Lekke achterband

Status
Niet open voor verdere reacties.

Guzzi-Tim

MF veteraan
3 sep 2016
1.743
514
Helaas een platte achterband. Band onderzocht, zit een piepklein gaatje in het loopvlak alsof er een punaise of naald in is gegaan.
Hij loopt ook vrij langzaam leeg, ongeveer 0.3 bar per uur.
Wat is de handigste manier om zo’n klein gaatje te repareren? Ik heb zo’n nood reparatieset, met een soort van rubberen slierten en rubbercementlijm, volstaat dat? Daar moet ik wel het nu kleine gaatje aanzienlijk groter voor maken om dat erin te krijgen.

1384679


Gaatje zit net boven het profiel in ongeveer het midden van de foto, is het stipje met de 3 kringetjes eromheen.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt weinig keuzes als je bovenop de alpen met een lekke band staat. Ik zou mijn setje met ragger gebruiken. Gelukkig nog niet gebeurd. Op internet gezien dat je ook met 3 CO2 flesjes de band nauwelijks op druk krijgt, dus met één flesje kom je nergens

Ik heb ooit eens geprobeerd stukjes rubber uit een oude auto band te zagen. Met een (hand) ijzerzaag kom je er niet door. Dus denk ik ook dat een ragger niets meer doet dan de draad blootleggen. De draad gaat gewoon opzij vanwege de flexibiliteit in het karkas
 
Nouja daar was mijn "theorie" dus ook op gebasseerd, een autoband doorzagen. Pittig spul. Maar misschien ligt er wel een heel ander karkas in een motorband want die heb ik nooit doorgezaagd.

Nee ik heb geen garage en nee ik doe dit niet dagelijks maar ik heb wel een ouderwetsch veter setje en heb wel meer dan 1 autoband voorzien van een veter en tot nu toe zonder gezeur. Als ik zo moet gokken denk ik een keer of 10 gedaan.

Een ragger beweeg je alleen heen en weer, boren zou ik niet zo snel doen.
 
Jij flext dus zonder bril, last het liefst in een plas water zonder lashelm en rijdt je banden kaal tot de draden er uit vallen.
Ja. Ja. Ja en ja. Ook weer niet grappig bedoeld. Ik zit inderdaad in kruipuimtes in een halve meter water waar electriciteiskabels in hangen. Heb nooit veiligheidschoenen aan en geen valbeveiliging op hoogwerkers. Wel VCA en allemaal brevetten en al 45 jaar met slechts een spijker in een voet, 40 jaar geleden voor al die shit, zonder een ziektedag... tussen de oren moet het kloppen, dude
 
Laatst bewerkt:
Tja ieder zijn ding, ik doe wel gewoon lekker mijn brilletje op :)

Ze hebben ooit eens een ijzersplinter uit mijn oog moeten halen met een boortje, geen tweede keer.

Je hebt het of je hebt het niet.
 
Ogen zijn wel een dingetje hoor. Ik heb van huis uit een brilletje. Uiteraard niet met mineraal erin. Als de geallieerden Bollé Defenders hadden gehad zouden ze met de helft minder pax twee keer zo snel in Berlijn geweest zijn
 
De bandenplak set met ragger ruimer, veters+stopper en een tubetje solutie hoort bij mijn standard motor uitrusting. Ik heb ook een mini bandenpompje bij me, zodat ik de band ook goed op spanning kan zetten (wel zo prettig als je nog een eind bergje op en af moet).
Je komt niet overal de Wegenwacht tegen en is het niet voor je zelf dan misschien wel voor een andere gestrande motor.
Ik heb diverse proppen aan de binnenkant van een band gezien, die zal er echt niet spontaan uitvliegen.
Laatste tip: als je band nog hard is en je ontdekt een parker: lekker laten zitten (die vliegt er echt niet uit) tot je comfortabel de band kunt (laten) plakken of vervangen. Vervolgens voor je de parker er uit haalt: de banden plak actie helemaal voorbereiden, op het laatste moment de parker eruit en gelijk de volgesmeerde ragger ruimer er in.
 
Laatst bewerkt:
22658.jpg



Werkt perfect voor dit soort mini gaatjes.

De andere oplossing zonder het gat groter te maken is een plakker aan de binnenkant, maar de meeste motorbanden hebben reliëf aan de binnenkant, wat betekent dat je daar flink moet gaat schuren, met ook weer risico. Verder heb je best wat arbeid en droog tijden als je het goed wil doen. Deze info geef ik ook aan mijn klanten bij mini gaatjes als deze.

Leuk, de hele tanktas vol met snot.
 
22658.jpg



Werkt perfect voor dit soort mini gaatjes.

De andere oplossing zonder het gat groter te maken is een plakker aan de binnenkant, maar de meeste motorbanden hebben reliëf aan de binnenkant, wat betekent dat je daar flink moet gaat schuren, met ook weer risico. Verder heb je best wat arbeid en droog tijden als je het goed wil doen. Deze info geef ik ook aan mijn klanten bij mini gaatjes als deze.

Ah top, werkt dat spul ook voor motorbanden?
 
Ik heb 3 motorbanden en 2 autobanden gefixt met een reparatiesetje van 50 euro.
Daarbij zat 1 band met nog geen 500km erop.

Met de reparatie gewoon banden opgereden. Ik heb het overleefd.. maar het tegenkamp zal zeggen dat ik gek ben.

Dit setje is het.

De eerste keer dat ik een plug erin heb gedaan had ik het gefilmd, inclusief hoe het niet moet.. plugje niet goed in de tool gedaan dan loop je te klooien. Plugje wel goed is binnen 15 minuten weer onderweg.
Ik heb zelf een klein compressortje voor onderweg. Maar de set is ook te koop met compressortje.

 
Pas nog lekker geragd. Opeens band leeg, gelukkig had ik een ragger bij me. Lekker geragd, plug erin, compressortje onder het zadel bleek nu verdomd handig. En weer verder met raggen.
Gat uitboren heb ik ook weleens gedaan. Hoe vaak ik veters geplaatst heb weet ik niet meer maar zodra ze erin zaten vergat ik ze en kwam ze pas weer tegen bij de bandenwissel. Ik heb er alle vertrouwen in ook op hoge snelheid. De eerste ervaringen van falende veters moet ik nog lezen. Iemand? Klapt het karkas uit elkaar?
 
Nog nooit van gehoord... ik wil geen slapende honden wakker maken maar ik denk dat falende feters (Suske en Wiske en de Falende Feters???) net zo vaak voorkomen als de hoax opengaande ventielen door middelpunt vliedende kracht.

Realiseer je dat een ventiel bij 150 kmh 20 keer per seconde stilstaat, maar ook 20 keer per seconde 300 gaat, over acceleratie gesproken...
 
Pas nog lekker geragd. Opeens band leeg, gelukkig had ik een ragger bij me. Lekker geragd, plug erin, compressortje onder het zadel bleek nu verdomd handig. En weer verder met raggen.
Gat uitboren heb ik ook weleens gedaan. Hoe vaak ik veters geplaatst heb weet ik niet meer maar zodra ze erin zaten vergat ik ze en kwam ze pas weer tegen bij de bandenwissel. Ik heb er alle vertrouwen in ook op hoge snelheid. De eerste ervaringen van falende veters moet ik nog lezen. Iemand? Klapt het karkas uit elkaar?
Dus??? Als ik lek rij veter niet laten vervangen door een pluutje! Omdat ik ook zo'n vetersetje heb
 
Nog nooit van gehoord... ik wil geen slapende honden wakker maken maar ik denk dat falende feters (Suske en Wiske en de Falende Feters???) net zo vaak voorkomen als opengaande ventielen door middelpunt vliedende kracht.

Realiseer je dat een ventiel bij 150 kmh 8 keer per seconde stilstaat, maar ook 8 keer per seconde 300 gaat, over acceleratie gesproken...
Komen we dan bij de metalen ventieldopjes met rubber pakking?
Voor het oppompgemak heeft mijn motor de ventielen haaks uit de velg steken, wellicht ook tegen de middelpuntvliedende kracht.
 
Nog nooit van gehoord... ik wil geen slapende honden wakker maken maar ik denk dat falende feters (Suske en Wiske en de Falende Feters???) net zo vaak voorkomen als de hoax opengaande ventielen door middelpunt vliedende kracht.

Realiseer je dat een ventiel bij 150 kmh 20 keer per seconde stilstaat, maar ook 20 keer per seconde 300 gaat, over acceleratie gesproken...

Leg dat laatste eens uit,
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan