Lekke band.

Thomas_venlo

Rookie
14 apr 2011
13
0
Venlo
Gister ben ik erachter gekomen dat er een spijker van 5cm in mijn band zat en dat de band leegliep.
Nu is mijn vraag moet ik een hele nieuwe (binnen/buiten) band hebben of valt dit nog te plakken? En mocht ik een nieuwe band nodig hebben, iemand enig idee hoeveel dit kost om bij de motorzaak te laten doen?

Ook is mijn accu erg snel leeg. Ikzelf denk dat hij niet oplaadt als de motor draait.
Ik had een trip van 80km achter de rug en even de motor uitgezet, toen ik hem weer wilde starten was de accu weer halfdood. Iemand enig idee wat hier de oorzaak van is?
 
Gister ben ik erachter gekomen dat er een spijker van 5cm in mijn band zat en dat de band leegliep.
Nu is mijn vraag moet ik een hele nieuwe (binnen/buiten) band hebben of valt dit nog te plakken? En mocht ik een nieuwe band nodig hebben, iemand enig idee hoeveel dit kost om bij de motorzaak te laten doen?

Ook is mijn accu erg snel leeg. Ikzelf denk dat hij niet oplaadt als de motor draait.
Ik had een trip van 80km achter de rug en even de motor uitgezet, toen ik hem weer wilde starten was de accu weer halfdood. Iemand enig idee wat hier de oorzaak van is?


spijkers in banden is vaak een nieuwe band, soms word er een pluutje geplaatst.
reken maar op een nieuwe band dus a €200 bij een zaak.

Accu gewoon aan de lading zetten en als je toch bij de motorzaak bent voor een andere band, gelijk de spanningsreglaar laten checken op voldoende stroom en je accu laten controleren

:W
 
Danku allen voor de snelle reacties *O*
Als ik de accu aan de lader zet dan kan ik hem weer ong. 10 keer starten, daarna is het weer einde verhaal. Ikzelf dacht de dynamo maar ik zal de accu eens door laten meten als ik bij de dealer ben
Wordt dus weer een duur grapje |(
 
Zelf meten?

Is een how to van. Weet je meteen wat er is.

Als het de accu is, zijn er vast wel accubedrijven in de buurt. Is vaak goedkoper dan een motorgarage.

Bandje moet je laten doen.
 
Ah nee niet weer een help ik heb een spijker in m'n band vraag.

Misschien moet die ZOEK knop eens zo groot worden gemaakt als een halve pagina en voor sommige mensen in het roze.

Laten we vanaf hier verder gaan met de accu vraag.... :W
 
Excuses voor deze nutteloze topic dan maar, ik zal de volgende keer wat beter zoeken :P
Zelf heb ik geen multimeter, dus laat het wel gelijk bij de garage doen als ik er dan toch ben.
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft de accu die snel leeg is; Veel dynamo's hebben koolborstels die slijten, mogelijk zit daar de oorzaak. Nieuw setje koolborstels kan een oplossing zijn !
 
Iedereen gaat er vanuit dat het een tubeless band is, maar zoals ik het lees is het een buiten- en een binnenband.

Als het gat in de binnenband niet te groot is gewoon plakken. Heb je wel speciale plakkers voor nodig. Als het gat in de buitenband recht door het karkas gegaan is niets aan doen. Dat is dan niet noemenswaardig beschadigd. Meestal drukt een spijker het karkas opzij zonder het door te snijden.
 
Nu, dat zijn weer twee problemen.
Eerst maar even die dynamo.
Als je een MZ hebt of een BMW, of misschien nog een paar andere motoren, kun je een wisselstroomdynamo hebben als op een auto.
Daar zitten 2 koolborstels op de rotor, en die borstels kunnen slijten.
Maar je rijdt een ZZR600, dat zal wel een japanner zijn.
Dan heb je zo'n alternator met stilstaande spoelen, en draaiende magneten in een vliegwiel.
Daar zitten geen borstels op. Die spoelen moeten, voor de regelaar, tot 70 Volt gaan, als ik me goed herinner.
Dus dat is een kwestie van handboek hebben, kopen of downloaden, en doormeten.

Dan die band.
Als je met binnenband rijdt: Die band kan je plakken.
Ik heb vaak genoeg, te vaak naar mijn zin, een lekke band gehad.
Een plakker op de binnenband, wel eerst de band goed ontvetten, en mooi schoonschuren.
Als het gat in de buurt van zo'n gietrichel zit, schuur dan ook die gietrichel eraf, de plakker houdt dan beter.
Ik doe dan ook altijd een plakker in de buitenband, om het gat af te dichten, zodat er geen vuil kan binnenkomen door het gat van de spijker (Of de steen, ik heb ook ooit eens een lekke band gehad door een scherp stuk steen). En met geplakte binnenbanden ook wel duizenden km's gereden. Toegegeven, ik rij zelden harder dan 110/uur. Als je veilig wilt spelen, steek je er voor 10 of 20 euro een nieuwe binnenband in.
Groeten,
Eduard
 
Erg bedankt voor je antwoord Eduard.
Ik ben er ondertussen achter dat mijn spanningsregelaar niet meer optimaal functioneert, waardoor de accu elke keer erg snel leeg is.

Even over de band, ik ging er eerlijk gezegd van uit dat het een binnen+buitenband was, maar dit weet ik niet zeker. Kan ik dit nakijken zonder de band eraf te halen?
 
Erg bedankt voor je antwoord Eduard.
Ik ben er ondertussen achter dat mijn spanningsregelaar niet meer optimaal functioneert, waardoor de accu elke keer erg snel leeg is.

Even over de band, ik ging er eerlijk gezegd van uit dat het een binnen+buitenband was, maar dit weet ik niet zeker. Kan ik dit nakijken zonder de band eraf te halen?

Als je een ZZR600 rijdt, zal dat vrijwel zeker een tubeless band zijn. Dat kun je zien aan het type band, maar echt nodig zal dat niet zijn.
 
Laatst bewerkt:
@ ThomasV ...

Strikt genomen als het enkel een nagelgaatje is kun je die prima met een paraplu laten repareren.
Hoe softer je rijgedrag hoe minder kwaad (lees: geen) een paraplu kan, hoe scherper, racy-er en sneller je rijdt hoe meer je zou moeten geneigd zijn een verse band te kopen.

Maar alleen al het feit dat je die vraag stelt doet me vermoeden dat je al bij al niet zo scherp rijdt. De echte racers weten wel van wanten, en stellen die vraag niet.

Ga naar een goede bandenboer en vraag zijn advies. Een goeie gaat je eerlijk uitleg geven over het hoe en waarom van een nieuwe band OF een parapluutje.

Maar vooral: doen waar je je goed bij voelt. Het geeft geen zin om een paraplu te laten steken als je dan constant met een ei rondrijdt.

:W
 
Dan denk ik toch dat ik voor een nieuwe band ga.
Aangezien ik regelmatig naar Der Deutsche Autobahn ga wat 2 minuten rijden is, speel ik het voor deze keer op safe. Danku! *D
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan