Lekke carburateur

DaFoolio

Die hard MF'er
3 sep 2001
972
0
Warnsveld
Afgelopen maandag was het dan zo ver:

Mijn eerst val op de motor ;( . Flink op mn bek gegaan, maar dankzij de beschermende kleding die ik droeg gelukkig (op enkele fikse blauwe plekken na) geen lichamelijk letsel. Op het eerste gezicht leek mn motor het ook goed te hebben gedaan bij de valtest. Kapot spiegeltje, krom stuur en wat fikse krassen op de koppelingsdeksel (oid). Kortom een geluk bij een ongeluk.
Maar toen kwam ik de volgende ochtend beneden, en wat rook ik?

benzine \ '(

Dus ik naar mn motor toe en kon eigenlijk niets ontdekken. Tot ik naar een van de twee carburateurs keek. Daar waren enkele druppels bezine uit gelekt. Op zich niet verontrustend. Maar wel zo hinderlijk dat het hele huis er naar stinkt (de garage zit vast aan het huis). Nou vertelde de man van de motorsloop mij dat het wel eens zou kunnen zijn dat de vlotter niet helemaal goed meer is. Maar motorbeginner dat ik ben weet ik dus niet hoe een carburateur werkt (niet in detail ieder geval). Ik kan op internet geen goed beschrijving vinden van hoe een carb. in het algemeen is opgebouwd.

- Weet iemand dat te vinden/uit te leggen (liefst met plaatjes)?
- En zijn er speciale dingen waar ik op moet letten als ik dat ding uit elkaar haal?

Dezelfde man van de motorsloop vertelde me wel dat het afstellen/synchroniseren niet echt een makkie is en dat ik dat beter kan laten doen door een motorzaak.

PS: het is een Honda CB450s(1986), dus als er iemand nog een goede carburateur heeft liggen dan hoor ik dat graag.
 
Nou...enige waar je op moet letten is dat je de pakkingen niet sloopt...en dat je je veertjes niet verliest...vlotter werkt hetzelfde als in de stortbak van je wc...hij drijft en heeft een scharnier punt...als er genoeg druk van onder op uitgeoevend wordt, dus als er genoeg vloeistof erover is, drukt hij aan de bovenkant de invoer van de vloeistof dicht...als je vloeistofnivo aan de onderkant zakt, zakt daarmee ook je vlotter, en dus is de invoeropening open, tot de vlotter hem weer dicht drukt...dat is de werking van een vlotter...en maak je geen zorgen, je carbs gaan echt niet zomaar kapot...zal wel gewoon wat benzine geweest zijn die er al uit was gelopen en in andere plaatsen als in je carbs zat...EN, mocht het je vlotter zijn...dan zittie na 1x open en dicht maken weer goed....al denk ik zelf dat er nix aan de hand is...
 
Het moet iets in of aan de carburateur zijn ieder geval. Daar lekt benzine uit. Ik heb het al meerdere keren er af geveegd. De motor werkt verder nog wel prima trouwens :] . Kan het zijn dat er een van die pakkingen kapot is? Lijkt me niet dat die door een val met een motor kapot gaan toch? Maar aangezien het nogal donker is onder mn tank en ik het allemaal niet goed kan zien, zou het net zo goed kunnen dat er een (benzine)slangetje tussen de twee carburateurs in kapot is of ietsje er af geschoten. Maar om dat te kunnen zien moet eerst de tank er af. Ik zal wel eens kijken. Maar wat er nou ook kapot is, ik was gewoon erg nieuwsgierig hoe een carburateur werkt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan