Lekke koppakking

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.603
10.693
Andere kant van de evenaar
Heren, mijn nieuwsgierigheid is weer eens gewekt ;)

Ik heb een lekke koppakking van mijn koekblik, ik weet wat de oorzaak is, maar er valt me iets op.

Van 1 cilinder kan er koelvloeistof in de cilinder gelekt zijn, maar bij de cilinder er naast ben ik bijna zeker dat daar geen koelvloeistof in gelopen is, bij de eerste weet ik het eerlijk gezegd niet zeker.

Op beide zuigers zitten schone plekken, plaatsen waar de koolaanslag verdwenen is, ik dacht altijd dat dit weggespoeld, koudere of hetere verbranding, of wat dan ook, door de koelvloeistof.
Aangezien de 2de zuiger dit ook heeft begin ik daar door aan te twijfelen..

Wat veroorzaakt de schone plekken op de zuigers dan wel?
 

Bijlagen

  • Gasket.JPG
    Gasket.JPG
    79,5 KB · Weergaven: 140
Dat blok heeft nog geen 10.000km op de klok na revisie. Heeft nieuwe cilinderbussen en nieuwe zuigers

Je koppakking was lek, hoe kenmerkte zich dat? weet je de oorzaak hiervan?
Het is niet vreemd dat er koelvloeistof lekt naar meerdere cilinders bij een kromme kop of doorgeslagen pakking tussen de cilinders.

Versleten zuigerveren geven zoals genoemd ook schoongespoelde plekken op de zuiger, echter is dat bijna altijd rondom ipv lokaal een plek.
bij een gebroken veer, kras in de cilinder etc. kan dit natuurlijk wel..
Hoe ziet de cilinderwand eruit?

Bij versleten zuigerveer bijvoorbeeld:
2014-03-01-15.27.25.jpg
 
Op een morgen liep ie ineens niet meer zo heel erg mooi stationair als wat ie eerder deed, leek of ie op maar 7 poten liep..

Dit blok heeft nieuwe cilinderbussen gekregen, die zijn er niet ver genoeg in geperst, en door gebruik zijn ze gezakt, niet veel, maar genoeg om de druk op de koppakking kwijt te raken, je ziet exact de sporen in de pakking.

Blok verbruikte geen olie!
 
Terug
Bovenaan Onderaan