Lekke achterband; gaatje in de zijkant

Ratz

MF veteraan
19 apr 2003
71.456
15
Vanochtend kwam ik er achter dat er een gaatje...gat in mijn achterband zit.
Zo'n 5mm groot.

Her en der gelezen over diverse reparaties zoals, parapluutje, prop, binnenkant beplakken en vulcaniseren.
Maar het ging er meestal over dat er gaten in het loopvlak zaten.

Bij mij aan de zijkant:
qq7qmd.jpg



De band zit er nog geen 100km's onder :/

Mijn vraag is dus: laten repareren als dat mogelijk is of vervangen(nieuwe kost ongeveer! 120eurootjes)
 
Laatst bewerkt:
Hij laat 2 schuren bouwen thuis en heeft een bouwstraat laten storten van puin. Ik zei diezelfde dag al, dat worden een paar lekke banden! Glas, schroeven alles ligt er tussen.

Daar zal hij ze wel hebben opgelopen.

Maar ja, je zou het wel hopen dat het zo gebeurt is. En die afstand van werk-garage is 200 meter :X .
 
kán wel gewoon gerepareerd worden, alleen niet met een "plu'tje" ... opnieuw vulkaniseren is gewoon mogelijk als de koordlagen nog (redelijk) intact zijn.

@ Kevinbade: Ik heb jarenlang voor een Vaco-Specialist gewerkt, incl. APK keuringen :+


dan zou je toch moeten weten dat je de zijkant nooit mag repareren

bij autobanden wordt het al nooit gedaan omdat te gevaarlijk is zijkant is namelijk het zwakste gedeelte van de band

dus zou het NOOIT doen of je moet levensmoe zijn

en ik heb jarenlang voor een bandenfabrikant gewerkt :W :W
 
dan zou je toch moeten weten dat je de zijkant nooit mag repareren
bij autobanden wordt het al nooit gedaan omdat te gevaarlijk is zijkant is namelijk het zwakste gedeelte van de band
dus zou het NOOIT doen of je moet levensmoe zijn
en ik heb jarenlang voor een bandenfabrikant gewerkt :W :W

Is gewoon een truc van de bandenboeren om meer banden te verkopen. Je weet toch....... :X

Over een schroef in het loopvlak wil ik nog wel discussiëren of dat met een pluutje gerepareerd kan worden. Over de zijkant van een band? :N
 
Dus we zijn eruit...
* piepklein gaatje in loopvlak => reparatie kan overwogen worden, maar niet aangeraden
* elk gaatje in zijkant => vervangen band

hier nog ff een voorbeeld waarom: kijk die motorband bij de 16 seconden:

Of je kan natuurlijk motorrijden zoals de kleine afbeelding onder mijn naam als je achterband lek is :]
 
Laatst bewerkt:
...


Ik heb trouwens ooit eens als geintje tegen een klant die dezelfde dag zijn nieuwe band al weer had lekgereden, en hem kwam vervangen, gevraagd om de zojuist verwijderde spijker even terug te leggen vooraan de straat...... Hij kon er niet om lachen..........

Ik vind hem wel grappig :)

Ter indicatie (bestelling via inet, zonder opleggen ed en verzenden):
100/90-19 57 V tl BT45F
BRIDGESTONE € 85,86*1
30/90-16 67 H tl BT45R
BRIDGESTONE € 99,29*
BRIDGESTONE 3.50-19 57 H tl L303
BRIDGESTONE € 64,69*
130/90-16 67 H tl BT45R
BRIDGESTONE € 99,29*
3.50-19 M/C (57H) TL LASERTEC Front
METZELER € 78,21*
130/90-16 M/C (67H) TL LASERTEC Rear
METZELER € 91,12
 
Volgens mij is de beste optie voor TS, ergens een stil industrieterrein zoeken, achterbandje oproken door het maken van een paar flinke donuts, filmpjes maken en op youtube posten, linkie hier op het forum zetten en dan een vers rubber laten monteren. Heb je ook je 5 minutes of fame en toch nog wat lol voor je zure centen. Je ziet niet iedere dag een CX strepen trekken dus hier is een mooie uitdaging! +)
 
Volgens mij is de beste optie voor TS, ergens een stil industrieterrein zoeken, achterbandje oproken door het maken van een paar flinke donuts, filmpjes maken en op youtube posten, linkie hier op het forum zetten en dan een vers rubber laten monteren. Heb je ook je 5 minutes of fame en toch nog wat lol voor je zure centen. Je ziet niet iedere dag een CX strepen trekken dus hier is een mooie uitdaging! +)
_O-
 
UPDATEje:

Ik heb hem vanochtend naar een VACO-specialist gebracht en volgens deze was het geen probleem de band te repareren.

En ik krijg net een telefoontje dat ie klaar is(kan deze alleen niet ophalen, dus dat word morgen).

Kosten: 4tientjes
 
Laatst bewerkt:
En dat na zeven maanden al. :}

Hoop wel dat ie met zijn achterwiel los van de grond heeft gestaan anders zal het niet echt fijn rijden meer zijn met die band. (vervorming)

Ik hoop dat je veel veilige :] km's maakt.
 
De zijkant vervormt op een heel andere manier dan het loopvlak, een plug ontworpen voor in het loopvlak is daar dus niet per definitie voor geschikt. Loopvlak is rond, en word onderaan platgeduwt, daar houd de vervorming wel een beetje bij op.

De wang van je band word veel meer elastisch vervormt, door bijvoorbeeld hobbels en het gewicht van de motor. De krachten van het remmen worden van het loopvlak via de zijkant doorgegeven aan de velg. Wat er dan gebeurt tijdens het draaien van je wiel, is dat eerst de linkerkant van het gat (of rechts) door de vervorming omhoog gedrukt wordt, en de rest een fractie later.. Met remmen worden de bovenkant en de onderkant van het gat weer in een iets andere richting langs elkaar getrokken, dat is vragen om scheurvorming en narigheid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan