lekkage

Het "helpt" ook als je de bouten niet heel gelijkmatig beetje voor beetje en zo "kruiselings" mogelijk verspringend/overstappend, met vingertoppen-gevoel, aandraait; vaak draai je anders reeds een pakking kapot.
De spanning over het totale bereik moet zo gelijkmatig mogelijk verdeeld worden en geleidelijk op alle punten naar ideaal bijgeregeld.
Dat "kruiselings" aandraaien kan het beste nog eens bij doorgewarmd blok héél zachtjes worden nagetrokken.

Het hoeft geen betoog dat er ook geen stof of zand mag kleven aan de (ingevette) pakking.
 
Ik smeer altijd vaseline of motorolie aan vooral carter-pakkingen want als carter-helften "stroef" tegen de pakking aanliggen op het moment van aandraaien is door een kleine foutbeweging al gauw vervorming en/of scheuren het gevolg.

Waarschijnlijk kunnen moderne carter-pakkingen meer hebben dan die van de 50/60-er jaren (tamelijk papier-achtig) maar anderzijds moest ik af en toe ingrijpen als mijn zoontjes zelfs een moderne METALEN nieuwe kop-pakking kans zagen bij het aandraaien te mollen, of onder zo valse spanning te zetten dat-ie het na enige kilometers begaf. Vet of olie werkt heel fijn als glij-middel en stelt iets lagere eisen aan het vingertoppengevoel van de sleutelaar. Theoretisch lukt het ook met water maar dat kom ik niet graag tegen in/aan motoren.
 
Wat zijn nou precies de redenen dat een blok begint te zweten en lekken?
Wil het graag voorkomen
Door het uitzetten en inkrimpen van verschillende delen kunnen er verschuivingen op het pasvlak optreden, bijvoorbeeld als je een motor te snel (lees hard scheuren) warmrijdt, zal je cylinderkop (veel) sneller uitzetten dan je cylinder, daardoor wordt de cylinderkop eerst groter, daarna je cylinder, dat er hierdoor wrijving in het pakkingvlak ontstaat lijkt me wel duidelijk.
Ook verouderen je pakkingen, ze worden steenachtig hard, en verliezen hun afdichtingsvermogen, ze zijn dan gewoon versleten en dienen vervangen te worden.
 
Wil het graag voorkomen
Loop dus even alle blokbouten na, koop het liefst een momentsleutel als je de aanhaalkoppels meent te kunnen achterhalen (wat voorn fiets?).

Mijn cilinderkoppakking zorgde voor aardig wat olieverbruik, bleken 2 v/d 4 bouten (waarmee de kop op de cilinder vastzit) 'los' te zitten > 3 dagen lang koppakking schrapen als gevolg '( (was compleet in de kop 'gestanst'). Afein, glasplaat,fijn schuurpapier, nieuw pakkingkie + momentsleutel > :) .
 
Heel voorzichtig af en toe (een keer kort na montage plus een keer per jaar of zo) bij DOORGEWARMD blok bouten/moeren LICHTJES na-trekken (en natuurlijk zo "kruiselings" mogelijk) voorkomt veel ellende.
 
Warm spul en vingertoppen-gevoel (geen sleutel-met-klokkie ooit gehad) heeft in ieder geval het voordeel (bij optimaal "kruiselings" werken bovendien) dat de (lang)bestaande pakking soepeler "ligt" en minder gauw een nieuw scheurtje zal oplopen dan bij koud na-stellen.

Heus, ik heb ook wel eens iets verziekstraald hoor, maar steeds minder sinds ik waar mogelijk aan WARM spul sleutelde.

Kijk ook maar eens bijvoorbeeld hoeveel makkelijker een bougie loskomt uit het hete blok en als je vlug bent ook weer erin terug (bougie en blok moeten op dezelfde temperatuur blijven!!).
Een nieuwe bougie voor-warmen gaat natuurlijk niet maar die mag dan koud ook alleen in een koud blok gezet worden, vast is vast plus een héél klein duwtje en na goed warmrijden van het blok een klein duwtje extra.

Eigenlijk haat ik sleutelen maar ik was vrij lang erg arm en viel ook wel eens met brommertjes stil in knollen- of ver buitenland; het ergste vind ik: "opnieuw" omdat de vorige bijstelling fout was.
 
Terug
Bovenaan Onderaan