Lekke achterband, prop, paraplu of direct vervangen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

CupraR32T

Die hard MF'er
2 nov 2019
279
180
Twente
Instagram
Na het gebruik maken van de zoekfunctie zie ik dat hier 10.000 verschillende meningen over zijn, en deze zijn ook weer situatie afhankelijk blijkbaar. Dus hierbij mijn vraag:
Ik heb langs de kant van de weg een prop in mijn achterband laten plaatsen nadat er een dikke bout in zat. Dit ontdekte ik dankzij mijn TPMS. Er is niet met de band gereden met een druk onder de 2 bar. De band is 4.500 km oud. Met de prop erin heb ik mijn reis voortgezet (zon 200km) en 0 problemen ervaren. Hij zit precies in het midden van het loopvlak en zat er kaarsrecht in.

Wat is nu wijsheid, ga ik in het buitenland (zit momenteel in Portugal) op zoek naar een nieuwe achterband, laat ik de prop zitten of laat ik de prop vervangen voor een andere reparatiemethode zoals een paraplu vanuit de binnenzijde?

WhatsApp Image 2020-02-25 at 14.34.57.jpeg
 
Lekker die prop eruithalen en voor je eigen veiligheid even een plu intrekken.

Een koord kan goed gaan lekken bij heet worden van de band zeker als de banden bijna versleten zijn gaan ze lekken.
Bij een auto niet zo probleem met je motor wil je dit niet net in een bocht bij hoge sneheid ervaren. dussss
 
Je haalt hier wel weer een eeuwige discussie aan hoor...

Midden van de band, motor met tpms, dus als hij in de toekomst langzaam leegloopt krijg je vanzelf een melding..

Ik zou hem gewoon laten zitten.

Na mij zullen vele reacties volgen die het er niet mee eens zijn, ieder met z'n eigen argumenten; doe gewoon waar je jezelf prettig bij voelt.
 
Ik had na 180 km een nieuwe band lek, kon niemand vinden die m wou plakken of dat verstandig vond... aansprakelijkheid e.d. :)
Voor een paar euro koop je een setje van die dropveters met gereedschap en een tube plakspul.

Toevoeging: De ANWB propt ook motorbanden. Je moet wel beloven dat je direct naar een garage rijdt, maar bij mij ging het gewoon goed. Dat dat op eigen risico is snap ik, maar een prop komt er echt niet zomaar uit. Met TPMS zou ik me geen zorgen maken en gewoon rijden.
 
Voor een paar euro koop je een setje van die dropveters met gereedschap en een tube plakspul.

Toevoeging: De ANWB propt ook motorbanden. Je moet wel beloven dat je direct naar een garage rijdt, maar bij mij ging het gewoon goed. Dat dat op eigen risico is snap ik, maar een prop komt er echt niet zomaar uit. Met TPMS zou ik me geen zorgen maken en gewoon rijden.

Ow vast maar ik besteed liever uit aan serieuze vakman, 3 onafhankelijk gevraagd die overtuigend beargumenteerd het ten zeerste afraadde en het zeker niet uitvoerde :)
 
Ow vast maar ik besteed liever uit aan serieuze vakman, 3 onafhankelijk gevraagd die overtuigend beargumenteerd het ten zeerste afraadde en het zeker niet uitvoerde :)

ANWB is geen serieuze vakman?
Je weet hoe pittig de toelatingsexamens zijn? Van de 100 aanmeldingen worden er maar een handjevol doorgelaten..

Maar zoals ik eerder al aangaf, eindeloze discussie dit. :Y
 
Een prop kijken ze je in Duitsland ook raar voor aan, maar heb zeker 15.000 km met een prop in een Audi RS3 gereden.
Qua auto weet ik wel dat mits het goed gebeurd is ze wel blijven zitten. Maar omdat een motor toch nog steeds een beetje nieuw is voor mij, denk ik ik vraag het hier.

Ik laat de prop lekker zitten. Bij spanningsverlies komt er direct in het rood een melding op mn dash en had het nu ook binnen 100 meter door.
 
Ha Cupra, ik kom dus vooral niet met een mening, maar wel met wat ervaring.

Ik heb in de loop der jaren, en de afgelopen 5 jaar in serieus toenemende mate, misschien wel meer dan twintig banden gewoon opgereden met een prop er in. Eén band zelfs met twee proppen er in. In het midden, aan de zijkant, alle plekjes heb ik ze gehad. Ik heb ook twee keer een pluutje gehad, omdat mijn maatje zijn nieuwe set graag wilde uitproberen. Maar nooit heb ik ook maar één probleem ondervonden. Ik maak veel kilometers en ben geen langzame rijder.

Als je de gelegenheid hebt om onderweg voor weinig een pluutje te laten zetten omdat je je daar beter bij voelt; maar natuurlijk! Anders gewoon lekker doorrijden. Enneeeh, goeie reis verder, is het lekker in Portugal? :t

PS. Overigens is het zetten van een prop geen hogere wetenschap, maar je moet het wel effe goed doen natuurlijk .. da's logisch toch?
 
Ik zal het 1 keer uitleggen.


Een prop is om thuis of bij de garage te komen.

Is het gat niet te groot, gat niet in de wang en zijn er geen koordlagen beschadigd?
Dan kan er een plu gebruikt worden.

Gat te groot, gat in de wang, scheur of beschadigde koordlagen?
Band vervangen.

Een beschadigde koordlaag is moeilijk tot onmogelijk te zien.
Daarom zal een specialist meestal voor vervanging kiezen, niet omdat het een oplichter is.


Zo hoort het, de rest is gelul.

Er gaat nu 100.000 man roepen dat het bij hun prima gaat en dat alle motorzaken oplichters zijn. Doe daarmee wat je wilt...
 
Ik zal het 1 keer uitleggen.
<knip>
Zo hoort het, de rest is gelul.

Wat een mooi contrast tussen jouw antwoord en het mijne. _O-

Edit: Ik zit me trouwens nu wel te realiseren dat het gedeelte van jouw antwoord dat ik gemakshalve even 'geknipt' hebt, voor het komisch effect, wel het gedeelte is waar ik het alleen maar mee eens kan zijn. Eerlijk is eerlijk.
 
Laatst bewerkt:
Een veter is mooi middel maar niet heilig een paraplu is zeker lucht dicht daar gaat het om.
Als ik een lekker band heb stop ik daar een plu in en rijd er dan ook mee.

En veter is er zeker kans op lekkage moet ze zo vaak vervangen om deze toch gaan zijn lekken.
nogmaals je wilt op de motor zekerheid niet van, och dat zal wel goed gaan.

Dat mensen dit doen verbaast me niets met een veter daarom is apk ook uitgevonden om fraaie dingen te beteugelen.
 
Was er al bang voor bij het openen van het topic dat het bijna net zo gevoelig ligt als je favoriete voetbalclub bij sommige mannen _O-
Prop is netjes en vakkundig gezet door iemand van ACP (Portugese ANWB). Ik rij er voorlopig nog wel even mee door.

Ik weet uit ervaring met autos dat een band te vaak/slecht/te ruw demonteren/monteren ook weer schade aan het karkas van de band kan opleveren. Dus als er alsnog een plu in gaat, laat ik dat wel lekker in Nederland doen bij mensen die ik ken/vertrouw.

Heb de luxe dat ik de motor niet naar Nederland hoef te rijden, en voor de auto heb ik we een reserveband bij me :YY Dus tot we in Nederland zijn zijn het vooral dag ritten zonder hele hoge snelheden (anders krijgt de vrouw spierpijn :+)

@slonzebons Portugal is fantastisch! Het Spaanse asfalt is wel wat beter maar je hoort me niet klagen. Zeker met dit weertje niet:
 
Een veter is mooi middel maar niet heilig een paraplu is zeker lucht dicht daar gaat het om.
Als ik een lekker band heb stop ik daar een plu in en rijd er dan ook mee.

En veter is er zeker kans op lekkage moet ze zo vaak vervangen om deze toch gaan zijn lekken.
nogmaals je wilt op de motor zekerheid niet van, och dat zal wel goed gaan.

Dat mensen dit doen verbaast me niets met een veter daarom is apk ook uitgevonden om fraaie dingen te beteugelen.

Een reparatiekoord is gewoon apk goedkeur.
Sterker nog; een band met een spijker/schroef erin is gewoon goedkeur.
Dus als jij de apk als richtlijn aanhoud zul je ook geen moeite met een koordje hebben..

En uiteraard is er kans op lekkage bij een reparatiekoord, maar bij een plu kán het ook lekken.

Je kán ook morgen weer een lekke band rijden, je kán ook morgen tegen een boom aan rijden...

Ik denk dat we niet moeten overdrijven met de "gevaren" van een koordje, zoals dat ze er zomaar uit kunnen vliegen... Zelfs als je er 8 bar in pompt blijft zo'n koord zitten, je ventiel ploft eerder uit elkaar.
 
Een reparatiekoord is gewoon apk goedkeur.
Sterker nog; een band met een spijker/schroef erin is gewoon goedkeur.
Dus als jij de apk als richtlijn aanhoud zul je ook geen moeite met een koordje hebben..

En uiteraard is er kans op lekkage bij een reparatiekoord, maar bij een plu kán het ook lekken.

Je kán ook morgen weer een lekke band rijden, je kán ook morgen tegen een boom aan rijden...

Ik denk dat we niet moeten overdrijven met de "gevaren" van een koordje, zoals dat ze er zomaar uit kunnen vliegen... Zelfs als je er 8 bar in pompt blijft zo'n koord zitten, je ventiel ploft eerder uit elkaar.


Als het gat net te ruim is komt een prop er gewoon weer uit.
 
Als je een koortje deugdelijk wilt noemen prima maar ga het niet mensen aanpraten dat dit net zo veilig is al een een plu of sticker aan de binnen zijde.
En ja koortje is apk goed daar ging het natuurlijk niet om.

Het gaat er niet om wat jij zelf veilig vind het gaat om veiligheid van een ander dan neem je gewoon geen risico.
 
Als je een koortje deugdelijk wilt noemen prima maar ga het niet mensen aanpraten dat dit net zo veilig is al een een plu of sticker aan de binnen zijde.
En ja koortje is apk goed daar ging het natuurlijk niet om.

Het gaat er niet om wat jij zelf veilig vind het gaat om veiligheid van een ander dan neem je gewoon geen risico.

Als je zo gaat beginnen heb ik maar 1 tip; iedereen, stop met motorrijden, levensgevaarlijk.

Ik ga het hierbij laten, iedereen moet z'n eigen keuzes maken.:W
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan