Lekke uitlaat.

Evan88

MF'er
3 mrt 2022
204
24
Meppel
Sleutelaars!

Ik heb de uitlaat inclusief spruitstuk net onder mijn tdm vandaan gehaald. Ze blijken lek te zijn bij het verloop naar het motorblok, en zoals je op de foto ziet is de aansluiting spruitstuk op uitlaat niet meer zo fris. Ik zou graag nieuwe stukken erop lassen, maar de spruitstuk koppeling lijkt een ander soort metaal? Tips om zo,n klusje aan te pakken? Doe het graag even low budget als tijdelijke oplossing.
 

Bijlagen

  • IMG_20220821_145549_4[1].jpg
    IMG_20220821_145549_4[1].jpg
    251,7 KB · Weergaven: 92
  • IMG_20220821_145603_8[1].jpg
    IMG_20220821_145603_8[1].jpg
    183,2 KB · Weergaven: 92
Wat ik hier zie op deze foto is al messinghardsoldeer. 4x onder de kraag. Onder links op het verdeelstuk 1x.

1661107321414.png


Staal is makkelijk te solderen met messing.
Goed schoonmaken,
Ontvetten met remmenreiniger,
beetje flux,
vlammetje gas zuurstof,
verwarmen,
Messing in de vlam,
afsmelten en dichtvloeien,
naverwarmen, mooi aanvloeien.
Dan is het klaar en langzaam af laten koelen.

Wat al gesoldeerd is kun je niet meer lassen.
Wat gelast is kun je altijd solderen.
 
Zoals ik al in de eerste replys zei: je moet eerst schoonmaken tot op het blanke metaal en het resultaat kan je op mijn foto's zien
 
@Evan88 , meet de aansluitingen op de cilinders eens op? Ik heb hier nog een paar bochtenseta die naar het oudijzer gaan. Die zijn van 4cilindets maar wellicht komen de maten van die tuutjes overeen. Die ik hier heb zijn nog netjes. Ik kan ze ersf flrxen en opsturen
 
En zoals altijd natuurlijk,
Er moet wel iets zijn om op te solderen.

Soms moet je daar een beetje bij helpen.
Aanvullen met staal.
Aansluitend plamuren met hardsoldeer messing.
Ik zou het graag zelf doen maar heb het materiaal en gereedschap niet. Kan wel elektrisch lassen maar dan gaan we er zo doorheen. Het solderen van de aanhechting spruitstuk lijkt me prima te doen, maar voor de uitlaat zelf zal er inderdaad ijzer moeten worden toegevoegd. Tot zover heb ik nog niemand kunnen vinden in omgeving meppel
 
@Evan88 , meet de aansluitingen op de cilinders eens op? Ik heb hier nog een paar bochtenseta die naar het oudijzer gaan. Die zijn van 4cilindets maar wellicht komen de maten van die tuutjes overeen. Die ik hier heb zijn nog netjes. Ik kan ze ersf flrxen en opsturen
Dat is heel lief! Hart tot hart pijpaansluiting is 10 cm. Diameter pijp 4,5 cm
 
Ik zou het graag zelf doen maar heb het materiaal en gereedschap niet. Kan wel elektrisch lassen maar dan gaan we er zo doorheen. Het solderen van de aanhechting spruitstuk lijkt me prima te doen, maar voor de uitlaat zelf zal er inderdaad ijzer moeten worden toegevoegd. Tot zover heb ik nog niemand kunnen vinden in omgeving meppel
Naar Meppel is best een eind.
Naar Venlo is net zo ver.

Regio Meppel zijn zeker mensen die goed kunnen hardsolderen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan