Lekke zuigerveren Suzuki VX800

Steve69

MF'er
25 jul 2020
75
23
Goedenavond,
Ik heb in een opwelling een Suzuki VX800 bj 95 particulier gekocht en is een bak ellende helaas.
Hij loopt beroerd onder andere en volgens een monteur waar hij nu staat, loopt hij op 1 cilinder door een vette zuiger, dus lekkende zuigerveren, bougie is zwart roerig en vettig.
Advies is om de zuigerveren te vervangen.
Is deze conclusie zo snel te maken?
Bougie beoordelen en door het bougiegat kijken?
Kan het niet bv een verkeerde afstelling zijn van de carberateurs ofzo.
De motor heeft ook een jaar stilgestaan

Gr Fred
 
Op afstand is dat eigenlijk niet te doen.

Breng de motor naar iemand die je wel vertrouwd, want kennelijk ontbreekt dat bij de huidige.
 
Op afstand is dat eigenlijk niet te doen.

Breng de motor naar iemand die je wel vertrouwd, want kennelijk ontbreekt dat bij de huidige.
Ik vertrouw de monteur zeker wel hoor, dat is het probleem niet, ik was enkel benieuwd en aan het zoeken op internet of de oorzaak van een zwarte vettige bougie veroorzaakt kan worden door een slechte mengverhouding van de brandstof, mede veroorzaakt door stilstand en oude benzine.
Misschien mensen ook ervaring met bv vastzittende zuigerveren ook weer door stilstand.
Zo Ja, is hier iets aan te doen zonder de hele cilinder er af te halen
 
Ik vertrouw de monteur zeker wel hoor, dat is het probleem niet, ik was enkel benieuwd en aan het zoeken op internet of de oorzaak van een zwarte vettige bougie veroorzaakt kan worden door een slechte mengverhouding van de brandstof, mede veroorzaakt door stilstand en oude benzine.
Misschien mensen ook ervaring met bv vastzittende zuigerveren ook weer door stilstand.
Zo Ja, is hier iets aan te doen zonder de hele cilinder er af te halen
Ok.
Maar wij zien niet de motor zelf he :)

Je mag m brengen, ga ik kijken, en dan post ik mn bevindingen. Wel €60 per uur. :+

Je richt je enorm op een zwarte bougie.

Doe er twee verse in. Ga rijden. Kijk daarna waar nog iets van een probleem zit.
 
Ok.
Maar wij zien niet de motor zelf he :)

Je mag m brengen, ga ik kijken, en dan post ik mn bevindingen. Wel €60 per uur. :+

Je richt je enorm op een zwarte bougie.

Doe er twee verse in. Ga rijden. Kijk daarna waar nog iets van een probleem zit.
Nou als die bougies het enige was wat er aan de motor mankeert was het niet zo moeilijk 🙃
Er zit echter meer werk aan waar ik niet vrolijk van wordt en het wordt alles of niets afhankelijk van het slechte lopen , mogelijk door die veren.
@Martell hoe zou jij de conclusie kunnen nemen, slechte brandstof (verhouding) of zuigerveren?
 
Nou als die bougies het enige was wat er aan de motor mankeert was het niet zo moeilijk 🙃
Er zit echter meer werk aan waar ik niet vrolijk van wordt en het wordt alles of niets afhankelijk van het slechte lopen , mogelijk door die veren.
@Martell hoe zou jij de conclusie kunnen nemen, slechte brandstof (verhouding) of zuigerveren?
zie afbeelding voor de boosdoener:)
 

Bijlagen

  • Screenshot_20200805-220406_Drive.jpg
    Screenshot_20200805-220406_Drive.jpg
    62,1 KB · Weergaven: 12
Nou als die bougies het enige was wat er aan de motor mankeert was het niet zo moeilijk 🙃
Er zit echter meer werk aan waar ik niet vrolijk van wordt en het wordt alles of niets afhankelijk van het slechte lopen , mogelijk door die veren.
@Martell hoe zou jij de conclusie kunnen nemen, slechte brandstof (verhouding) of zuigerveren?
Motor zien. Dan conclusies.
Een verhaal vanuit tweede hand werkt helaas niet :)
 
Misschien te makkelijk gedacht, maar de bougie is dus zwart en nattig en ook bij de zuiger.
Als het olie is blijft alles nat en als het een benzine probleem is droogt de bougie en cilinderhuis droog op.
Zegt dat niets over de oorzaak, of is dat te simpel gedacht 🙄
 
Gramaticaal snap ik je even niet:

Zegt dat niets over de oorzaak...

correct, dat zegt niets over de oorzaak

...of is dat te simpel gedacht 🙄

correct, dat is te simpel gedacht.

Zoals door anderen al genoemd, loont het de moeite om een correct uitgevoerde compressiemeting te doen. Met een opgewarmde motor en het gas vol open. Het werkplaatshandboek zal de toelaatbare waarden vermelden.

Als de compressie laag is, dan kan dat aan de zuigerveren liggen, of aan niet afsluitende kleppen. De zuigerveren zijn te controleren door na de eerste compressiemeting, een beetje motorolie door het bougiegat van de verdachte cilinder te spuiten. Dit dicht heel even de zuigerveren beter af. Als er nu ineens een hogere waarde uit komt dan bij de eerste meting, dan kunnen de zuigerveren versleten zijn. Als er veel te veel olie is ingespoten, dan komt er ook een hogere waarde uit simpelweg doordat de compressie verhoogd wordt. Maar dit is dus geen realistisch beeld van je zuigerveren.
Als het spuitje olie door het bougiegat geen verschil maakt met de eerste meting, dan kunnen de kleppen lekken.

Maar een motor die meer dan een jaar stil heeft gestaan kan veel meer redenen hebben voor het slecht lopen. De huidige benzine verouderd binnen een jaar. Als het indroogd in de carburateurs, dan kan dat een taai residu achterlaten. De kleinste kanaaltjes die juist de fijnafstelling voor de motor bepalen, hebben er het eerste last van.

Ik zou de adviezen van de andere forumers opvolgen: tap de carbs af, tap de benzinetank af en gooi er verse Super98 benzine in, vervang de bougies en kijk eens hoe dat loopt. Wordt het niets, dan de compressietest en controle van de carbs.
 
Na een lektest en compressie test je plan trekken.

En er veel overdruk in het carter is (ook tijdens de lektest) kan je dit middeltje eens uitproberen.
Zelf geen ervaring mee maar baat het niet dan schaadt het niet.
Het schaadt je portemonnee, verder heb je er helemaal niets aan.
 
Hoi.

Die truck met 2 compressiemetingen, 1 'droog', de 2e met een scheut olie, is wel een aardige indicatie.
Maar als de olie al langs de veren naar boven lekt, heb je er niks aan, doe je eigenlijk alleen meting 2.

Wil je dan wat zinnigs zeggen, moet de boel open.

Groeten, Paul.
 
Goedenavond,
Ik heb in een opwelling een Suzuki VX800 bj 95 particulier gekocht en is een bak ellende helaas.

Jammer dat meteen de conclusie "bak ellende" wordt getrokken.

De motor is 25 jaar oud; had je dan nieuwstaat verwacht ?

Oké:
Het kan erg goed dat door het jaar (misschien was dat al wel langer...) stilstand de benzine 'vergomd' is. Benzine is tegenwoordig erg snel verouderd.
Dan loopt de motor uiteraard beroerd; dus gewoon het benzine systeem (carburateurs) loshalen en wat waar nodig goed schoonmaken en vervangen.
Eventuele rubbers goed controleren op haarscheuren.

Dan een beurt uitvoeren (filters / olie enzovoort); en dan eens zien wat dan allemaal uithaalt. Ik vind de conclusie zuigerveren kapot op basis van een zwarte bougie wel een hele bijzondere ... vergeet niet dat het een motor is van 25 jaar oud; daar kan en zal het een en ander aan mankeren. Daarmee niet gezegd dat er best iets ernstigs (kostbaars) aan kan mankeren !

Ik neem aan dat je het wel zelf kunt, anders is het aanschaffen van een oudere motorfiets niet echt een heel handige actie.
Sorry voor mijn wat geïrriteerde reactie !
 
Jammer dat meteen de conclusie "bak ellende" wordt getrokken.

De motor is 25 jaar oud; had je dan nieuwstaat verwacht ?

Oké:
Het kan erg goed dat door het jaar (misschien was dat al wel langer...) stilstand de benzine 'vergomd' is. Benzine is tegenwoordig erg snel verouderd.
Dan loopt de motor uiteraard beroerd; dus gewoon het benzine systeem (carburateurs) loshalen en wat waar nodig goed schoonmaken en vervangen.
Eventuele rubbers goed controleren op haarscheuren.

Dan een beurt uitvoeren (filters / olie enzovoort); en dan eens zien wat dan allemaal uithaalt. Ik vind de conclusie zuigerveren kapot op basis van een zwarte bougie wel een hele bijzondere ... vergeet niet dat het een motor is van 25 jaar oud; daar kan en zal het een en ander aan mankeren. Daarmee niet gezegd dat er best iets ernstigs (kostbaars) aan kan mankeren !

Ik neem aan dat je het wel zelf kunt, anders is het aanschaffen van een oudere motorfiets niet echt een heel handige actie.
Sorry voor mijn wat geïrriteerde reactie !
De bedoeling was idd zelf een beetje sleutelen bij een kennis en ondertussen rijden
Ik weet dat hij oud is, maar er komt zoveel werk bij kijken als de cilinder eraf moet, daar had ik geen rekening mee gehouden.
Vandaag is er met een Borescope in de cilinders gekeken en de voorste cilinder is vet, advies monteur losmaken.
Hij heeft wat afbeeldingen doorgestuurd van de goede en slechte cilinder, maar ik zie het niet. Zie bijgevoegd bestanden..
 

Bijlagen

  • IMG-20200806-WA0002.jpg
    IMG-20200806-WA0002.jpg
    52,7 KB · Weergaven: 18
  • IMG-20200806-WA0001.jpg
    IMG-20200806-WA0001.jpg
    75,3 KB · Weergaven: 17
  • IMG-20200806-WA0000.jpg
    IMG-20200806-WA0000.jpg
    122,2 KB · Weergaven: 26
Hoi.

Die 3e foto, daar kan je goed zien waar de zuigerbodem schoon gespoeld is door de olie.
De lichte plekken, normaal moet dat redelijk egaal zwart/grijs zijn.

Die zuigerveren zijn wel heen.

Groeten, Paul.
 
Vandaag is er met een Borescope in de cilinders gekeken en de voorste cilinder is vet, advies monteur losmaken.

In principe; als de bougie zwart is (roet) komt dit door slechte verbranding (slechte ontsteking en/of veel te veel benzine), is de bougie "nat" komt dit meestal door een slecht werkende choke (of te lang choke gebruikt). Wel uitgaande dat er bougies met de juiste warmtegraad zijn gebruikt, met de juiste elektroden afstand en ook dat de bougies nog in redelijke staat zijn.

Als de bougie nat is van de olie (!) verbruikt de motor enorm veel olie, echt ENORM.
Dan braakt hij ook een fikse blauwe walm uit, zoveel daar zou een oude DDR Trabant zich kapot voor schamen.
Is dat blauwe walm uitbraken niet het geval zou ik eerst wat al gezegd is, het brandstofsysteem helemaal schoon maken en waar nodig repareren (delen vervangen); en daarna ook een beurtje. Ja dat kost iets, maar een beurtje na aankoop van een particulier aangeschafte motor is wel het minste wat je aan kosten mag verwachten.

Het loshalen van een cilinder is best wat werk, en wat als je er achter komt dat er met de zuiger/cilinder/olieschraapveren niks mis is? dat denk ik namelijk, wat niet gezegd is dat het niet kán !
Heb je een berg werk voor niks, en dan heb je het blok ook nog uit elkaar liggen...dan verkoop je hem helemaal niet meer, mocht je hem dan alsnog beu zijn.

Maar goed, natuurlijk mag je eigenwijs zijn (ben ik ook); maar hou ons dan op de hoogte van wat er dan uiteindelijk mis was (is); want 'kan nooit' moet nog worden uitgevonden. Ik sta nog steeds verbaasd over wat je allemaal wel niet tegen kunt en zult komen.
 
zoals ik al zei, is de rand van de zuigerbodem schoon, trek hem maar uit elkaar..
de olie komt over de rand van de zuiger , en spoelt de zuiger schoon, duidelijk.
compressie test zal een goede compressie geven, want de veren zitten immers "onder" de olie.
 
Ik zou echt niet meteen het blok uit elkaar trekken :N

Het ligt zo niet voor de hand dat daar de oorzaak ligt :?

Als er zoveel olie "boven" de zuiger komt, is er heel erg veel mis (bijna onvoorstelbaar). De oliepomp sproeit (ook) vanuit de drijfstang een beetje olie onder tegen de zuiger aan, een deel daarvan komt tegen de cilinder wand, en de olieschraapveer "veegt" die olie er weer af naar beneden (carter).
Dan mag iemand mij vertellen hoe zo'n hoeveelheid olie boven de zuiger kan komen?!
Dan moet er een gat o.i.d. in de zuiger zitten, of zeer grote schade (diepe groeven bv) aan het zuigerhemd / cilinderwand.
Dan doet die cilinder helemaal niks meer (nul compressie).
 
Terug
Bovenaan Onderaan