Niet meer dan een uurtje.
Als je de leidingen van de koeler losschroefd loopt er nog olie uit de koeler dus een opvangbak er onder is handig. Ook handig is als je de leidingen ergens mee omhoog kan houden, stuk touw/elastiek ofzo, want als ze naar voren buigen blijft hier ook olie uitkomen.
De oude oliekoeler ging er bij mij makkelijk af, bouten zaten niet vastgeroest. De nieuwe was (bij mij) ongeveer een halve centimeter hoger dan de oude. Dit is niet echt een probleem, als je het maar met beleid monteert. Bij mij hield dat in:
Eerst de leidingen aan de koeler vastzetten, los, nog niet op moment.
Dan de bouten aan het frame om en om, stukje bij stukje zodat hij gelijkmatig zijn weg kan vinden. Houd hierbij de aansluiting met de leidingen in de gaten en "help" de leidingen een beetje hun weg te vinden.
Om niet teveel spanning op het geheel te krijgen heb ik achter de linkerbout een vulring van een paar millimeter gezet, ik kreeg het idee dat er teveel spanning op kwam zonder deze ring.
Ten slotte heb ik de leidingen op moment vastgezet. Let op, dit is dus echt heel weinig omdat de oliekoeler dus van (zacht) aluminium is gemaakt.
Voor de volledigheid heb ik de O-ringetjes in de leidingen ook vervangen, deze heb ik bij de dealer besteld en opgehaald voor iets van 2 euro geloof ik.
Het kan natuurlijk zijn dat de nieuwe oliekoeler bij jou wel exact hetzelfde is al je oude, misschien afhankelijk van B12/B6 of bouwjaar (die van mij is een B6 mk1, 1995). Dan is het alleen maar makkelijker. Al met al is het geen rocketscience, gewoon even je kop er bij houden.
Houd ook even in de gaten hoeveel olie er nog uit de koeler en leidingen is gekomen, dit moet natuurlijk wel weer aangevuld worden.
Al met al is het een heel verhaal geworden maar dat komt meer omdat ik het zo volledig mogelijk heb proberen neer te typen, dan dat het ook echt ingewikkeld is.
Succes!