Lekke zuigerveren Suzuki VX800

Steve69

MF'er
25 jul 2020
75
23
Goedenavond,
Ik heb in een opwelling een Suzuki VX800 bj 95 particulier gekocht en is een bak ellende helaas.
Hij loopt beroerd onder andere en volgens een monteur waar hij nu staat, loopt hij op 1 cilinder door een vette zuiger, dus lekkende zuigerveren, bougie is zwart roerig en vettig.
Advies is om de zuigerveren te vervangen.
Is deze conclusie zo snel te maken?
Bougie beoordelen en door het bougiegat kijken?
Kan het niet bv een verkeerde afstelling zijn van de carberateurs ofzo.
De motor heeft ook een jaar stilgestaan

Gr Fred
 
Heb jij er ervaring mee?

Overigens een serieuze vraag want ik ken het spul niet en wil het niet op de voorhand al afbranden.
Mocht het wel of niet helpen dan is het forum hiermee wel gediend.
Het valt in dezelfde categorie als carburateur en carter reiniger, allemaal blabla. Je kan geen versleten motor repareren met een potje. En als je wel eens klepstelen of zuiger bodems afgekrabt hebt snap je ook wel dat kool niet zomaar oplost
 
Het valt in dezelfde categorie als carburateur en carter reiniger, allemaal blabla. Je kan geen versleten motor repareren met een potje. En als je wel eens klepstelen of zuiger bodems afgekrabt hebt snap je ook wel dat kool niet zomaar oplost
Door het lange stilstaan kunnen de veren weleens klem zitten en misschien is het waar dat ze zeggen dat dit goedje het kool en andere meuk doet oplossen.

Kan je zomaar een heleboel sleuteluurtjes en onderdeeltjes schelen.
Dat zou die €25 dubbel en dwars waard zijn.

Maar je hebt er dus geen ervaring mee?
 
In principe; als de bougie zwart is (roet) komt dit door slechte verbranding (slechte ontsteking en/of veel te veel benzine), is de bougie "nat" komt dit meestal door een slecht werkende choke (of te lang choke gebruikt). Wel uitgaande dat er bougies met de juiste warmtegraad zijn gebruikt, met de juiste elektroden afstand en ook dat de bougies nog in redelijke staat zijn.

Als de bougie nat is van de olie (!) verbruikt de motor enorm veel olie, echt ENORM.
Dan braakt hij ook een fikse blauwe walm uit, zoveel daar zou een oude DDR Trabant zich kapot voor schamen.
Is dat blauwe walm uitbraken niet het geval zou ik eerst wat al gezegd is, het brandstofsysteem helemaal schoon maken en waar nodig repareren (delen vervangen); en daarna ook een beurtje. Ja dat kost iets, maar een beurtje na aankoop van een particulier aangeschafte motor is wel het minste wat je aan kosten mag verwachten.

Het loshalen van een cilinder is best wat werk, en wat als je er achter komt dat er met de zuiger/cilinder/olieschraapveren niks mis is? dat denk ik namelijk, wat niet gezegd is dat het niet kán !
Heb je een berg werk voor niks, en dan heb je het blok ook nog uit elkaar liggen...dan verkoop je hem helemaal niet meer, mocht je hem dan alsnog beu zijn.

Maar goed, natuurlijk mag je eigenwijs zijn (ben ik ook); maar hou ons dan op de hoogte van wat er dan uiteindelijk mis was (is); want 'kan nooit' moet nog worden uitgevonden. Ik sta nog steeds verbaasd over wat je allemaal wel niet tegen kunt en zult komen.
De vorige eigenaar reed veel met choke zei hij, 100% dat er iets mis is met de carberateur, dat is wel geconcludeerd door de monteur.
Ik denk dat ik toch maar ga sleutelen bij een kennis die monteur is in zijn werkplaats onder begeleiding, in deze staat zal de motor ook niet meer opbrengen dan €350
 
Door het lange stilstaan kunnen de veren weleens klem zitten en misschien is het waar dat ze zeggen dat dit goedje het kool en andere meuk doet oplossen.

Kan je zomaar een heleboel sleuteluurtjes en onderdeeltjes schelen.
Dat zou die €25 dubbel en dwars waard zijn.

Maar je hebt er dus geen ervaring mee?
Ik heb ervaring met injectie en carburateur reinigers en kan logisch nadenken, daarom koop en adviseer ik dit soort meuk niet
 
Stel ik laat de carberateurs reinigen en synchroniseren, wat is een redelijk bedrag hiervoor bij een motorzaak?

Ik denk dat je wel eens zou kunnen schrikken van het bedrag. Het is best wat werk om de carburateurs eruit te halen, te demonteren, schoon te maken etc. Ik schat zo in dat een motorzaak dat gaat doen op basis van 'uurtje-factuurtje' (het is erg moeilijk om tevoren het aantal uren in te schatten, omdat je ook gewoon niet weet wat je tegen gaat komen); € 55 pu betaal je zo, en wat doe je nu in een uurtje ?

Wat dat synchroniseren betreft: dat heeft alleen zin als de motor verder in goede staat van onderhoud is.
Dus filters en bougies schoon, klepspeling (!) in orde. Een goede motorzaak/monteur weet dat ook.
(Praktisch betekent dat dat ze eerst een beurtje gaan doen).

Navragen dus.

(Ik zou het zelf doen; zeker de beurt en de klepspeling; voor dat synchroniseren heb je wel speciaal gereedschap [vacuüm meters] nodig; je zou de afweging kunnen maken om alleen het synchroniseren uit te besteden)

En ja, ik weet dat (motor)zaken daarvan niet kunnen bestaan; als verklaring heb ik helaas erg weinig positieve ervaringen opgedaan.
Was dan wel met auto's maar oké. Ben het vertrouwen helemaal kwijt |(
Facturen schrijven met 3 vorken tegelijk; en daar werk voor leveren :( ...
 
Terug
Bovenaan Onderaan