lekke band

Painter

MF veteraan
26 nov 2005
1.141
107
Oud-turnhout
Afgelopen vrijdag wilde ik van mijn werk naar huis vertrekken. Echter stond de moto daar met een volledig lekke achterband. Even een voetpomp geleend en deze opgepompt. En dan een halve kilometer verder naar een scooter verkoper gereden. Deze heeft er een prop in gestopt. Echter was er nog een tweede gat op een tweetal centimeter van het eerste en ook daar een prop in gestoken. Vanmorgen gecheck en de lucht zat er nog volledig in en ook naar mijn werk gereden. De band is nog nieuw. Nu twijfel ik om deze te vervangen aangezien ik tot mei enkel woon werk rijd en dus ook niet sneller dan 90 op binnenwegen. In het verleden heb ik al eens met een prop gereden. Maar zou het een verschil maken dat er nu twee proppen in zitten?
 
Op zich kan je prima rijden met een band met een prop.
(vind ik/ anderen worden er angstig van=vaak praatjes van de bandenhandel=€€€ Kassa!)
Paar jaar terug had ik dat ook bij een vrijwel nieuwe band. Balen!
Daarna heb ik er nog gewoon 20.000km mee kunnen rijden tot ie glad was.

Als er 2 proppen vlak bij elkaar zitten geeft dat toch wel te denken.
Vooral dat het karkas wel eens beschadigd zou kunnen zijn. Op blijven letten of er rond het gerepareerde gat geen bult (gaat)ontstaan. Zeker de eerste 1000km veel in de gaten houden.
Met een bult is je karkas naar de vaantjes en dat kan WEL gevaarlijk worden.
Dan dus wel vernieuwen!
 
Ik zou zelf geen risico nemen.
Je wilt toch niet onderuit gaan, met wellicht ernstige gevolgen, omdat je geen geld wil uitgeven aan een nieuwe band?

Daarnaast is de onzekerheid of die band nog wel cq niet goed meer is toch ook niet fijn rijden lijkt me.
 
Deze discussie is al vaker gevoerd en een eenduidig antwoord ga je gegarandeerd niet krijgen. Het zullen antwoorden zijn tussen "lekker belangrijk" en "levensgevaarlijk".

Ik rij banden met een prop gewoon op, nog nooit problemen mee gehad. Momenteel zit er ook een prop in mijn achterband. Ga je rijden in hitte of extreme belastingen dan is het misschien wat anders, maar voor woon-werk zou ik hem gewoon lekker oprijden. Wel goed in de gaten houden of er geen rare vervormingen rond de prop ontstaan.
 
Ik zou zelf geen risico nemen.
Je wilt toch niet onderuit gaan, met wellicht ernstige gevolgen, omdat je geen geld wil uitgeven aan een nieuwe band?

Daarnaast is de onzekerheid of die band nog wel cq niet goed meer is toch ook niet fijn rijden lijkt me.
Ja, dat is ook weer waar. Het karkas is wel nog goed, zitten geen bulten in. Onderuit gaan lijkt me echter niet mogelijk. In het ergste geval zou de lucht er kunnen uitgaan. Maar het ontploffen van de band lijkt me weinig waarschijnlijk.
 
Onderuit gaan door een lekke band kan natuurlijk altijd, maar dat kan ook gebeuren als de beide proppen prima blijven zitten en je straks terug naar huis opnieuw door een spijker rijdt. En dat kan uiteraard ook gebeuren als je wel besluit een nieuwe band te monteren.
 
Laatst bewerkt:
Rijden met een prop in motorbanden is als Russische roulette.

Reed mijn nieuwe band al lek binnen 100km.Toen voor 200 euro weer een andere band gekocht.

Je hebt maar 2 banden en je bent vrij kwetsbaar met 120/180km/uur op de snelweg.

En met 80/100 km/uur tussen bomen op een landweg en tegemoet komende auto's.

In Duitsland mag het niet eens boven snelheidsklasse H ,Vooral wanneer met een leeglopende band is doorgereden.Dan is het rubber aan de binnenzijde van de band meer gerekt dan het polyester of staal in het karkas ook wel marmering genoemd !!

Sterkte en alvast gecondoleerd als je met zulke banden motor gaat rijden.

Ik prop, jij propt, wij proppen (niet) - Jos Dekkers Autobanden
 
Laatst bewerkt:
Rijden met een prop in motorbanden is als Russische roulette.

Reed mijn nieuwe band al lek binnen 100km.Toen voor 200 euro weer een andere band gekocht.

Je hebt maar 2 banden en je bent vrij kwetsbaar met 120/180km/uur op de snelweg.

En met 80/100 km/uur tussen bomen op een landweg en tegemoet komende auto's.

In Duitsland mag het niet eens !!

Sterkte en alvast gecondoleerd.
Ja maar mijn werk ligt niet in Duitsland.
 
De hele discussie....

Wat ieder wil, maar;

"Het karkas is wel nog goed, zitten geen bulten in" is een beetje "een koe is een beest, maar een beest is geen koe".
Dat er geen bulten in zitten zegt niet dat het karkas goed is.
 
Als je altijd met 90 naar je werk sukkelt zou ik er niet moeilijk over doen. Ik zou me meer zorgen maken over hoe het mogelijk is dat je 2 gaten vlak naast elkaar in je band hebt gekregen.
Ik heb al meerdere malen banden met proppen helemaal op gereden zonder enig probleem.
Ook al een paar keer een lekke band gehad (zonder prop), zowel achter als voor. Het is nooit fijn maar als de band niet explodeert kun je er prima veilig mee naar de vluchtstrook manoeuvreren.
Ik heb de laatste keer zelfs bijna 25 kilometer gereden op een volledig lege achterband. De band was al afgeschreven en ik had thuis al een vervanger klaar staan. Uiteraard geen snelweg maar met max 40 km/u over fietspaden en dergelijke. Gaat prima.
 
De hele discussie....

Wat ieder wil, maar;

"Het karkas is wel nog goed, zitten geen bulten in" is een beetje "een koe is een beest, maar een beest is geen koe".
Dat er geen bulten in zitten zegt niet dat het karkas goed is.
En dat ben ik helemaal met je eens.
Ik ben dus motorbandenhandelaar, en heb geen echte bezwaren tegen een reparatie met een prop van buitenaf BEHALVE het feit dat je het gat groter moet maken met een freesje, en je de band niet van binnen bekijkt. Je hebt dus geen enkele manier om te zien of er wel of geen karkasschade is opgetreden.
Nu kan het zijn dat je nooit wat merkt van karkasschade, behalve dan dat de stabiliteit van de band langzaam achteruit gaat. Het kan ook zo zijn dat de stukken je ineens om de oren vliegen, al komt dat maar zeer zelden voor, en vrijwel altijd op hoge snelheid.

Wat wel kan is dat de proppen zich langzaam loswerken, en dan kan je band snel leeglopen.

Of deze risico's je die ca. 150 Euro (band + montage) waard zijn, dan kan alleen jij zelf bepalen.
 
Als je altijd met 90 naar je werk sukkelt zou ik er niet moeilijk over doen. Ik zou me meer zorgen maken over hoe het mogelijk is dat je 2 gaten vlak naast elkaar in je band hebt gekregen.
Ik heb al meerdere malen banden met proppen helemaal op gereden zonder enig probleem.
Ook al een paar keer een lekke band gehad (zonder prop), zowel achter als voor. Het is nooit fijn maar als de band niet explodeert kun je er prima veilig mee naar de vluchtstrook manoeuvreren.
Ik heb de laatste keer zelfs bijna 25 kilometer gereden op een volledig lege achterband. De band was al afgeschreven en ik had thuis al een vervanger klaar staan. Uiteraard geen snelweg maar met max 40 km/u over fietspaden en dergelijke. Gaat prima.
Er lag iets brok achtig (ter grootte van een confituurpot dat versplinterde) op de weg na het afrijden van de rotonde. Ik had het te laat gezien omdat ik naar rechts keek of er fietsers aan kwamen. Voor heb ik het nog kunnen ontwijken achter niet. Ik heb de band gecontroleerd toen ik aankwam op mijn werk snel en niets gezien. Maar toen ik wilde vertrekken was deze plat. Buiten deze twee kleine gaten is er geen schade.
 
Laatst bewerkt:
Deze discussie is al vaker gevoerd en een eenduidig antwoord ga je gegarandeerd niet krijgen. Het zullen antwoorden zijn tussen "lekker belangrijk" en "levensgevaarlijk".

Ik rij banden met een prop gewoon op, nog nooit problemen mee gehad. Momenteel zit er ook een prop in mijn achterband. Ga je rijden in hitte of extreme belastingen dan is het misschien wat anders, maar voor woon-werk zou ik hem gewoon lekker oprijden. Wel goed in de gaten houden of er geen rare vervormingen rond de prop ontstaan.

Vaak word je te bang GEMAAKT!
Tegenwoordig is het 'levensgevaarlijk' om met zomerbanden in de sneeuw te rijden.
Vroeger bestonden er niet eens winterbanden. In de winter (toen hadden we dus nog ECHTE winters) reden we gewoon met diagonaal-bandjes. Zelfs nu de aller-aller-slechtste radiaalband is al tig keer beter dan die diagonaaltjes van toen.
Altijd goed gegaan: Still alive and kicking!

Maar on-topic.............
Die band met prop erin ben ik mee naar Sicilië gereden en daarginds met dik 40°C en flinke belasting met vakantie-bagage. Nee, helemaal niks aan de hand.

Als het niet 300% veilig is tegenwoordig, lopen ze al te huilen..............
(in dat geval moet je dus NOOIT op een motor stappen, dat is al gevaar op zich!)
 
Ik heb nog nooit een probleem ondervonden met proppen. Niet met autobanden en niet met motorbanden en ik heb er toch al heel veel gebruikt voor met name mijn achterbanden op de motor.

Wind en weer, vol gas over de Afluitdijk of gewoon normaal opgereden. Nooit iets bijzonders kunnen opmerken in het rijgedrag.

Twee vlak naast elkaar heb ik dan nooit gehad (wel eens 2 in dezelfde achterband). Ik zou daar gewoon een bandenspecialist naar laten kijken.

Wat zei die scooter verkoper?


Al die doom scenario verhalen van mensen daar vraag ik mij bij af hoeveel banden er nou geklapt zijn bij hen met een prop. :)
Als het zo gevaarlijk is zullen er wel genoeg smulverhalen te vertellen zijn lijkt mij.
 
Laatst bewerkt:
Nou weet ik niet wat TS bedoeld met een prop,
Zo een veterachtig touwtje of een plutje?

Zo'n touwtje is voor nood gevallen en een plutje zou je een bandenleven moeten kunnen gebruiken.
En of er nou 1 of 2 inzitten maakt dan ook geen reet uit.
 
Zoveel mensen en zoveel meningen.
Ben zelf van het type na prop wel zo snel mogelijk vervangen van de achterband.
Was het alleen al omdat ik me niet ga aanpassen aan de motorfiets.
Oftewel, dan als keuze met rijden van prop in de band alleen maar tot 80 wegen te gaan rijden.
Ik wil helemaal en ten alle tijden zelf kunnen bepalen waar ik rijd en daar valt dus ook de autobahn onder.
Om daar met 140 of nog iets vlotter rond te gaan rijden met een prop erin lijkt me niet bijster verstandig.
Maar ook daar zijn de meningen over verdeeld, en de Topicstarter houdt het alleen bij 80km weg zegt hij.
Wat een ieder doet moet hij/zij helemaal zelf weten.
Maar als je er toevallig op een 80km weg toch ellende door krijgt en je motorfiets net effe op dat moment parkeert in een langskomende auto met papa/mama en 2 kinderen erin dan zal jezelf flink voor de kop mogen slaan.
Mijn mening is dus: Prop......NO GO.
Lekker bandje verwisselen want motorrijden kost toch al de nodige centen.
En we benne geen krentekakkers toch!!
Vr gr
 
Ga je rijden in hitte of extreme belastingen dan is het misschien wat anders, maar voor woon-werk zou ik hem gewoon lekker oprijden.
Hierbij kan ik bevestigen dat er ook rijders op het circuit met een prop rijden.
Ik zal het niemand aanbevelen, en ik was het zelf niet. Maar vaker gehoord dat de band geen krimp gaf. ;)
 
Ben zelf van het type na prop wel zo snel mogelijk vervangen van de achterband.
Was het alleen al omdat ik me niet ga aanpassen aan de motorfiets.
Oftewel, dan als keuze met rijden van prop in de band alleen maar tot 80 wegen te gaan rijden.
Ik wil helemaal en ten alle tijden zelf kunnen bepalen waar ik rijd en daar valt dus ook de autobahn onder.
Op dat moment kan er ook een lek ontstaan door 'metaalrommel' op de weg.
Het meest veilige is niet meer op de autobahn rijden. :+
 
Een prop vanaf buitenkant is slechts bedoeld als reparatie om thuis te komen.Een plug gezet binnen in de band mag/kan mits je links en rechts 2,5cm van de buitenkant blijft.Ongeveer in het midden.Dit zijn eisen die gelden bij autobanden.
 
Laatst bewerkt:
Los van de vraag of een prop wel of niet veilig is.

Hoe zit het dan met dat ride on?
Canvas breuk of niet, lekker doorrijden.
Want de roze pudding in je band dicht het gat en je merkt er niets van?
 
Nou weet ik niet wat TS bedoeld met een prop,
Zo een veterachtig touwtje of een plutje?

Zo'n touwtje is voor nood gevallen en een plutje zou je een bandenleven moeten kunnen gebruiken.
En of er nou 1 of 2 inzitten maakt dan ook geen reet uit.

Ik gebruik die veters, en daarmee rij ik de band ook gewoon op hoor, niks aan het handje.

Maar ik zal dan wel buitengewoon onverandwoord bezig zijn :+
 
Veel mensen roepen dat doorrijden met een prop/plu gevaarlijk is. Maar ik ken géén geval waarbij het daadwerkelijk mis is gegaan.
In een ander topic is er een poll over geweest. Daar kwam uit dat er slechts twee mensen een plug hadden die langzaam leeg was en géén die een klapband hebben gehad. Dat zou hier toch naar boven moeten komen.

Resultaten plug of plu

Kortom, weet iemand een voorbeeld waarbij het echt is mis gegaan?

Om mee te doen: Ik heb inmiddels drie achterbanden opgereden met een plu. Nooit problemen mee gehad en zou het zo weer doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan