lekke band

Ik heb mijn Michelin Pilot Power platgereden op Corsica, heb er een prop in laten zetten en de hele band gewoon op gereden.

Persoonlijk (geen advies) zou ik gewoon kijken wat de staat van de band is. Kan je er nog 4K mee rijden, dan zou ik hem gewoon vervangen. Als het een hagelnieuwe band is, zou ik er op blijven rijden.
Met deze band is nu 7000 km gereden.
 
Inderdaad,het is de bedoeling dat een plug niet zover uitsteekt,die hoort netjes afgesneden te zijn.
Verder heb ik ook wel met een plu gereden en zelfs heeeeeeeeeeeeel ruim boven de 200km,niks aan de hand.

ik snij ze zelf nooit af, die slijten weg tot zover nodig is tijdens het rijden.


Ik heb een prop laten zetten om naar de bandenboer te kunnen rijden. Ik dacht altijd dat een prop een noodreparatie was, om met beperkte snelheid nog naar een bandenboer te kunnen rijden. Het gat is voor een prop altijd dusdanig opgeruimd dat ook het karkas flink beschadigd is. NB de ANWB zet proppen voor dat doel maar de duitse ADAC vindt dat zelfs niet verantwoord.
Een pluutje is een ander verhaal. Ik heb eens een pluutje laten zetten nadat ik voor de 2e x binnen 14 dagen lekreed. Dit betrof een heel klein spijkertje midden in het loopvlak. De band is eraf gehaald en het pluutje is van binnenuit gezet. Volgens de dealer (dus niet beun de haas) was het karkas niet beschadigd en kon ik veilig de band oprijden, wat ik ook heb gedaan.

Bij een pluutje wordt het gat net zo groot gemaakt als bij een prop, dus dat is geen verschil.

Ik ken ook niemand die een klapband heeft gehad (of iets anders) door een prop.
Ik ben beniewd of hier zich nog iemand meld die dergelijke verhalen wel kent van eerste hand
 
Wel vandaag is het je geluksdag! Je krijgt de mogelijkheid dit zelf te testen. Er zitten immers (tot vrijdag) nog steeds twee proppen in. Hier is de deal. Voor 8000 euro mag je hem hebben (moto is van 2016.) En dan kan je het zoveel testen als je wil, ;)
Ik heb al een Versys :)
 

Ik ken ook niemand
die een klapband heeft gehad (of iets anders) door een prop.
Ik ben beniewd of hier zich nog iemand meld die dergelijke verhalen wel kent van eerste hand

g04w0k8.jpg
 
Ik heb al een Versys :)
Goede keuze! Ik rijd al zeventien jaar motor. En heb er een hele studie van gemaakt en voor mij is hij echt ideaal. Had eerst een BMW GS 1200 en zou niet willen ruilen. Omdat deze veel logger was en te breed voor filerijden bij tegemoet komend verkeer. Ook het vermogen vind ik ruim genoeg voor op de openbare weg. En je kan 300 km rijden op een tank, bij al mijn vorige motors was dit rond de 200 maar. Alsook een goede bescherming tegen de koude als je door rijdt in de winter.
 
Welke problemen? :)

Ik zeg namelijk dat ze gewoon slijten naar het loopvlak van de band en dat ze blijven zitten totdat het karkas er door komt.

Ik ben de tel kwijt hoe vaak ik dat namelijk ervaren heb.

Hoeveel probleem ervaringen heb jij met zulke proppen?

Ik heb geen problemen ervaren, maar die proppen horen netjes afgesneden te zijn.
Iedereen kan zelf bedenken dat 2 zulke bulten op je band niet de bedoeling is.
 
Ik heb geen problemen ervaren, maar die proppen horen netjes afgesneden te zijn.
Iedereen kan zelf bedenken dat 2 zulke bulten op je band niet de bedoeling is.
Tja, bij mijn eigen onderhoudsman werden deze altijd netjes afgesneden en afgebrand, dat is waar. Maar deze scooterverkoper heeft me snel uit de nood geholpen met deze twee proppen voor 18 euro. Dus daar zal ik niet over klagen. In ieder geval vrijdag wordt de band vervangen, tot zo lang zullen ze wel blijven zitten hoop ik.
 
Laatst bewerkt:
Welke problemen? :)

Ik zeg namelijk dat ze gewoon slijten naar het loopvlak van de band en dat ze blijven zitten totdat het karkas er door komt.

Ik ben de tel kwijt hoe vaak ik dat namelijk ervaren heb.

Hoeveel probleem ervaringen heb jij met zulke proppen?
In mijn geval kon ik de rubber prop altijd herkennen omdat de kleur iets donkerder was dan het rubber van de band. Precies zoals je zegt, ter plekke is de band gewoon egaal. Steekt niks uit!
 
Ik heb geen problemen ervaren, maar die proppen horen netjes afgesneden te zijn.
Iedereen kan zelf bedenken dat 2 zulke bulten op je band niet de bedoeling is.

Ik denk dat er met deze proppen nog niet veel kilometers zijn gereden.
Bij mij zijn ze in 30km gelijk gesleten met de band. De prop is veel te zacht, die slijt vrij snel weg.
 
Bij een pluutje wordt het gat net zo groot gemaakt als bij een prop, dus dat is geen verschil.

Ik ken ook niemand die een klapband heeft gehad (of iets anders) door een prop.
Ik ben beniewd of hier zich nog iemand meld die dergelijke verhalen wel kent van eerste hand
Onjuist.
De ruimer voor de veters is ruim 2 keer zo dik als die voor de pluutjes. En dus is de kans op karkasbeschadiging ruim 4 keer zo groot.

En ja, ik heb persoonlijk 3 klanten gesproken die hun banden kwamen vervangen nadat het mis was gegaan met veters. Ik kan echter NIET garanderen dat ze de veters op de voorgeschreven manier hebben aangebracht.
 
Dit impliceert dat iedereen die een klapband krijgt doodgaat en dat er géén nieuwsbericht van komt.

Lijkt me sterk.
Dus geen nieuwsbericht dan komt het dus ook nooit voor :z :?
Wees reëel: als alle motorrijders die een klapband hebben gekregen met een geplakte band doodgaan, waarom is er dan in dit topic géén enkel voorbeeld?

Wie is er dan wel reëel voor slechts 150-200 euro ? -

Luister ; ik denk rationeel en in oplossingen alsmede gevaren.

Wil ik met een gerepareerde band het risicolopen plat te gaan op de snelweg (120-160km) met een prop? De meeste denken hier in termen ,och het gaat vaker goed als fout?

En stel ik hoor bij die 2 % pechgevallen waarbij het fout gaat ,mijn benen te moeten missen of bandensporen over mijn rug heen te krijgen.

Nee dus.
 
Laatst bewerkt:
bandensporen over mijn rug heen te krijgen.
Daar zijn misschien wel mensen voor te vinden die hiervoor willen betalen. _O-

Veiligheid is ook alles, daar heb je gelijk in. :Y ;)

Vorig jaar las ik iemand die had in honderd kilometer twee keer een band moeten vernieuwen. :')

Bij een proefrit van mijn motorscooter jaren geleden ging de man steeds heel raar dicht langs de stoep rijden.
Ik stond erbij te kijken van ..wat doet hij nou.. :? :? :?
Daarna had hij een lekke band. ;(

(En vervolgens nog over de koop gaan nadenken)

Zelf nog nooit een lekke band gehad, maar je hebt er dus wel degelijk invloed op. :')
 
Laatst bewerkt:
Ik ben het wel met Jeltel eens.

De enige met negatieve ervaringen is Superblackbird. Drie om precies te zijn.

Laat hij nu net iemand zijn die ontelbaar banden verwisselt per week. Dus als hij welgeteld 3 situaties kan opnoemen waarbij er wel een probleem was dan lijkt mij dat te verwaarlozen.


Voor de rest veel onderbuikgevoelens die ongetwijfeld wijs zijn, maar verders niets aantonen.

Daar lees ik toch heel veel aantoonbare positieve ervaringen tegenover.

Ik vind het dus vreemd dat er bewezen is en wordt dat er nagenoeg geen paniek is, maar dat men toch op voorhand al in paniek raakt als men zo'n ding ziet in een band. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben het wel met Jeltel eens.

De enige met negatieve ervaringen is Superblackbird. Drie om precies te zijn.

Laat hij nu net iemand zijn die ontelbaar banden verwisselt per week. Dus als hij welgeteld 3 situaties kan opnoemen waarbij er wel een probleem was dan lijkt mij dat te verwaarlozen.


Voor de rest veel onderbuikgevoelens die ongetwijfeld wijs zijn, maar verders niets aantonen.

Daar lees ik toch heel veel aantoonbare positieve ervaringen tegenover.
Een klapband op een motor komt niet vaak voor. En nog minder vaak is dan een propje de oorzaak.

Ik heb ook 6 jaar lang auto- en motorbanden verkocht, gemonteerd en gerepareerd. Een prop is een oplossing, als je niet anders kan. Setje mee voor onderweg, ANWB langs de snelweg. Je bent uit de nood, en kunt weer verder.

Het voordeel van een paraplu / reparatie aan binnenzijde, is dat je meer van de band kunt zien. Omdat de band er af gaat, kun je vanaf de binnenkant ook eea controleren, en daar is vaak meer te zien dan vanaf de buitenkant. Alleen is bandje demonteren op de vluchtstrook er meestal niet bij.

Voordeel van een pluutje, is dat die eigenlijk niet los kan. En dat itt een propje. Van die laatste heb ik meerdere gezien die loslieten, of gingen lekken. Op zich geen groot drama, maar wel weer slappe band onderweg. Dus erg onhandig.

Ook heb ik banden gezien met meerdere proppen, die werden vervangen omdat de band gewoon op was. Ook situaties waarin de bestuurder niet wist dat er proppen in zaten. Tot zelfs een keer iemand met een lekke band, die per se een nieuwe wilde, want reparatie vertrouwde hij niet. Bij vervangen van de band zaten er al twee reparaties van vorige eigenaar in. Had hij toch duizenden km's prima op een band gereden, zonder dat hij wist dat er reparaties aan zaten :)

Ook heb ik mislukte propreparaties gezien. En gezien de manier waarop een prop gezet moet worden, is het niet altijd mogelijk om daar alsnog een goede reparatie van te maken.

Ook heb ik klanten gehad die uit de brand zijn geholpen door een zaak, dmv een propje. Tegen hogere kosten dan een pluutje bij mij kostte.

Al met al vele situaties, en ieder z'n ding.

Wat wel bewezen is, is dat een pluutje nagenoeg risico vrij is. Een propje is dat niet. En ik denk dat het gevolgd van dat risico eerder een slappe band zal zijn, dan een klapband. Desondanks heb ik liever een pluutje, dan een propje, als ik daadwerkelijk de keuze zou hebben. Op vakantie op de RDGA, pak ik gewoon het propsetje, want dat is dat het enige praktische alternatief.
 
Ik geloof natuurlijk dat er betere oplossingen zijn en een klapband is direct een extreem voorbeeld wat ik aanhaalde.

Neemt niet weg dat ik amper negatieve voorbeelden voorbij zie komen. Superblackbird en nu jij die kan aantonen dat het niet ideaal is.

Het gros hier schreeuwt moord en brand. Die hebben geen eigen voorbeelden of ervaringen, maar weten het wel, omdat hun gevoel dat aangeeft. :)

Daar is op zich niets mis mee, maar zorg dan wel dat de context waarin gesproken wordt duidelijk is voor iedereen.
Mensen die geen idee hebben nemen zulke uitspraken namelijk gewoon klakkeloos over en bij de volgende discussie roepen die ook dat je beter direct een nieuwe band kan kopen want het is een prop en dat is niet veilig.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb genoeg voorbeelden gezien van koordlaagseparatie en vreemde bulten op banden na een reparatie (al dan niet met veter of pluutje...) in de 23 jaar dat ik in de motorbranche werk.

Voor mij een reden om het niet te doen, als bedrijf/profesional ben je altijd verantwoordelijk voor de uitgevoerde werkzaamheden. Ook al zet je op de bon dat het voor risico van de klant is....

Mijn eigen banden worden ook gewoon vervangen als ik lek rij, en dat is me wel eens met 3 banden in 2 weken tijd gebeurd. Jammer maar helaas........
 
Heb in mijn autobanden laatst ook een prop gezet.Daarna laten verwijderen en vervangen voor een plu (nieuwe band ) Aangezien ik dit jaar niet op 200km/uur plus door Duitsland heen hoef laat ik hem fijn zitten.Anders had ik ook deze band vervangen!
 
Is het dan normaal dat als je 200km/h+ rijdt met een plug dat je dan een klapband krijgt?

De plug kan er uit schieten hoe klein de kans ook is, heb het meegemaakt met een bus vol passagiers. Nu komt natuurlijk het argument dat de plug niet goed gezet was..
 
En ja, ik heb persoonlijk 3 klanten gesproken die hun banden kwamen vervangen nadat het mis was gegaan met veters. Ik kan echter NIET garanderen dat ze de veters op de voorgeschreven manier hebben aangebracht.
Die zijn dus niet dood.
En wat was er mis gegaan? Toch lekken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan