lekke voorpoot ?

BartSXF

MF veteraan
12 okt 2009
3.745
0
Zelhem
Facebook
Dag heren....

Ik heb sinds enige tijd een WP SXS vork van 2004 in m'n KTM SXF 250. Netjes laten reviceren bij vLaar ed. Maar nu viel me op dat er lucht uit lijkt te lekken na het rijden.

Eerst dacht ik dat het door de onluchters kwam, dus maar een nieuw setje gekocht. Maar het was nog niet weg. Volgens mij komt het langs die aluminium zeskant moer/spanner (zie foto)naar buiten. Nu draaide ik eens daaraan en toen viel me op dat hij wel erg los zat...

Voordat ik weer overal aan ga draaien wil ik toch wel eens weten wat precies de bedoeling is. Ik kan me zo voorstellen dat je hiermee ook de veervoor spanning veranderd... Of moet het hele zaakje toch wel vrij goed vast zitten ?

Nu is het niet echt een gangbaar model vork dus ik ben benieuwd of iemand het precies weet.

foto ter verduidelijking:

20101005171009.jpg
 
Als het goed is is die grote moer/bout vastdraaien alleen de "dop" erop draaien. (dit is bij bijna alle poten zo dat ik weet)
Deze moet zegmaar zo strak als met de ratel erop een paar tikken met de hand, dan zit hij goed.
Maar dit weet ik niet zeker bij dit model.
Anders kijk je bij de andere poot of die ook zo los zit.
 
ja zit beide zit los...

Maar wat jij bedoelt is denk ik die zwarte ring buitenom. Die zit wel vast...
 
De zeskantdop moet goed vast zitten, maar die wil bij een KTM wel eens ,,niet goed" vast meer kunnen. Ik heb er al meer gezien, maar ging dan om de poten van modellen uit 2003/2004.

In elk geval moet hij duidelijk klemvast en luchtdicht zitten.
 
bij de sxs vorken kun je de veervoospanning verstelle, dat doe je met de grote zeskant en hoort dus NIET vast te zitten, anders kan er niks meer verstelt worden natuurlijk.
dat er lucht ontsnapt is is vreemd, hoort niet natuurlijk maar kan in mijn ogen geen kwaad, het is immers een lucht geveerde vork maar met een spiraalveer, de lucht die ontsnapt is de lucht die hij via de keerringen opzuigt en door de overdruk langs de moer perst, automatisch ontlucht dus wat eigenlijk niet moet(heb je de ontluchters ook niet nodig), ik denk dat de o-ring die onder de moer zit droog en gebarsten is of er helemaal niet meer zit
 
Ok..volgens mij kun je de compressie aanpassen door de schroef op de poot te verdraaien.
Wist niet dat de voorspanning instelbaar is bij een SXS. Nooit van gehoord..
 
Aah kijk, bedankt. dat is wat ik even wilde weten.

en wat die oring betreft, ik zal het vd week eens even navragen of dat nog leverbaar is :9
 
Ik heb nu ook zo iets op m'n ktm, ook aan de boven kant van me voorpoot.
Maar dan zit er olie achtig spul op na het rijden..
en het lijkt dan wel of het uit een van die gaatjes komt die op het zwarte gedeelte zitten?
 
lijkt me niet dat het uit die gaatjes komt, die zitten er alleen om hem er helemaal uit te kunnen draaien met speciaal gereedschap.
 
Terug
Bovenaan Onderaan