Lekken koelvloeistof & borrelen in expansievat

PB46

MF veteraan
10 aug 2002
1.557
0
Sinds een tijdje heb ik bij mijn Kawasaki zxr 400 last van een oververhitte motor (koelvloeistof). Heb de motor net een grote beurt laten geven waarbij de motor ook voorzien is van nieuwe koelvloeistof, vervolgens ontlucht is enz. Maar na een tijdje rijden, wordt de motor te warm, gaat de vin aan en als ik nog wat langer rijdt en stil sta voor bv een stoplicht, gooit hij er de koelvloeistof uit. Ook borrelt ie als een gek in het expansievat, dus ook in de radiateur zelf neem ik aan. Dit is echt een zwaar kookgeluid.

Vraag is dus wat ik daar aan ga doen. Ik wil er volgende week namelijk mee op vakantie. Ik heb al gehoord dat er 2 thermostaten op zouden moeten zitten. Degene bij de vin werkt goed, dat is nagekeken. Maar die andere thermostaat zou er voor moeten zorgen dat het koelwater snel genoeg rondstroomt???? :?

p.s.

De warmte meter kwam altijd tot net iets boven het eerst streepje en staat nu standaard al op het 2e streepje. Soms blijft de meter daar hangen en soms schiet ie helemaal omhoog.
 
Het simpelst is het om de stekker op de sensor er even af te halen en aan massa te leggen; met de motor op contact moet de fan dan gaan draaien.
De beide draadjes richting koelfan zijn gewoon + en - van 12V gelijkspanning. Plus komt via een zekering en het contactslot vanaf de accu, de min komt aan massa via jouw temperatuursensor, en die maakt als het goed is contact boven een bepaalde temperatuur.
Let wel dat dus ook de radiateur een massa aansluiting moet hebben om het circuitje rond te krijgen.

Als je de sensor wilt testen meet dan met een ohmmeter de weerstand tussen de behuizing en de elektrische aansluiting. Koud is er geen contact, en als je de sensor verwarmt in kokend water moet ie contact gaan maken.

Volgens mij kun je de sensor (temperatuurschakelaar) niet testen met kokend water. De "sensor" schakeld pas boven de 100oC. Probeer een frituurpan *D
 
Ik had exact hetzelfde, en wat iedereen ook zegt...

Het IS je koppakking. Als je zelf een beetje handig bent, is het goed te doen.

Haal het blok in zijn geheel vn de fiets af, dat sleutelt 1000X lekkerder dan gepruts als hij er nog in hangt.

Aan onderdelen en olie e.d. ben je ongeveer iets van 250 euro kwijt, en op zich is het een hele leuke (interessante) reparatie, waarbij niet zo gek veel mis kan gaan.vervang meteen je nokkenasketting (als je toch bezig bent)

en let goed op de stand van de nokkenassen en krukas bij het weer monteren van het geheel.

Success!!
 
Ik had exact hetzelfde, en wat iedereen ook zegt...

Het IS je koppakking. Als je zelf een beetje handig bent, is het goed te doen.

Haal het blok in zijn geheel vn de fiets af, dat sleutelt 1000X lekkerder dan gepruts als hij er nog in hangt.

Aan onderdelen en olie e.d. ben je ongeveer iets van 250 euro kwijt, en op zich is het een hele leuke (interessante) reparatie, waarbij niet zo gek veel mis kan gaan.vervang meteen je nokkenasketting (als je toch bezig bent)

en let goed op de stand van de nokkenassen en krukas bij het weer monteren van het geheel.

Success!!
Ik sta toch even te kijken van de reactie's m.b.t. de koppakking.
Heb nl. tot op heden nog geen andere sensor binnen, heb er wel eentje gevonden en die is (als het goed is) opgestuurd.

Een koppakking is dat hetzelfde als een klepdekselpakking ?
Die is namelijk 1,5 week geleden vervangen omdat daar olie langs lekte...
Misschien dat daar iets mis is gegaan.
Tijdens een grote beurt daarvoor heb ik al de nokkenasketting met kettingspanner laten vervangen, die waren nl. versleten. Maar toch bedankt voor de tip ;)

Maar als mijn motor gloeiend heet wordt, dan zou toch op zijn minst de ventilator aan moeten gaan ? Die werkt namelijk wel als ik hem kortsluit.

En bij een kapotte koppakking krijg je toch ook witte rook uit de uitlaat en smerige tjap in je koelvloeistof ? Dat heb ik nl. allebei niet.
 
Laatst bewerkt:
Ik sta toch even te kijken van de reactie's m.b.t. de koppakking.
Heb nl. tot op heden nog geen andere sensor binnen, heb er wel eentje gevonden en die is (als het goed is) opgestuurd.

Een koppakking is dat hetzelfde als een klepdekselpakking ?
Die is namelijk 1,5 week geleden vervangen omdat daar olie langs lekte...
Misschien dat daar iets mis is gegaan.
Tijdens een grote beurt daarvoor heb ik al de nokkenasketting met kettingspanner laten vervangen, die waren nl. versleten. Maar toch bedankt voor de tip ;)

Maar als mijn motor gloeiend heet wordt, dan zou toch op zijn minst de ventilator aan moeten gaan ? Die werkt namelijk wel als ik hem kortsluit.

En bij een kapotte koppakking krijg je toch ook witte rook uit de uitlaat en smerige tjap in je koelvloeistof ? Dat heb ik nl. allebei niet.


Nee koppakking is niet dezelfde; die zit tussen cilinder en cilinderkop in, klepdekselpakking tussen je cilinderkop en klepdeksel.
Dat je ventilator niet aanslaat op de sensor komt doordat deze vloeistoftemperatuur dient te meten en geen luchttemperatuur. Je koelvloeistof staat doordat het naar je reservoir word geblazen flink te laag en blijft zakken en werkt je schakelaar dus niet meer, en wel als je de draadjes tegen elkaar houd. Kijk uit als je toch rijd dat je de overloopslang van je koelvloeistof-reservoir niet recht voor je achterband heb hangen. En rook en tjap hoeft echt niet hoor.

suk6
 
(Aangezien ik ong. hetzelfde probleem heb post ik het ook maar hier)

In een ander topic las ik dat het ook aan het radiateurdopje kan liggen die niet goed afsluit..
Hoe test je dit? Wat ik al heb geprobeerd is; dop er goed op en ff in de slang knijpen, zodra ik dat deed hoorde ik wat lucht ontsnappen via de dop. Als ik met me hand de dop aandruk hoor ik geen lucht.. Betekend dit nou dat ik een nieuwe dop moet kopen ofniet?
(Misschien ook handig voor de topicstarter om dit te checken)

En als je nieuwe koelvloeistof erin gooit, moet je dit dan gaan ontluchten? Zo ja, hoe? :P
 
(Aangezien ik ong. hetzelfde probleem heb post ik het ook maar hier)

In een ander topic las ik dat het ook aan het radiateurdopje kan liggen die niet goed afsluit..
Hoe test je dit? Wat ik al heb geprobeerd is; dop er goed op en ff in de slang knijpen, zodra ik dat deed hoorde ik wat lucht ontsnappen via de dop. Als ik met me hand de dop aandruk hoor ik geen lucht.. Betekend dit nou dat ik een nieuwe dop moet kopen ofniet?
(Misschien ook handig voor de topicstarter om dit te checken)

En als je nieuwe koelvloeistof erin gooit, moet je dit dan gaan ontluchten? Zo ja, hoe? :P

Nou zal ik maar?

Kun je laten testen, of een nieuwe kopen(€39,- ofzo). Ja als je nieuwe koelvloeistof in je systeem gooit moet je ontluchten, Althans als je het koelsysteem helemaal leeg heb laten lopen(leeglopen gaat toch ook via ontluchting op de waterpomp?) . iig zit er op je waterpomp een ontluchtingsnippel, en de rest vd lucht wat er over blijft moet er vanzelf uit gaan.

Suk6
 
Nou zal ik maar?

Kun je laten testen, of een nieuwe kopen(€39,- ofzo). Ja als je nieuwe koelvloeistof in je systeem gooit moet je ontluchten, Althans als je het koelsysteem helemaal leeg heb laten lopen(leeglopen gaat toch ook via ontluchting op de waterpomp?) . iig zit er op je waterpomp een ontluchtingsnippel, en de rest vd lucht wat er over blijft moet er vanzelf uit gaan.

Suk6

Ah oke, bedankt :)
Maar dat ik lucht hoor vanonder de dop zegt dus niks?
 
Terug
Bovenaan Onderaan