Lekkage waterpomp Honda Fireblade 2009

Jos K

Rookie
25 feb 2023
9
0
Hallo,
Na 15 jaar weer een motor aangeschaft, een omgebouwde fireblade 900rr uit 2009. Nu dacht ik een lekkage te hebben door het waterpompdeksel. Rubberen ring vervangen, maar nog steeds een lekkage.
Vandaag er nog eens onder gekeken en nu blijkt het door een gaatje te komen aan de onderzijde van het waterpomp huis. Hier zit geen boutje in.
Is hier iemand bekend mee welk boutje hier in hoort en hoort er dan ook een koperen ring bij?
Heb gezocht op de tekeningen via internet maar kon het niet vinden.
Het druppelt er overigens uit, zou toch denken dat het er harder uit zou moeten lopen......

Groeten Jos
 
Dank voor je reactie. Alleen weet effe niet welke seal je bedoeld. Heb het deksel eraf gehad en een nieuwe rubberen seal geplaatst. Zit er nog een seal in dan?
 
Cbr900 uit jaren 90, of cbr1000 uit 2009?

honda-cbr900rr-fireblade-1994-r-england-water-pump_bigecw0n41e__1000_05ed.gif
honda-cbr1000rr-2008-8-korea-water-pump_big00029880e__1100_6bc7.gif
 
Super, dank jullie wel.
Dan moet ik 20 hebben, volgend weekend spul weer open halen.
Is dit jouw model?
honda-cbr900rr-fireblade-1994-r-england-water-pump_bigecw0n41e__1000_05ed.gif



Royalclub heeft gelijk, en ik zeg het verkeerd. Excuus.

20 is afdichting blok-pomp. Daardoor komt er geen kvs lek.

Wel zie ik een aftapboutje met pakking. 18 en 16.

Zijn die bij jou in orde?
 
Super, dank jullie wel.
Dan moet ik 20 hebben, volgend weekend spul weer open halen.

Nee, je kan geen koelvloeistof lek hebben van nr 20 tenzij er koelvloeistof in jouw motorblok zit ipv motor-olie.

Als je koelwater lekkage hebt uit het kleine gaatje onder op de pomp dan is de seal van de impeller-as lek. Die staat niet afgebeeld op de bovenstaande tekeningen omdat het normaal niet een los onderdeel is.
 
Oké, kan ik de seal van de impellor as niet vervangen?
Heb overigens wel een fout getikt, motor is uit 1999, sorry allen voor deze foute info.
Ik verwacht van wel. Demonteren, open maken en dan kun je maten nemen voor een vervangde. Denk ik. Maar ik heb je al eens op verkeerde been gezet... :X
 
Ik heb een honda hornet 900 en had exact hetzelfde. De interne seal van de pomp levert honda helaas niet los. Op ebay heb je een verkoper die heel veel seals wel los verkoopt. Kijk even of je motor hier tussen staat. Met invoer en alles vanuit de UK was het iets van 70 euro.

https://www.ebay.co.uk/str/happybikesshopforfastdelivery
Mijn monteur heeft de pomp uit elkaar gehad maar dat was toch best wel lastig en ik bleek ook wat andere slijtage te hebben in de pomp. Hij had dit vaker gedaan bij andere honda’s, maar toch zijn bij mij ook wat dingen stuk gegaan met openmaken. Niet elke honda en waterpomp is hetzelfde. Dus het is mogelijk een beetje alles of niks en geluk!

Uiteindelijk is er bij mij een nieuwe pomp onder gegaan.

Succes in ieder geval.
 
Oké, bedankt allen voor de reacties.
Dan ga ik voor een tweedehands pomp en hopen dat deze nog goed is.
Is deze klus makkelijk zelf te doen?
Heb eerlijk gezegd hier niet verder naar gekeken, hoe zit de gehele pomp vast dan?
Of zit deze enkel met de twee lange bouten vast die je eruit haalt wanneer je het deksel demonteerd?
 
Zo te zien is nr 17 de bout van de pomp zelf en 25 en 26 van de pomp aan het blok vastmaken. Correct me if i’m wrong. Hou rekening met vervangen van olie en koelvloeistof als je een nieuwe pomp installeert.
 
Bedankt, koelvloeistof had ik al vernieuwd met vervangen van het dekselrubber. Olie pak ik dan direct mee. Ik kan zo gauw geen tweedehands waterpomp vinden voor de sc33. Weten jullie of eerdere modellen dezelfde types waterpompen hebben?
 
Bedankt, koelvloeistof had ik al vernieuwd met vervangen van het dekselrubber. Olie pak ik dan direct mee. Ik kan zo gauw geen tweedehands waterpomp vinden voor de sc33. Weten jullie of eerdere modellen dezelfde types waterpompen hebben?
Ik denk dat je kan kijken naar de doorontwikkeling van het blok en dan kan je kijken welke eerdere bouwjaren en type fireblades hetzelfde gebruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan