lekke band repair, hoe werkt het..???

Maat had de eerste dag in Italie een schroef in zijn nieuwe band. Is toen met een prop gerepareerd en daar heeft hij tot het eind van de vakantie nog mee rondgereden 2500km. Hij heeft voor de terugreis een nieuw achterbandje laten monteren, want hij wilde met de prop niet nog 1250 km naar huis rijden. We hebben toen de prop even bekeken maar ik trok hem zonder moeite uit de band. :X

Hier het gat met de prop er naast. Wissel was wijs besluit lijkt me. Voor nood een prop, band eraf en van binnenuit een parapluutje is veel beter.

full


full
 
full

full

full

full



heb zo al heel vaak een autoband gedaan en gaat erg goed :Y, op de motor zou ik het alleen doen voor nood en niet te lang mee blijven rijden.

ik heb afgelopen donderdag mn band van de auto nog gedaan en daar durf ik echt nog wel 200+ mee te rijden :Y (oké zijn wel RFT banden) en heb ik in het verleden ook wel gedaan.


GR NEMO
 
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]


heb zo al heel vaak een autoband gedaan en gaat erg goed :Y, op de motor zou ik het alleen doen voor nood en niet te lang mee blijven rijden.

ik heb afgelopen donderdag mn band van de auto nog gedaan en daar durf ik echt nog wel 200+ mee te rijden :Y (oké zijn wel RFT banden) en heb ik in het verleden ook wel gedaan.


GR NEMO
Volgens de volgorde van je foto's snij je eerst de plug af, frot je saus uit die tube, duw je de plug nog verder je band in en verpak je je gereedschap in een vacuüm verpakking.

Zal denk ik in verkeerde volgorde staan, of niet?

Ik heb trouwens ook een keer zo'n plug in m'n band gekregen, nota bene van een ANWB-er. Die prop heeft mijn hele vakantie naar en door Spanje (een dikke 7000km) gehouden. Voor de terugweg heb ik nieuwe banden moeten laten plaatsen, omdat ze allebei kaal waren.
 
Maat had de eerste dag in Italie een schroef in zijn nieuwe band. Is toen met een prop gerepareerd en daar heeft hij tot het eind van de vakantie nog mee rondgereden 2500km. Hij heeft voor de terugreis een nieuw achterbandje laten monteren, want hij wilde met de prop niet nog 1250 km naar huis rijden. We hebben toen de prop even bekeken maar ik trok hem zonder moeite uit de band. :X

Hier het gat met de prop er naast. Wissel was wijs besluit lijkt me. Voor nood een prop, band eraf en van binnenuit een parapluutje is veel beter.

[afbeelding]

[afbeelding]

heeft je maat de bijgeleverde lijm wel gebruikt?
lijkt mij niet n.l.
 
Vandaag aan de lijve ondervonden met een lekke band. Bij een stop onderweg viel me op dat de achterband leger leek. Na snelle check, was de achterband inderdaad een stuk leger en er bleek een schroef in te zitten. Ik had een simpel setje van net geen € 20,00. Schroef er uit gehaald met de tang van mijn eigen gereedschapssetje. Vervolgens de handleiding gevolgd en was eigenlijk heel simpel. We hebben het in elk geval tot thuis gehaald. Gelukkig maar, want we stonden ergens in de middle of nowhere. Ik ga niet meer zonder.

Tips/opmerkingen:
- Check of je setje minimaal 3 patronen bevat. 2 patronen is eigenlijk te weinig voor je achterband (of dan wel meteen doorrijden naar het dichtbijzijnde tankstation). Ik had er gelukkig drie en ik heb met duo rustig naar huis kunnen rijden.
- Prijs boeit niet voor zo'n setje aangezien je het meeste na zo'n noodreparatie toch weggooit (alles zit toch weer bij een nieuw setje).
- Het is echt een noodreparatie. Prima om rustig thuis te komen of naar een garage te rijden, maar het is geen permanente oplossing
 
Laatst bewerkt:
Mijn band was lek door een kleine spijker. Gefixed met zo'n setje en ben dit weekend ermee naar Harz geweest. Topsnelheid getest, de Kyffhauser 2x opgeweest tot aan rullen van de band toe. Band verliest 0,0 druk. Als het gat netjes kapot is en niet door een dikke keilbout /schroef scheef erin ofzo kan je het makkelijk fixen met een veter. Dat gat van Nosmo King ziet er inderdaad minder zuiver uit. Er staat nu denk ik een kleine 5000km op de band sinds de veter erin zit en nu 8000km totaal. Komt nog wel 6000km bij. :)
 
Vorig jaar gingen wij met de Longway Up toer mee van de ANWB, het idee was plm 7k km rondje Finland, Noorwegen en dan door Denemarken weer naar huis. Uiteindelijk reden we 10 k km. Vrouwlief had een nieuw setje laten monteren voor vertrek. Op dag 3, dus 1500 km in de reis reed ze lek. Er was een wegenwacht in een volgauto mee, die er een plug in heeft gedaan. Ik vroeg wat nu, band vervangen indien mogelijk? Er zijn geen dealers in de wijde omtrek aldaar. De ANWB man reed zelf ook motor en zei: rustig laten zitten. Dat was bij mijn vrouw niet tegen dovemansoren gezegd, want ze heeft een enorme hekel aan onnodig geld uitgeven (da's wel eens een discussiepunt in huize sphyr) Maar goed ze heeft hem dus 10 k laten zitten en we hebben echt alles gehad, van regenplassen 20 cm diep, stukken onverhard enz. Ik zei na thuiskomst, vervangen? Maar het antwoord was nee, ik zie wel, en verdomd er staat nu 15 k km op de betreffende band en de plug zit er nog steeds in...
 
Terug
Bovenaan Onderaan