Lekke achterband

Status
Niet open voor verdere reacties.

Guzzi-Tim

MF veteraan
3 sep 2016
1.743
514
Helaas een platte achterband. Band onderzocht, zit een piepklein gaatje in het loopvlak alsof er een punaise of naald in is gegaan.
Hij loopt ook vrij langzaam leeg, ongeveer 0.3 bar per uur.
Wat is de handigste manier om zo’n klein gaatje te repareren? Ik heb zo’n nood reparatieset, met een soort van rubberen slierten en rubbercementlijm, volstaat dat? Daar moet ik wel het nu kleine gaatje aanzienlijk groter voor maken om dat erin te krijgen.

1384679


Gaatje zit net boven het profiel in ongeveer het midden van de foto, is het stipje met de 3 kringetjes eromheen.
 
Laatst bewerkt:
Dat wou ik doen.

150 kmh is 150000 meter per uur. Wielomtrek is ongeveer 2 meter. Ofwel, per uur gaat het wiel 75000 keer rond, 75000 / 3600 (seconde per uur) is 20, iets meer, afronden dus.

Op het moment dat het ventiel onder het rijden beneden is staat het stil, zo niet heb je een probleem, op het moment dat het boven is gaat het 2 keer zo hard als je motor. Die 8 in de eerste quote was een schatting, de 20 in de 2de quote een berekening
 
Laatst bewerkt:
Dat wou ik doen.

150 kmh is 150000 meter per uur. Wielomtrek is ongeveer 2 meter. Ofwel, per uur gaat het wiel 75000 keer rond, 75000 / 3600 (seconde per uur) is 20, iets meer, afronden dus.

Op het moment dat het ventiel onder het rijden beneden is staat het stil, zo niet heb je een probleem, op het moment dat het boven is gaat het 2 keer zo hard als je motor. Die 8 in de eerste quote was een schatting, de 20 in de 2de quote een berekening

Nja, dat is jouw theorie. Lijkt mij dat het in de praktijk toch iets anders werkt.
 
Je moet rekening houden met de banddikte, helemaal stilstaan doet alleen het rubber dat op de weg komt, iedere mm die je van de weg verwijderd bent heb je iets meer snelheid... maar wel in de verhouding tot de bovenkant van het wiel. Het is gewoon lineair, want de as heeft 1 x de snelheid van de motorfiets en die zit precies op de helft. Stel dat het wiel 60 cm in doorsnede is en het ventiel zit op 6 cm van het wegdek heeft dat ventiel bij 100 kmh nog een snelheid van 10 KMH en bovenin 180 kmh
Nja, dat is jouw theorie. Lijkt mij dat het in de praktijk toch iets anders werkt.
Is niet mijn theorie, is gewoon natuurkunde. Blijf jij nou maar lijken dat het anders werkt :t
 
Laatst bewerkt:
Toch klopt het, ongeveer. Ventiel doet dit: Bovenaan, V = 2 x motorsnelheid. Onder in de lus V = 0.

Bekijk bijlage 1385569

Oké, ik sta er wel voor open.

Is dit van jullie een theoretisch verhaal of ...
Wat gebeurt er in de praktijk eigenlijk? Is dat allemaal al uitgetest wat het ventieltje, dus oa veertje, doet?

Zit er nog verschil in een nieuw ventiel en eentje van bijv 2 jaar oud?
Vragen, vragen, vragen.
 
Je moet rekening houden met de banddikte, helemaal stilstaan doet alleen het rubber dat de weg komt, iedere mm die je van de weg verwijderd bent heb je iets meer snelheid... maar wel in de verhouding tot de bovenkant van het wiel. Het is gewoon lineair, want de as heeft 1 x de snelheid van de motorfiets. stel dat het wiel 60 cm in doorsnede is en het ventiel zit op 6 cm van het wegdek heeft dat ventiel bij 100 kmh nog een snelheid van 10 KMH en bovenin 90 kmh

Is niet mijn theorie, is gewoon natuurkunde. Blijf jij nou maar lijken dat het anders werkt :t

Oohhh hallo, je was me net voor?
Ik zeg er even bij dat ik er niets, nada, noppes vanaf weet. Het heeft me nooit geïnteresseerd dus mijn cellen zijn nu hard aan het werk|(
 
Oké, ik sta er wel voor open.

Is dit van jullie een theoretisch verhaal of ...
Wat gebeurt er in de praktijk eigenlijk? Is dat allemaal al uitgetest wat het ventieltje, dus oa veertje, doet?

Zit er nog verschil in een nieuw ventiel en eentje van bijv 2 jaar oud?
Vragen, vragen, vragen.

De massa van het ventiel/veertje is zo klein dat de middelpuntvliedende kracht nauwelijks invloed heeft bij die snelheid.
Ventiel van rubber zal op een gegeven moment gaan uitdrogen wat de kans op lekken vergroot.
 
Oké, ik sta er wel voor open.

Is dit van jullie een theoretisch verhaal of ...
Wat gebeurt er in de praktijk eigenlijk? Is dat allemaal al uitgetest wat het ventieltje, dus oa veertje, doet?

Zit er nog verschil in een nieuw ventiel en eentje van bijv 2 jaar oud?
Vragen, vragen, vragen.

Chips, dus ik ben de sukkel in dit verhaal? 8)7
 
De massa van het ventiel/veertje is zo klein dat de middelpuntvliedende kracht nauwelijks invloed heeft bij die snelheid.
Ventiel van rubber zal op een gegeven moment gaan uitdrogen wat de kans op lekken vergroot.

Oké, dus waarschijnlijk is het allemaal broodje aap met lekkages van het ventiel op hoge snelheid.

Dus dan kom je uit op een verouderd rubbertje en/of misschien wat vuiligheid tussen rubbertje en metalen pielletje?
Soms is zelfs het kunststof dopje lek, en dan moet er een aluminium doppie op. En dan gaan ze van alles verzinnen.
 
Je moet rekening houden met de banddikte, helemaal stilstaan doet alleen het rubber dat op de weg komt, iedere mm die je van de weg verwijderd bent heb je iets meer snelheid... maar wel in de verhouding tot de bovenkant van het wiel. Het is gewoon lineair, want de as heeft 1 x de snelheid van de motorfiets en die zit precies op de helft. Stel dat het wiel 60 cm in doorsnede is en het ventiel zit op 6 cm van het wegdek heeft dat ventiel bij 100 kmh nog een snelheid van 10 KMH en bovenin 180 kmh

Is niet mijn theorie, is gewoon natuurkunde. Blijf jij nou maar lijken dat het anders werkt :t

Nou ja, ik heb weer een paar dingen geleerd wat ik niet wist.
Het ging me er even om of je aan het kopiëren en plakken was, of dat het info uit de praktijk was.
Was dus inderdaad wel theorie van jou maar ik ben het nu wel met jouw eens:t
 
Oké, dus waarschijnlijk is het allemaal broodje aap met lekkages van het ventiel op hoge snelheid.

Dus dan kom je uit op een verouderd rubbertje en/of misschien wat vuiligheid tussen rubbertje en metalen pielletje?
Soms is zelfs het kunststof dopje lek, en dan moet er een aluminium doppie op. En dan gaan ze van alles verzinnen.

Ook zonder veertje blijft je ventiel dicht door de tegendruk in de band.
Het dopje houdt vuil buiten dat kan lekkage zou kunnen veroorzaken of schade aan het rubbertje en dus ook lekkage.

En ach, wat maakt het uit dat je dat niet allemaal niet wist.
 
Het voegt niet echt wat toe. Ik ga eens en keer een ventieletje wegen.. Het gaat overigens niet over het gewicht van het veertje maat van het plunjertje. Gewicht van het veertje is heel moeilijk rekenen. als ik het gewicht van het plunjertje weet zal ik eens uitrekenen wat het weegt bij die 20 rps (omwentelingen per seconde)
 
Ook zonder veertje blijft je ventiel dicht door de tegendruk in de band.
Het dopje houdt vuil buiten dat kan lekkage zou kunnen veroorzaken of schade aan het rubbertje en dus ook lekkage.

En ach, wat maakt het uit dat je dat niet allemaal niet wist.
Heb je de berekening al gemaakt rekening houdend met het ontstaan van onderdruk bij gebruik van het dopje?
Chips ja.
Jij hebt dus wel praktijkervaring?
Neen. Ik was uiterst tevreden met mijn veter (ook op circuit want was vergeten dat er 1 inzat).
Ik ben het gewoon niet eens met de berekening van de snelheid aangezien ze hier relatief ten opzichte van de grond wordt berekend. Vandaar mijn voorstel om de motor op zijn kant te leggen - > dan is het snelheidsverloop bij 150 km/u (sensor op uitgaande as versnellingsbak) toch weer anders?
 
Het voegt niet echt wat toe. Ik ga eens en keer een ventieletje wegen.. Het gaat overigens niet over het gewicht van het veertje maat van het plunjertje. Gewicht van het veertje is heel moeilijk rekenen. als ik het gewicht van het plunjertje weet zal ik eens uitrekenen wat het weegt bij die 20 rps (omwentelingen per seconde)

Kun je ook even berekenen wat voor onbalans in mm/s het teweegbrengt als het plunjertje beweegt en er dus ook lekkage is?
En wat voor correctiegewicht er nodig is?
 
Dat wou ik doen.

150 kmh is 150000 meter per uur. Wielomtrek is ongeveer 2 meter. Ofwel, per uur gaat het wiel 75000 keer rond, 75000 / 3600 (seconde per uur) is 20, iets meer, afronden dus.

Op het moment dat het ventiel onder het rijden beneden is staat het stil, zo niet heb je een probleem, op het moment dat het boven is gaat het 2 keer zo hard als je motor. Die 8 in de eerste quote was een schatting, de 20 in de 2de quote een berekening


Wat een onzin, als het ventiel daar stil staat staat het wiel ook stil, het is geen krukas/drijfstang/zuiger.
 
Je moet rekening houden met de banddikte, helemaal stilstaan doet alleen het rubber dat op de weg komt, iedere mm die je van de weg verwijderd bent heb je iets meer snelheid... maar wel in de verhouding tot de bovenkant van het wiel. Het is gewoon lineair, want de as heeft 1 x de snelheid van de motorfiets en die zit precies op de helft. Stel dat het wiel 60 cm in doorsnede is en het ventiel zit op 6 cm van het wegdek heeft dat ventiel bij 100 kmh nog een snelheid van 10 KMH en bovenin 180 kmh

Is niet mijn theorie, is gewoon natuurkunde. Blijf jij nou maar lijken dat het anders werkt :t


Tjongjonge, je raaskalt maar wat raak man,
je bent in de war met toerentallen en omloopsnelheden.
Als een wielas van 20 mm diameter 1 slag in de rondte gegaan is heeft ie (aan de buitenzijde) 62,8 mm afgelegd, aan de buitenzijde van het wiel is die afstand uiteraard veel groter.
Dat wil nog niet zeggen dat als dat ventiel onderaan aankomt hij plots bijna stilstaat, die blijft bij elke omwenteling dezelfde aantal cm's afleggen.
Als het is zoals jij beweert zou elk willekeurig draaiend rond ding op enig moment ergens moeten stilstaan, daar heeft een ventiel of wat dan ook geen enkele invloed op.
 
Toch klopt het, ongeveer. Ventiel doet dit: Bovenaan, V = 2 x motorsnelheid. Onder in de lus V = 0.

Bekijk bijlage 1385569
Zit wel een denkfoutje in. Dat ventiel staat helemaal niet stil onderaan. Het draait gewoon rond zonder die versnellingen. Het vliegwiel, de koppeling, en de tandwielen in de bak doen dat (gelukklig) ook niet.
Waar het fout gaat is dat je aanneemt dat het wegdek hier stil staat. Maar het punt op het wegdek waar het ventiel stilstond, ligt één omwenteling later, waar je ventiel weer stil staat, wel 2 meter terug. Dus zoals je het bekijkt, dan staat het contact punt stil, het wegdek gaat dan wel met 150 km/uur naar achteren, en de band bovenaan met 150 naar voren. Niks geen g-krachten behalve centrifugaal
 
  • Leuk
Waarderingen: B2
Zit wel een denkfoutje in. Dat ventiel staat helemaal niet stil onderaan. Het draait gewoon rond zonder die versnellingen. Het vliegwiel, de koppeling, en de tandwielen in de bak doen dat (gelukklig) ook niet.
Waar het fout gaat is dat je aanneemt dat het wegdek hier stil staat. Maar het punt op het wegdek waar het ventiel stilstond, ligt één omwenteling later, waar je ventiel weer stil staat, wel 2 meter terug. Dus zoals je het bekijkt, dan staat het contact punt stil, het wegdek gaat dan wel met 150 km/uur naar achteren, en de band bovenaan met 150 naar voren. Niks geen g-krachten behalve centrifugaal

Vraag dat maar eens aan Max Verstappen als ie met 200+ een bocht neemt. :+
 
Zit wel een denkfoutje in. Dat ventiel staat helemaal niet stil onderaan. Het draait gewoon rond zonder die versnellingen. Het vliegwiel, de koppeling, en de tandwielen in de bak doen dat (gelukklig) ook niet.
Waar het fout gaat is dat je aanneemt dat het wegdek hier stil staat. Maar het punt op het wegdek waar het ventiel stilstond, ligt één omwenteling later, waar je ventiel weer stil staat, wel 2 meter terug. Dus zoals je het bekijkt, dan staat het contact punt stil, het wegdek gaat dan wel met 150 km/uur naar achteren, en de band bovenaan met 150 naar voren. Niks geen g-krachten behalve centrifugaal

Je hebt helemaal gelijk natuurlijk. Versnellingskrachten treden niet op. Het snelheidsverschil/'versnelling' is puur t.o.v. de weg.
 
Kun je ook even berekenen wat voor onbalans in mm/s het teweegbrengt als het plunjertje beweegt en er dus ook lekkage is?
En wat voor correctiegewicht er nodig is?
Ja maar dat zal verwaarloosbaar zijn.

Zit wel een denkfoutje in. Dat ventiel staat helemaal niet stil onderaan. Het draait gewoon rond zonder die versnellingen. Het vliegwiel, de koppeling, en de tandwielen in de bak doen dat (gelukklig) ook niet.
Waar het fout gaat is dat je aanneemt dat het wegdek hier stil staat. Maar het punt op het wegdek waar het ventiel stilstond, ligt één omwenteling later, waar je ventiel weer stil staat, wel 2 meter terug. Dus zoals je het bekijkt, dan staat het contact punt stil, het wegdek gaat dan wel met 150 km/uur naar achteren, en de band bovenaan met 150 naar voren. Niks geen g-krachten behalve centrifugaal

Ik heb al eerder gezegd dat je rekening moet houden met de banddikte en dat het stukje band dat de weg raakt gewoon stilstaat. Als jij de natuurkundige wetten wil gaan veranderen door aan te nemen dat het wegdek beweegt moet je dat maar eens proberen te vertyellen aan de rechter bij een snelheidsovertreding: "Op uw meting reed ik 200 in de bebouwde kom, maar omdat het wegdek zich daar met een snelheid van 150 km/h im tegengestelde richtimg begeeft reed ik per saldo 50 km/h... zo werkt het niet

Je hebt helemaal gelijk natuurlijk. Versnellingskrachten treden niet op. Het snelheidsverschil/'versnelling' is puur t.o.v. de weg.

Hij heeft dus geen gelijk

Tjongjonge, je raaskalt maar wat raak man,
je bent in de war met toerentallen en omloopsnelheden.
Als een wielas van 20 mm diameter 1 slag in de rondte gegaan is heeft ie (aan de buitenzijde) 62,8 mm afgelegd, aan de buitenzijde van het wiel is die afstand uiteraard veel groter.
Dat wil nog niet zeggen dat als dat ventiel onderaan aankomt hij plots bijna stilstaat, die blijft bij elke omwenteling dezelfde aantal cm's afleggen.
Als het is zoals jij beweert zou elk willekeurig draaiend rond ding op enig moment ergens moeten stilstaan, daar heeft een ventiel of wat dan ook geen enkele invloed op.
Als het over raaskalen gaat overtref je me, met gemak want ik weet niet hoe het bij jou werkt maar in mijn motoren draaien de wielassen niet... Quatsch

tsjongejonges.jpg


Ik doe het nog een keer in jip en janneke taal: Pak je stepje en doe het ventieletje loodrecht onder het asje, vlak bij de grond, als je je stepje 10 centimetertjes heen en weer rijd gaat het ventieletje helemaal geen tien centimetertjes mee naar voor en naar achter. als je dan een streepje aan de bovenkant op het bandje van je stepje zet zie je dat dat streepje twee keer zoveel afstand aflegt als je stepje.

En alle snelheden van alle draaiende delen zijn te berekenen en dan zal je zien dat er zelfs punten zijn die achteruit gaan :Y
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan