lekke band: vervangen of repareren?

Anonieme gebruikert

MF veteraan
6 jan 2005
1.536
1
Werkt m'n motor na een week eindelijk weer, maak ik er één ritje mee en heb ik toch wel geen lekke band zeker!
Nu is mijn vraag:
a) Kan je een lekke motorband überhaupt repareren of moet je die onmiddellijk vervangen. Ik veronderstel dat je een motorband wel zal kunnen plakken, zou anders zonde zijn, niet?
b) Als je je band kan laten repareren, is dat dan een duur karweitje?

Ik moet namelijk toch bijna nieuwe banden hebben, maar had eigenlijk gehoopt om dat nog tot in september (vakantiejob) uit te stellen. Ik kan me momenteel eigenlijk echt geen nieuwe banden veroorloven. Maar als het repareren van m'n band een duur klusje zou zijn, kan ik misschien toch beter van m'n ouders wat geld lenen en er onmiddellijk nieuwe banden onder laten steken.
What do you think?
 
Ik heb al 2 keer een spijker in mijn band gehad en ik heb hem 2x laten Vulkaniseren.
Werkt perfect ,maar bij mij was het karkas niet beschadigd.
Als dit wel het geval is dan is ie niet meer te vulkaniseren. :N

Koste mij trouwens bij mijn dealer 25€ per band *O*
 
Vulcaniseren of warmvulcaniseren is een proces waarbij het gat/scheur in de band bewerkt wordt.

Het gat wordt netjes rond geschuurd. Vervolgens wordt met behulp van geavanceerde apparatuur dit gat opgevuld met nieuw rubber.

Het vulcaniseren neemt vaak enkele uren in beslag en gaat gepaard met een enorme druk en warmteontwikkeling.

Dit is een specialisme aangezien de gerepareerde band ten minste zo sterk moet zijn als voorheen.

Voordeel van vulcaniseren is dat de kosten vaak beduidend lager liggen dan wanneer je de band laat vervangen.
 
Wie kan dit doen?
Heb hier een band liggen met nog geen 500 km. erop. Liep heel langzaam leeg. Nadere inspectie liet ziet dat er een speld (!) inzat. Mijn bandenboer waagtr zich niet aan reparatie, dus maar een nieuwe gekocht (200 pleuro's- O-)
De oude band maar meegenomen, want weggooien vond ik dus zonde. Dat proces waar jij het over hebt wil ik ook wel eens proberen...
 
Klinkt idd interessant, zal er eens over informeren bij de dealer.
Ben wel nog aan het twijfelen, aangezien er toch bijna nieuwe banden onder moeten.
Die 25 euro per band is waarschijnlijk exclusief werkuren voor montage band, balanceren... Of zit dat wel in de prijs?
 
Wie kan dit doen?
Heb hier een band liggen met nog geen 500 km. erop. Liep heel langzaam leeg. Nadere inspectie liet ziet dat er een speld (!) inzat. Mijn bandenboer waagtr zich niet aan reparatie, dus maar een nieuwe gekocht (200 pleuro's- O-)
De oude band maar meegenomen, want weggooien vond ik dus zonde. Dat proces waar jij het over hebt wil ik ook wel eens proberen...


Ik heb het hier laten doen. :}



Klinkt idd interessant, zal er eens over informeren bij de dealer.
Ben wel nog aan het twijfelen, aangezien er toch bijna nieuwe banden onder moeten.
Die 25 euro per band is waarschijnlijk exclusief werkuren voor montage band, balanceren... Of zit dat wel in de prijs?


Ja ,Het kost je 25€ als je het losse wiel aanleverd.

Oftewel vandaag wiel brengen ,morgen weer ophalen (ivm 24 uur uithardtijd
;) ) en 25€ afrekenen. *O*
 
Laatst bewerkt:
Kleine gaatjes zoals spijkertjes o.i.d. kunnen gewoon met een plakker aan de binnenkant gerepareerd worden.
Grotere gaten worden gerepareerd met een parapluutje.
Een paraplu zou wat veiliger moeten zijn dan een prop, omdat door de paraplu vorm (van binnen naar buiten) dit nooit er uit kan schieten.

Ik heb toevallig van de week m'n voorband laten repareren, zat een klein gaatje in van een stukje ijzerdraad.
Is gewoon met een profesionele plakker gerepareerd.
Aanleveren van losse velg, reparatie en dynamisch balanceren (met electronische mashine) koste me € 18,-
 
Terug
Bovenaan Onderaan