lekke uitlaat geluid bij warme motor

pindakaas

MF veteraan
15 jul 2008
1.457
743
Ik heb een cb450s, oud beestje en hij heeft sinds kort een vreemd probleem.
Als de motor warm is maakt hij vooral als ik wat meer gas geeft het geluid van een lekke uitlaat, maar de uitlaat is helemaal niet lek.
Hij rijdt nog prima, merk ook geen vermogenverlies en het is pas sinds kort dus ik weet niet of hij meer olie gebruikt ofzo.
Als de motor koud is merk je helemaal niks, pas na een paar minuten rijden ga je het horen.
Ik heb de pakkingen al vervangen en de bougies er gelijk bij.
Ook als je het gas loslaat hoor je de motor ploffen, klinkt wel stoer, maar misschien is er wel wat mis.

Ik ben wel handig, maar heb nog niet zo veel ervaring met sleutelen aan motoren(wel 4 takt brommers en scooters), maar ik wil het probleem graag zelf op gaan lossen dus alle bruikbare tips zijn welkom, waar moet ik beginnen? Ohja ik heb wel een werkplaatshandboek.
 
Als hij al lekt, en alleen bij warme motor, gok ik op de aansluiting tegen de cylinder. Dat zou kunnen gaan lekken als de boel op temp is. Warm rijden en dan in de schuur (uit de wind) zetten. Dan met het vlammetje van een aansteker overal langs de uitlaat gaan en kijken offie ergens wind vangt. Vooral bij de cyl.kop en bij de lasnaden van de uitlaat. Van die lange openhaardlucifers gaat ook goed, kan je er iets beter bij onder en achter.

De demper in de uitlaat kan ook verrot zijn. En ik zou even goed controleren op sporen van lekkage bij de koppakking en de rest van het blok.

Ennuh, zonder gekheid, heb je sinds kort een andere helm? Sommige helmen werken als een klankkast. Ik heb het een keer gehad en kende m'n eigen motor niet meer terug. Dacht dat de zuigerveren los door het blok vlogen, zoveel lawaai maakte hij ineens. Zet een dag later weer m'n eigen helm op en het was weg.
 
als het dan aan mijn helm zou liggen zou het dan toch ongeveer tussen mijn oren kunnen zitten, maar daar ligt het neit aan.
Ik ga de motor nu even warm rijden, bedankt voor de tip, dat is idd een redelijke methode om uit te vogelen of hij nog ergens lekt.
 
ok, ik heb het uitlaat geluid opgelost. de meneer bij de motorzaak vertelde mij dat ik iets fout deed.
Om de bocht zitten 2 halve ringen die de bocht tegen de cilinder aan moeten drukken, maar op de exploded view van mijn duitse werkplaatshandboek staat het verkeerd om en dan hou je speling op de bocht. het is niet veel, maar genoeg om herrie te maken. Als ik dan flink gas gaf lekte er wat gassen uit, maar bij weinig gas niet.
Alleen het geplof/knallen als ik mijn gas loslaat blijft nog wel alhoewel het wat stiller klinkt nu, ik vermoed dat ik de kleppen maar eens moet gaan stellen. Ik vertrouw alleen mijn 'reparatur anleitung' niet meer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan