Lekke band... repareren? vervangen?

pork

MF veteraan
21 okt 2005
1.601
0
Vr'veen
Ik heb een lekke achterband (bridgestone bt020)

Mijn vorige band heb ik vervangen omdat er een spijker in zat.
Met de vorige band heb ik nog geen 2000 km gereden.
Omdat de spijker midden in het loopvlak zat heb ik besloten om veiligheids
redenen de band te vervangen.

Nu wil ik vandaag weg rijden bij mijn werk,
zie ik plotseling dat er een fietsspaak uit mijn band steekt. Na verwijderen
van de spaak verloor die niets geen lucht. Het zag er ook na uit dat de spaak
in het rubber zat en er niet door was gegaan. Hij zat dus in het profiel en ging er schuin in.
Thuis heb ik er iets opgespoten en toen ontsnapte er wel minimaal lucht.

Wat is nu het verstandigst of veiligst om te doen?
Als die niet in het profiel zat dan had ik de band vervangen maar nu twijfel ik erg.
Wat zeggen jullie? of wat zijn jullie ervaringen?
Band vervangen of een prop erin schieten?
 
Laatst bewerkt:
Bij de pijl zat de spaak...
400904
 
Ik heb een lekke achterband (bridgestone bt020)

Mijn vorige band heb ik vervangen omdat er een spijker in zat.
Met de vorige band heb ik nog geen 2000 km gereden.
Omdat de spijker midden in het loopvlak zat heb ik besloten om veiligheids
redenen de band te vervangen.

Nu wil ik vandaag weg rijden bij mijn werk,
zie ik plotseling dat er een fietsspaak uit mijn band steekt. Na verwijderen
van de spaak verloor die niets geen lucht. Het zag er ook na uit dat de spaak
in het rubber zat en er niet door was gegaan. Hij zat dus in het profiel en ging er schuin in.

Wat is nu het verstandigst of veiligst om te doen?
Als die niet in het profiel zat dan had ik de band vervangen maar nu twijfel ik erg.
Wat zeggen jullie? of wat zijn jullie ervaringen?
Band vervangen of een prop erin schieten?

Als ie geen lucht verliest is ie toch ook niet lek? :? Ik kan me voorstellen dat je bang bent voor een zwakke(re) plek. Angst voor dat laatste zal wel het geval zijn, mogelijk kan een ervaren bandenboer er iets zinnigs over zeggen... In Haarlem zit dacht ik een goeie (kan ff niet meer op zijn naam komen). Hij heeft via dit forum in ieder geval voldoende reclame gekregen ;)
 
thuis heb ik er wat opgespoten en daaruit bleek dat er wel lucht ontsnapte
zal mijn post ff aanpassen :)
 
thuis heb ik er wat opgespoten en daaruit bleek dat er wel lucht ontsnapte
zal mijn post ff aanpassen :)
Ahhh.., dat maakt alles natuurlijk weer anders 8-)

N.B. Jos Smit in Haarlem was de zaak die ik bedoelde maar misschien is dat te ver weg? Had nog niet in je profiel gekeken naar je woonplaats...
 
zelf geen tips / ervaringen?? -O-

Nee... Ik weet wel dat er zat rondrijden met een paraplu in hun band, maar wanneer dat mij zou gebeuren leg ik tóch dat geld voor een nieuwe band neer (beter voor mijn gemoedsrust ;) )
Wèl erg zuur natuurlijk, dat wel '(

lees het nog ff terug en zie dat er pas 2000 km's opzitten... :X Da's zwaar kl..e :N
Hangt een beetje van je banksaldo af hè? ;)
 
Laatst bewerkt:
ik zou liever met een prop midden op het loopvlak rijden, dan aan de zijkant. dat vervormt lijkt me meer.

vervangen die hap. motorrijden is nou eenmaal prijzig.

heb binnen 1 jaar ook al 2 bridgestone achterbanden vervangen....... -O-
 
Maar omdat hij in het profiel zit aan de zeikant zou het mij lijken dat die niet veel te lijden heeft toch? Als ie midden in het loopvlak zit maakt ie constant contact met de weg dat lijkt mij gevaarlijker. Of denk ik nu verkeerd?
 
ik liet er gewoon een prop inzetten. Mocht hij weer lek gaan dan kun je altijd nog beslissen om een nieuwe te nemen.
 
Ik heb het zelf vorig jaar ook gehad spijker schuin in mijn band,band lag er net 1000 km op.
Heb er een prop in laten zetten om bij mijn motorzaak te komen toen een dikke burn-out en een nieuwe erop.... :Y

Ik zou zelf geen risico gaan nemen met een prop erin,kijk een auto oke heeft 4 wielen,motor maar 2 dus vervangen die handel...
 
Gewoon proppen van binnenuit !!!
Het is gewoon bangmakerij , om te verkopen .
Rij zelf al 5 jaar met proppen , nee , kopen jullie maar nieuwe banden hoor !
 
Gewoon proppen van binnenuit !!!
Het is gewoon bangmakerij , om te verkopen .
Rij zelf al 5 jaar met proppen , nee , kopen jullie maar nieuwe banden hoor !

Dus eerst de band van de velg halen en dan van binnenuit een prop erin?
Wat is het verschil tussen van binnenuit of van buitenuit?
 
Naar een goede bandenboer brengen (geen motordealer), die zal er hoogstwaarschijnlijk gewoon een plakker aan de binnenkant op plakken.

Het is jammer dat het een bt020 is en geen bt002 ofzo, dan had ik direct aangeraden om een nieuwe band te kopen (had ik deze wel voor een zacht prijsje van je overgenomen O-) )
 
Idd... van binnenuit prop erin en doorrijden , niks aan de hand. Zelf al diverse malen gedaan.

Succes.
 
Ik heb een paraplu erin laten zetten, want de diablo zat er nog geen 200 km op. Helemaal geen problemen gehad.

Als je een sportieve rijstijl hebt zou ik er geen binnenband inleggen. Schijnt dat een binnenband door de wrijving te warm wordt.

Gewoon een paraplu en ff een burnout om de boel dicht te schroeien..... :+ )
 
Mijn vorige achterband heb ik zelfs 3 keer laten plakken langs binnenuit. Heb de band zonder problemen kunnen oprijden. Hoe centraler op de band het lek zit, hoe veiliger het gemaakt kan worden. Bij mijn bandenboer keken ze vooral naar de positie van het lek. Te veel van het midden weg en ze zouden er niet eens aan beginnen.
 
Gewoon een nieuwe band laten monteren......ff schelden en een keer minder uit eten gaan, zo doe ik het altijd. Ik speel niet graag met remmen en banden.
 
Omdat het een minimaal gaatje is heeft een bandenzaak bij mij in de buurt
geadviseert om er geen prop in te doen omdat je zo het gat vergroot.
(Deze nacht heeft hij 0.2bar verloren)
Ze adviseerden de band van de binnenkant te plakken of vervangen.
Morgen laat ik hem dus plakken en als de plakker losgaat na een x tijd, is het
enigste wat kan gebeuren dat de lucht eruit loopt en dan vervang ik hem wel.

Toch bedankt voor de reacties, lees nu dat toch redelijk veel mensen er een
prop / paraplu in laten schieten. Ben er geen voorstander van maar dit is toch wel
de beslissing geweest om hem eerst te laten plakken :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan