aftappen van de olie kwam er toen max 250ml uit. Daarna is er 2,5 liter bijgegoten, max van blok is 3 liter. Dat ie bij de aankoop niet lekte is logisch...er zat amper olie in het blok. Of de vorige eigenaar hier stiekem toch van de op de hoogte was vraag ik me af. Ik weet wel dat als er cilinderevisie's ofzo noodzakelijk zijn, ik eens even goed met hem ga praten. Want die revisies kosten me veeel meer dan het aankoopbedrag van de motor, en dat terwijl ik er niet eens op gereden heb. Waarschijnelijk krijgt meneer de motor dan retour en wil ik me centen terug.

Ik kijk uit naar jullie reacties!

UPDATE:
Kheb zojuist met een techneut gebeld; die zegt dat er onder mijn airbox de caterventilatie en ontluchting zit die idd, zoals jullie zeggen, uitkomt op de airbox.Had ik ff niet goed gezien vandaag.Olie kan inderdaad maar op 1 manier in de airbox komen en dat is via de carter ontluchting. Aanstaande week ga ik de motor ff laten draaien met de airbox eraf, en als hij dan staat te blazen en druppen vanuit de carterontluchting heb ik de oorzaak iig gevonden.

 
Laatst bewerkt:
Versleten zuigerveren kan, dan komt er compressie langs. Dat gaat je blok in waar de olie zit, de olie wordt vervolgens uit het carter onluchting in je airbox geblazen.

Komt de carterontluchting uit in je airbox?
 
of de carterontluchting uitkomt in mijn airbox?

De 4 carbs komen in mijn airbox uit...voor de rest zitten er geen ontluchtingslangen op aangesloten, uitgezonderd de slang waar het nu uit lekt dan.

En @ het aanbod te zoetermeer; voorlopig is hij geschorst en onverzekerd, dus kan ff niet naar zoetermeer komen :) Maar bedankt voor het aanbod!
 
kapotte zuigerveer zou idd kunnen.
Maar hoe dan ook zou ik de verkoper is opbellen. Ik kan me niet voorstellen dat ie dat niet geweten heeft. Ik bedoel, met 250ml in het blok zal dat ding echt niet lang heel blijven hoor. Dus volgens mij heeft meneer dan gewoon de olie eruit laten lopen.
 
kapotte zuigerveer zou idd kunnen.
Maar hoe dan ook zou ik de verkoper is opbellen. Ik kan me niet voorstellen dat ie dat niet geweten heeft. Ik bedoel, met 250ml in het blok zal dat ding echt niet lang heel blijven hoor. Dus volgens mij heeft meneer dan gewoon de olie eruit laten lopen.
:^ vermoed ook dat de vorige eigenaar ervan wist,maar hoeveel olie ben je verloren want ik lees hevige lekkage.
 
Hoeveel olie ik toen via de slang verloren heb weet ik niet precies, en doet er ook niet toe, want het oliepeil is zelfs nooit in de buurt van het miniumum geweest. Behoorlijke plas lag eronder...dat wel.

En ik heb hem particulier gekocht ja.

Van een collega welteverstaan, dus ik neem tot ik reden heb om anders te geloven aan dat hij hier niets van wist. Ik weet dat hij er in het jaar dat de motor in zijn bezit was amper op heeft gereden (hij had ook een een of andere 750CC yamaha). Als hij zo veel in zijn garage gestaan heeft, en en verder nooit onderhoud aangedaan heeft is het mogelijk dat hij niets wist van het lage oliepeil en dus ook niet van deze lekkage.

Anwayz, dat is ff het punt niet nu, zodra ik een beetje uitsluitsel heb over wat de oorzaak is kan ik ff een goed gesprek met hem gaan voeren.

Dus, een kapotte zuigerveer zeggen de meeste? is dat mogelijk? dat er olie uit het carter via de carbs in de airbox terecht komt? ook al zit er geen carterontluchtingsslang op de airbox en zijn er verder geen hangende vlotters?
 
Ik heb geen uitsluitend antwoord maar deed me wel aan twee ervaringen van mezelf denken:

Bij de soes had ik dus wel dat de vlotters bleven hangen (was bij jou olie maar enfin) en liep de tank dus leeg door het luchtfilter, via de slang op de grond.

Mn vorige yamaha gekocht als niet lopend, ding liep vrij snel maar blies in no time alle olie eruit; blok bleek tot de rand gevuld te zijn...

M.a.w. kan je niks verder helpen maar ben wel benieuwd waar die slang (waar de olie uitkomt) vandaan komt precies :)
 
De 4 carbs komen in mijn airbox uit...voor de rest zitten er geen ontluchtingslangen op aangesloten, uitgezonderd de slang waar het nu uit lekt dan.

Is het dan niet enkel benzine?

Kan me namelijk slecht een voorstelling maken van olie die via de carburateurs door het luchtfilter geblazen wordt en dan via het slangetje op de grond lekt :?

Is trouwens echt serieus bedoeld hoor want ben wel benieuwd naar het hoe en wat :)
 
Nee, dat was net na een kort ritje baksteen. Hij lekt alleen als ie gelopen heeft.

En het slangetje komt uit de airbox, zitten verder geen andere slangen op en het enige dat erop uitkomt zijn de 4 carbs.
En nee, het is niet enkel benzine..het is echt een mengsel van benzine en olie.

En verder zit er ook niet teveel olie in, blok vandaag weer helemaal leeg laten lopen en daarna 2,5 liter erin, max van het blok is 3 liter.
 
Laatst bewerkt:

Mja die kerel had het kleppendeksel laten verchromen ofzo waardoor het er olie makkelijk in de slang naar het luchtfilterhuis kon komen. Dat heb ik ten eerste niet gedaan, en ten tweede loopt er bij mij geen slang naar het luchtfilter huis maar komen er enkel de carbs op uit...

En voor de goede orde: de olie word niet echt mijn airbox ingeblazen hoor, filter is nog schoon, het lijkt er echt rustig in te sijpelen om er vervolgens via het slangetje uit te druppelen.
 
Mja die kerel had het kleppendeksel laten verchromen ofzo waardoor het er olie makkelijk in de slang naar het luchtfilterhuis kon komen. Dat heb ik ten eerste niet gedaan, en ten tweede loopt er bij mij geen slang naar het luchtfilter huis maar komen er enkel de carbs op uit...

En voor de goede orde: de olie word niet echt mijn airbox ingeblazen hoor, filter is nog schoon, het lijkt er echt rustig in te sijpelen om er vervolgens via het slangetje uit te druppelen.

Geen slang naar het luchtfilterhuis :?
 
Mss neemt de benzine gewoon wat oude oliedrek uit de airbox mee waardoor het olie lijkt terwijl het dus niet uit het carter komt :? dan zou de lekage steeds minder zwart moeten worden....
 
er loopt teveel uit, en het is te zwart om gewoon benzine met wat drek te zijn.
Vandaag filter ook ff 'schoongemaakt' en was niet echt vies. Beetje vettig maar ja, er loopt dus via de airbox een vettig mengsel uit dus dat is logisch.

En er loopt idd geen ontluchtingsslang naar de airbox, wel de de kanalen via waar hij koude lucht aangevoerd krijgt uiteraard, maar die staan niet in contact met olie enzo lijkt mij.

Kortom ik snap er weinig van, en volgens mij is dit best een apart probleem als ik al die verschillende reacties zie :)

Hier ff een dom schemaatje hoe de situatie dus is voor als dat sommigen nog nie helemaal duidelijk was:
schemaatje.jpg

Of er nog slangen voor koude luchttoevoer op de airbox zitten weet ik niet, maar kweet wel dat er verder bij het terugzetten van het filterhuis naast het aansluiten van de carbs op de bak verder geen andere slangen aan vast gemaakt moesten worden. Zit dus geen carter ontluchtingsslang die uitkomt op me airbox ofzo.
 
Laatst bewerkt:
:?
Hoe kan d'r dan olie inkomen...via de carbs lijkt me uitgesloten.

Normaal gesproken zou je toch een carterontluchting hebben ??

Wat voor motor is het eigenlijk....En hij lekt alleen als de motor draait ???
Pas dan wel op dat ie die oliedrek niet vlak voor/op je achterband laat vallen :X :X
 
:?
Hoe kan d'r dan olie inkomen...via de carbs lijkt me uitgesloten.

Normaal gesproken zou je toch een carterontluchting hebben ??

Wat voor motor is het eigenlijk....En hij lekt alleen als de motor draait ???
Pas dan wel op dat ie die oliedrek niet vlak voor/op je achterband laat vallen :X :X

Baksteen, dus normaal gesproken zit er een carterontluchtingslang die uitkomt op de airbox?
En jij bent van mening dat er, ook als er bijv een vlotter blijft hangen, geen olie via de carbs in de airbox kan komen?
En ja hij lekt alleen als hij draait en net na het draaien.

En het gaat om een kawasaki gpz 400r 16V liquid cooled uit 1987 met 44976km.
Misschien dat er hier andere GPZ (600R, 500S etc) mensen zijn die ff kunnen vertellen hoe het bij hen in elkaar zit?
 
Baksteen, dus normaal gesproken zit er een carterontluchtingslang die uitkomt op de airbox?
En jij bent van mening dat er, ook als er bijv een vlotter blijft hangen, geen olie via de carbs in de airbox kan komen?
En ja hij lekt alleen als hij draait en net na het draaien.

En het gaat om een kawasaki gpz 400r 16V liquid cooled uit 1987 met 44976km.
Misschien dat er hier andere GPZ (600R, 500S etc) mensen zijn die ff kunnen vertellen hoe het bij hen in elkaar zit?

Nou ja, echt veel verstand heb ik er ook niet van, maar tot nu toe geloof ik dat t redelijk normaal is dat er een carterontluchtingslang in je luchtbox uitkomt.

Via carbs lijkt me vreemd, t zou dan tegen de stromingsrichting ingaan ???

Maar....even op echte techneuten wachten die dit 100% zeker weten O-)
 
UPDATE:

Kheb zojuist met een techneut gebeld; die zegt dat er onder mijn airbox TOCH de caterventilatie en ontluchting zit die idd, zoals jullie zeggen, uitkomt op de airbox. Olie kan inderdaad maar op 1 manier in de airbox komen en dat is via de carter ontluchting. Aanstaande week ga ik de motor ff laten draaien met de airbox eraf, en als hij dan staat te blazen en druppen vanuit de carterontluchting heb ik de oorzaak iig gevonden.

Als dat dan inderdaad het geval is, begrijp ik dat mijn blok aan het overlijden is....
 
Laatst bewerkt:
UPDATE:

Kheb zojuist met een techneut gebeld; die zegt dat er onder mijn airbox de caterventilatie en ontluchting zit die idd, zoals jullie zeggen, uitkomt op de airbox. Olie kan inderdaad maar op 1 manier in de airbox komen en dat is via de carter ontluchting. Aanstaande week ga ik de motor ff laten draaien met de airbox eraf, en als hij dan staat te blazen en druppen vanuit de carterontluchting heb ik de oorzaak iig gevonden.

Als dat dan inderdaad het geval is, begrijp ik dat mijn blok aan het overlijden is....


blok laten draaien met open olie vuldop, voel je dat de motor erg blaast dan doen je zuigerveren hun werk niet optimaal.
bedenk wel dat de zuigers de lucht in je carter ook stevig beroeren.
 
UPDATE:

Kheb zojuist met een techneut gebeld; die zegt dat er onder mijn airbox TOCH de caterventilatie en ontluchting zit die idd, zoals jullie zeggen, uitkomt op de airbox. Olie kan inderdaad maar op 1 manier in de airbox komen en dat is via de carter ontluchting. Aanstaande week ga ik de motor ff laten draaien met de airbox eraf, en als hij dan staat te blazen en druppen vanuit de carterontluchting heb ik de oorzaak iig gevonden.

Als dat dan inderdaad het geval is, begrijp ik dat mijn blok aan het overlijden is....

Dacht ik al


blok laten draaien met open olie vuldop, voel je dat de motor erg blaast dan doen je zuigerveren hun werk niet optimaal.
bedenk wel dat de zuigers de lucht in je carter ook stevig beroeren.

:^
 
Terug
Bovenaan Onderaan