Lekke achterband; gaatje in de zijkant

Ratz

MF veteraan
19 apr 2003
71.456
15
Vanochtend kwam ik er achter dat er een gaatje...gat in mijn achterband zit.
Zo'n 5mm groot.

Her en der gelezen over diverse reparaties zoals, parapluutje, prop, binnenkant beplakken en vulcaniseren.
Maar het ging er meestal over dat er gaten in het loopvlak zaten.

Bij mij aan de zijkant:
qq7qmd.jpg



De band zit er nog geen 100km's onder :/

Mijn vraag is dus: laten repareren als dat mogelijk is of vervangen(nieuwe kost ongeveer! 120eurootjes)
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel koordlagen moeten er geraakt worden voor een klapper volgens jou? Sowieso heb je met een tubeless eigenlijk amper kans op een "klapband".... maar dat terzijde
Nou heb je weleens een motorband gezien bij zo'n programma als timewarp? Als je ziet hoe zo'n band vervormt, wordt een beetje ovaal bij snel rijden. Dat moet gewoon gaan 'werken' als er iets tussen de koordlagen door wordt gedrukt. Die koordjes houden de boel wel een beetje bij elkaar natuurlijk anders hadden ze er niet in gehoeven. En een gebroken koordje... Als je een cb250 rijdt voor woon/werk en je wilt low budget doen... tja misschien nog te overwegen. Maar als je een beetje sportief rijdt of hogere snelheden dan zou ik er al niet eens over twijfelen.
 
Nou heb je weleens een motorband gezien bij zo'n programma als timewarp? Als je ziet hoe zo'n band vervormt, wordt een beetje ovaal bij snel rijden. Dat moet gewoon gaan 'werken' als er iets tussen de koordlagen door wordt gedrukt. Die koordjes houden de boel wel een beetje bij elkaar natuurlijk anders hadden ze er niet in gehoeven. En een gebroken koordje... Als je een cb250 rijdt voor woon/werk en je wilt low budget doen... tja misschien nog te overwegen. Maar als je een beetje sportief rijdt of hogere snelheden dan zou ik er al niet eens over twijfelen.



en als er met een pkmonster als de CX500 wordt gereden, zoals Ratz doet.
 
Laatst bewerkt:
en als er met een pkmonster als de CX500 wordt gereden, zoals Ratz doet.
Nouja goed dan kunnen we weer gaan discussieren over wanneer wel wanneer niet, hoeveel pk wel of niet, wat voor gebruik.... enz. en dat voert wat te ver vind ik.
Dus doe verstandig, doe een nieuwe. Beter dan voor die 120 euro op je bek vallen, alles naar de donder hebben, en dan hier nog 30 keer horen 'ik zei het toch".

;)
 
En als ik voor die €120.- nog geeneens een voorband kan kopen .... dan moet ik maar zélf zien wat ik doe ?

Dat moet je uiteindelijk áltijd doen, zien wat je doet..... :+

Maar als géld een belangrijker afweging wordt dan m'n veiligheid, moet ik ff serieus op m'n kop gaan krabben of ik nog wel motor moet rijden......
 
Bij mijn GS500E jaren geleden spijker door het loopvlak en aan de zijkany ook gaatje geprikt.
Bij een bandenboer eerst een plug in loopvlak.
Omdat hij nog steeds lek was weer gecontroleerd en vonden toen gaatje aan de zijkant.
Deze is van binnen uit gerepareerd.
Daarna nog 8000 km de band opgereden.
Dus laat de bandenboer FF de koordlagen bekijken.
Als hij serieus is en je ook graag als klant zal willen houden geeft hij eerlijk antwoord.

Groeten Ron
 
kán wel gewoon gerepareerd worden, alleen niet met een "plu'tje" ... opnieuw vulkaniseren is gewoon mogelijk als de koordlagen nog (redelijk) intact zijn.

@ Kevinbade: Ik heb jarenlang voor een Vaco-Specialist gewerkt, incl. APK keuringen :+


ja kan idd ook maar of het verstandig is om het zomaar door iemand te laten doen???
Ik was ook Vacospecialist, maar ik begin er niet aan.
 
Gezien ik geen behoefte heb om 30x " ik zei het toch!?" aan te horen.
En de rest van mijn leven dat ook van mijn vrouw aan te moeten horen B| :+ , zal er ter zijner tijd een nieuwe band op komen.
Een gedeelte zal wel van mening zijn dat een reparatie goedkoper zou zijn, maar de eindbeslissing ligt toch bij mijn vrouw mij ;)
en als er met een pkmonster als de CX500 wordt gereden, zoals Ratz doet.
:^
:+

Ik ben een erg rustige rijder :] :Y
 
Laatst bewerkt:
Gezien ik geen behoefte heb om 30x " ik zei het toch!?" aan te horen.
En de rest van mijn leven dat ook van mijn vrouw aan te moeten horen B| :+ , zal er ter zijner tijd een nieuwe band op komen.
Een gedeelte zal wel van mening zijn dat een reparatie goedkoper zou zijn, maar de eindbeslissing ligt toch bij mijn vrouw mij ;):^
:+

Ik ben een erg rustige rijder :] :Y



Reparatie is ook goedkoper en als alternatief een binnenband???????
En rustig rijden met 50 pk van een cx500???????
 
Ik verdenk die bandenboer uit Purmerend ervan :P
Je wordt bedankt voor het vertrouwen...... :(


Ik heb trouwens ooit eens als geintje tegen een klant die dezelfde dag zijn nieuwe band al weer had lekgereden, en hem kwam vervangen, gevraagd om de zojuist verwijderde spijker even terug te leggen vooraan de straat...... Hij kon er niet om lachen......

Hoeveel koordlagen moeten er geraakt worden voor een klapper volgens jou? Sowieso heb je met een tubeless eigenlijk amper kans op een "klapband".... maar dat terzijde
Het risico is geen klapband, dat komt inderdaad zelden voor. Het risico is de karkasbreuk zelf. Hierdoor verdwijnt de stevigheid, en dus stabiliteit uit de band. Daarmee kan je dus een keertje onverwacht in de problemen komen, en bijvoorbeeld de bocht uitvliegen.....
Met een CX500 is de kans inderdaad kleiner dan met een Hayabusa, maar toch zeker niet geheel denkbeeldig.

Ten slotte: de vraag is niet of de band te repareren is, de vraag is of je het zou moeten doen...... Een professional zal het niet doen, maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat het niet kan. Ikzelf heb er geen probleem mee om met een goed gerepareerde band te rijden, maar zou mijn band als deze een wangbeschadiging had zeker vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij valt het risico wel mee...het is een klein gaatje... maar ja, wil je de kans wagen en het kleine risico lopen.

Mijn ervaring met gerepareerde banden (beiden in het loopvlak) => gevulcaniseerd en geen problemen.

Maar dit vind ik wel een heel vreemd gaatje...
1. niet in het loopvlak
2. vrij rond
3. geen spijker of ander onderdeel dat erin bleef zitten

Kans is groot dat het man-made is -O-
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij valt het risico wel mee...het is een klein gaatje... maar ja, wil je de kans wagen en het kleine risico lopen.
Mijn ervaring met gerepareerde banden (beiden in het loopvlak) => gevulcaniseerd en geen problemen.

Yep, jij zal het risico zonder meer beter kunnen inschatten als een bandenboer die er dagelijks mee werkt....... en die ik ook nog vertrouw...... :+
 
Volgens mij valt het risico wel mee...het is een klein gaatje...
Het gaat niet om de grootte (al speelt dat wel mee).
Een bandenkarkas bestaat uit allemaal geweven koordlagen (zie het even als meerdere lappen vitrage over elkaar). Een gaatje daarin kan een aantal draden doorgesneden hebben. Door de optredend krachten kunnen deze draden steeds verder losgetrokken worden.
Een ketting is slechts zo sterk als zijn zwakste schakel, dat weten we allemaal. Maar dat een band zo sterk is als de zwakste koordlaag gaat er een stuk minder makkelijk bij de mensen in...............
 
Laatst bewerkt:
Het risico is geen klapband, dat komt inderdaad zelden voor. Het risico is de karkasbreuk zelf. Hierdoor verdwijnt de stevigheid, en dus stabiliteit uit de band. Daarmee kan je dus een keertje onverwacht in de problemen komen, en bijvoorbeeld de bocht uitvliegen.....
Met een CX500 is de kans inderdaad kleiner dan met een Hayabusa, maar toch zeker niet geheel denkbeeldig.

Ten slotte: de vraag is niet of de band te repareren is, de vraag is of je het zou moeten doen...... Een professional zal het niet doen, maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat het niet kan. Ikzelf heb er geen probleem mee om met een goed gerepareerde band te rijden, maar zou mijn band als deze een wangbeschadiging had zeker vervangen.
mee eens. ik ben niet zo bang uitgevallen en heb meer dan eens lek gereden, ook een voorband. ik zou dus wel repareren.
 
Het gaat niet om de grootte (al speelt dat wel mee).
Een bandenkarkas bestaat uit allemaal geweven koordlagen (zie het even als meerdere lappen vitrage over elkaar). Een gaatje daarin kan een aantal draden doorgesneden hebben. Door de optredend krachten kunnen deze draden steeds verder losgetrokken worden.
Een ketting is slechts zo sterk als zijn zwakste schakel, dat weten we allemaal. Maar dat een band zo sterk is als de zwakste koordlaag gaat er een stuk minder makkelijk bij de mensen in...............
In de zijkant zitten minder koordlagen dan in het loopvlak en dan is het risico inderdaad niet te verwaarlozen. dus 120 Euro of R.I.P. :?
keus niet zo moeilijk.
Bij mij was het bedrag zelfs heel wat hoger :(
 
Laatst bewerkt:
In de zijkant zitten minder koordlagen dan in het loopvlak en dan is het risico inderdaad niet te verwaarlozen. dus 120 Euro of R.I.P. :?
keus niet zo moeilijk.
Bij mij was het bedrag zelfs heel wat hoger :(
Maar ik heb dan ook wel een PK-monster :]


:P


Maar dat was de gedachte hier ook :Y
Het ging mij echt puur omdat ik veel lees van reparaties in het loopvlak dan in de zijvlakken :)

Is mij een tijd terug ook overkomen.
Een maloot heeft een 8 cm lange parker in mijn achterband geschroefd. :(

Blijkbaar denkt ie bij mij aan recycle, gezien er niets in zat :+ ...dan alleen het gat dan B|
 
Laatst bewerkt:
zie dat je in/vlakbij hoorn woont.

bij de egel banden in hoorn vulkaniseren ze ook banden. (zit op het keern tegenover BCC)
misschien de moeite waard om gewoon eens langs te gaan met je wiel.
zij kunnen je vast goed adviseren of het nog verstandig is om te gaan repareren.
 
zie dat je in/vlakbij hoorn woont.

bij de egel banden in hoorn vulkaniseren ze ook banden. (zit op het keern tegenover BCC)
misschien de moeite waard om gewoon eens langs te gaan met je wiel.
zij kunnen je vast goed adviseren of het nog verstandig is om te gaan repareren.


Bedankt voor de tip :Y
 
Ik zou er persoonlijk, met mijn rijstijl en het type fiets gewoon een paraplu of iets dergelijks in laten plakken of zelf doen, whatever.

Leuk: van de week had een collega een platte band, schroef erin. Laten plakken met een wormpie. Komt hij op de zaak, laat het ff zien aan me. Dus ik zeg, zo, en die schroef daar die hou je er maar in voor de sier?

:?

Hij door de knieën, dikke schroef midden in het loopvlak :')

Die garagehouder is een prima vent en vakbekwaam, maar dat hij dit over het hoofd heeft gezien.... -O-

In dit geval: verkeerde zuinigheid. Een zware personenauto met 2 proppen erin, met de kids altijd meer door ons polderlandschap, nee.

In het geval van dit bandje.... fixen en scheuren.
 
Ik zou er persoonlijk, met mijn rijstijl en het type fiets gewoon een paraplu of iets dergelijks in laten plakken of zelf doen, whatever.

Leuk: van de week had een collega een platte band, schroef erin. Laten plakken met een wormpie. Komt hij op de zaak, laat het ff zien aan me. Dus ik zeg, zo, en die schroef daar die hou je er maar in voor de sier?

:?

Hij door de knieën, dikke schroef midden in het loopvlak :')

Die garagehouder is een prima vent en vakbekwaam, maar dat hij dit over het hoofd heeft gezien.... -O-

In dit geval: verkeerde zuinigheid. Een zware personenauto met 2 proppen erin, met de kids altijd meer door ons polderlandschap, nee.

In het geval van dit bandje.... fixen en scheuren.


Niet heel toevallig in dat stukje rijden naar de zaak die 1 op weet ik veel miljoen kans schroef in zijn band gereden. weet niet wat de kans is op 2 gaten in 1 keer, maar die ligt nog lager volgens mij
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan