lekke band; kom ik thuis met zo'n spuitbus?

moturist

MF veteraan
4 jan 2003
3.933
11
Groningen
Vanmiddag ben ik blijven staan met het Falkoontje met een lekke achterband ;(

Nu staat hij bij een aardige dame in de achtertuin (you meet the nicest people when you ride an old Guzzi *D ) maar morgen wil ik hem daar wel weghalen. 'k Heb dan echter geen tijd om eerst het achterwiel te demonteren, naar de bandenboer te gaan voor nieuwe binnenband, en dan terug te gaan om het wiel weer te monteren.

Nu wil ik ff zo'n spuitbus kopen om thuis te kunnen komen (ca. 10 km over binnenwegen). Het gaat dus om een band met binnenband, die ga ik zeker weggooien en niet plakken, hij mag dus bedorven worden. Kom ik thuis met zo'n spuitbus? En waar koop je zo'n ding eigenlijk? Iemand ervaring daarmee :?
 
ff spuitbus leeg spuiten in je band, rustig naar de pomp rijden, band oppompen en lekker naar huis rijden :)



ter info: ik heb een keer op een zaterdagochtend bij de franse grens een lekke band gehad. Bus erin, opgepompt en de rest van de dag nog lekker gereden (ja je kunt harder dan 100 met dat spul in je band :X ). Uiteindelijk de band helemaal opgereden en pas een paar maanden later vervangen ;)
e.e.a. natuurlijk wel afhankelijk van de mate van beschadiging van je band ;)
 
ff spuitbus leeg spuiten in je band, rustig naar de pomp rijden, band oppompen en lekker naar huis rijden :)



ter info: ik heb een keer op een zaterdagochtend bij de franse grens een lekke band gehad. Bus erin, opgepompt en de rest van de dag nog lekker gereden (ja je kunt harder dan 100 met dat spul in je band :X ). Uiteindelijk de band helemaal opgereden en pas een paar maanden later vervangen ;)
e.e.a. natuurlijk wel afhankelijk van de mate van beschadiging van je band ;)

klink goed :) waar kocht je die bus :? Weet je 't merk nog :?
 
Ik heb iets minder goede ervaringen met een spuitbus, kreeg de tubeless achterband er niet goed mee dicht. Het gat was gemaakt door een vrij grove staalsplinter.
Zijn die bussen niet alleen geschikt voor tubeless banden?
Anyway, succes
 
.......

Zijn die bussen niet alleen geschikt voor tubeless banden?


Anyway, succes


ay
full
dat was nou net wat ik graag wilde weten .....


anyway, bedankt :)
 
Weet je wel zeker dat jebandlek is?

Ik had vandaag geluk: mijn ventiel was defect. Ik zat al aan een nieuwe band te denken.
Nieuw ventieltje erin, klaar. Ik had wel al de band gedemonteerd.
Meteen maar even goed schoongemaakt. :P

Volgens mij werkt zo'n spuitbus ook gewoon met een binnenband hoor.
Na het inspuiten even (langzaam) het wiel laten draaien zodat het goed verspreidt.
 
Weet je wel zeker dat jebandlek is?

Ik had vandaag geluk: mijn ventiel was defect. Ik zat al aan een nieuwe band te denken.
Nieuw ventieltje erin, klaar. Ik had wel al de band gedemonteerd.
Meteen maar even goed schoongemaakt. :P

Volgens mij werkt zo'n spuitbus ook gewoon met een binnenband hoor.
Na het inspuiten even (langzaam) het wiel laten draaien zodat het goed verspreidt.

Tsja, dat heb ik nog niet gecheckt, 't was donker. Ik hoorde een doffe plop en m'n achterwiel begon te zwabberen. 't Was iig geen echte klapband, want het duurde een seconde of twee-drie voor hij helemaal plat was.

't Is wel balen trouwens, want de band ligt er nog geen duizend km omheen '(
 
en bij Halfords verkopen ze spuitbussen voor tubes en voor binnenbanden..
heb er altijd één in m`n gereedschapsetje zitten..

de laatste keer dat ik er één gebruikte heeft de band nog
zo`n 3000 km gemaakt voor het me te binnen schoot dat ik hem moest vervangen.

is goed spul, alleen als je het hebt gebruikt en je band op spanning hebt
gebracht, kun je nooit meer lucht bij pompen of plakken..
 
Dat spul uit de tankstations werkt prima in binnenbanden. Heb het een keer nodig gehad bij mijn vespa brommertje :X . Toevallig net een texaco gepasseerd toen een enorme spijker in mijn achterband zat. Spijker eruit, schuim erin. Dan een berg schuim opruimen dat uit het gat spoot, onder boze blikken van de dame achter de kassa. Na een minuut of 10-20 droog genoeg voor lucht erbij te pompen :)
 
je kunt het ook aardig verprutsen hoor, vriend van me en ik zijn niet ver gekomen met dat spul. ik weet nog steeds niet wat we fout hebben gedaan. denk dat we te ongeduldig zijn geweest. en volgens mij moet je zoveel mogelijk rommel in de band spuiten. pas als hij op is, bijvullen met lucht
 
je hebt verschillende soorten spuitbussen!
je hebt er ook die zodanig opzwellen dat je er geen lucht bij hoeft (mag?) doen.
wel zo handig, je krijgt niet altijd een lekke band bij een pomp.

werkt ook met binnenbanden.
heb ook wel es gehad dat het niet werkte, dat ie leeg bleef lopen.
 
en als het anders is, dan weten we het morgen :+




1. het is nu morgen van gisteren ;)
2. nee, ik kwam niet thuis met zo'n spuitbus :r
de smeerboel spoot me aan alle kanten om de oren,
zodat ik het terras van de aardige dame kon gaan zitten schoonmaken B|
3. het gedemonteerde achterwiel ligt nu achterin het koekeblik ;(
4. morgen is er pas een motorzaak open om een nieuwe BiBa te monteren :(
 
Uiteindelijk niet alleen een nieuwe BiBa, maar ook een nieuwe BuBa moeten monteren ;(

Tjonge-jonge er zat een scheur van bijna 3 cm in de binnenband en maar een iets kleinere in de buitenband, dwars door het karkas heen, die kon ik wel weggooien dus ... '( Wat de oorzaak hiervan is geweest weet ik niet, 't kan niet heel scherp geweest zijn want het weefsel van de buitenband was rond het gat helemaal gerafeld :?

Nou ja, tegen zo'n scheur is zo'n spuitbus iig niet opgewassen. Maar wat een smeerboel zeg, alles zat onder de plakkerige latex :r
 
Uiteindelijk niet alleen een nieuwe BiBa, maar ook een nieuwe BuBa moeten monteren ;(

Tjonge-jonge er zat een scheur van bijna 3 cm in de binnenband en maar een iets kleinere in de buitenband, dwars door het karkas heen, die kon ik wel weggooien dus ... '( Wat de oorzaak hiervan is geweest weet ik niet, 't kan niet heel scherp geweest zijn want het weefsel van de buitenband was rond het gat helemaal gerafeld :?

Nou ja, tegen zo'n scheur is zo'n spuitbus iig niet opgewassen. Maar wat een smeerboel zeg, alles zat onder de plakkerige latex :r


FOTOS :+
 
Volgens mij werkt die zooi niet bij binnenbanden.


:( :( klopt....

had't zelf een keer...toen...ik nog naar school ging..
onverlaten hadden er toen een spijker in geduwd,
motor op de bok/kleine dikke scherpe spijker in het midden/ er met twee man op gaan zitten/...drukt vanzelf de spijker naar binnen.....klasgenoten MTS... :X
affijn, heb ik er zo,n spuitbus in leeg gespoten, komt die rommel er met dezelfde gang weer uit, maar dan tússen binnen en buitenband.
toen ik toch met een kleine 1,5 bar wilde gaan rijden, ...draaide het achterwiel in de rondte en stond de band stil....... :+
....ja ik lach me ook een deuk......

bleef dus helaas alleen vervoer per aanhanger over.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan