Lekkend motorblok

zzr6001992

MF'er
19 nov 2001
148
0
Sinds kort zag ik dat er een heel klein beetje olie tijdens het rijden uit mijn motorblok komt. Aan de buitenkant gezien zit er zo'n beetje vlak boven de uitlaatbochten. Het is maar aan een kant (als je erop zit de linker.

Iemand enig idee wat het kan zijn en of het eenvoudig te verhelpen is? :?
 
Sinds kort zag ik dat er een heel klein beetje olie tijdens het rijden uit mijn motorblok komt. Aan de buitenkant gezien zit er zo'n beetje vlak boven de uitlaatbochten. Het is maar aan een kant (als je erop zit de linker.

Iemand enig idee wat het kan zijn en of het eenvoudig te verhelpen is? :?


Het lijkt mij een zwetende kleppendeksel. Is te verhelpen door een nieuwe (rubberen?) pakking te monteren. Dit is niet zo moeilijk, is natuurlijk wel per motor verschillend, maar volgens mij kan je er bij als de tank eraf is.

groeten. johan
 
Geen idee, heb zelf nooit aan viertacten gesleuteld. Lijkt me niet al te moeilijk, gewoon netjes werken. Vraag even bij je dealer om wat advies en wat het kost als zij het doen (of als jij het zelf bij hen doet met wat assistentie).
 
moet je in ider geval een moment-sleutel hebben om weer vast te draaien anders lektie na 100 km weer aan alle kanten.

Na x-tigduizend km vrij normaal, dan zweet het bok zeggen ze dan. Weet je meteen dat je blok hard heeft gewerkt. :9
 
Hij heeft nog niet zo lang geleden een uitgebreide beurt gehad en ik heb sindsdien maar een kilometertje of 3000 gereden. (of is dat best veel?)

Misschien letten ze er niet op bij een beurtje? Wat kost zo'n momentsleutel en zijn er verschillende maten etc.???

zoals jullie zien ben niet echt handig
 
Bij een beurt letten ze niet op pakkingen e.d. (ze kunnen immers niet zien dat er iets aan de hand is).
Kleppendeksel is vrij eenvoudig: losdraaien, pakking eraf, schoonmaken (de kop en de deksel, niet de pakking :P :P ), nieuwe pakking erop, deksel erop, vastzetten, klaar.
Momentsleutels zijn te koop in verschillende ranges (5-25 Nm, 20-120 Nm etc.). Werken meestal met dopsleutels, dus als je een doppenset hebt kun je die meestal wel gebruiken. Als je die niet hebt kun je het beter laten doen, want een goeie momentsleutel en een doppenset samen gaat aardig in de papieren lopen. Tenzij je wel sleutelaar wilt worden, dan heet zoiets een investering :) :) :) .
En niet bij de plaatselijke bouwmarkt gaan kijken voor gereedschap...
 
moet je in ider geval een moment-sleutel hebben om weer vast te draaien anders lektie na 100 km weer aan alle kanten.

Na x-tigduizend km vrij normaal, dan zweet het bok zeggen ze dan. Weet je meteen dat je blok hard heeft gewerkt. :9

Opzich klopt het wel dat je een momentsleutel nodig bent, maar het hoeft niet. Het ligt er net aan hoe je de boel aandraaid. Een kleppendeksel hoeft alleen maar aftesluiten. Er komen geen vreemde krachten op. Dus gewoon redelijk vastdraaien is voldoende.
Als je de kop er afhaald (wat niet hoeft) dan is het een heel ander verhaal. Een momentsleutel is dan een vereiste.
 
Je kan ook proberen om het kleppendeksel heel voorzichtig iets aan te draaien op de plaats waar deze lekt. Misschien zit de schroef los en heb je daarom een beetje lekkage.

Mijn kleppendeksel lekt ook wel maar dat komt door een lamgedraaid schroefje (Bericht voor de vorige eigenaar: :j ).
Deze moet ik er nog een keer uithalen en een groter gat in tappen.

Gr. Jeroen
 
Op vrijdag 05 april 2002 12:30 schreef Johan Matter het volgende:Dus gewoon redelijk vastdraaien is voldoende.
Da's dus moeilijk voor een niet-sleutelaar.
Op vrijdag 05 april 2002 12:43 schreef jkoehorst het volgende:
Je kan ook proberen om het kleppendeksel heel voorzichtig iets aan te draaien op de plaats waar deze lekt.
idem

Op vrijdag 05 april 2002 12:49 schreef Ralfie het volgende:Helicoil erin, kun je de originele maat schroef blijven gebruiken.
idd hebbik vorige week ook eentje in me bloklaten zetten. Kost uurtje uurloon als je laat doen. (en de beetjes)
 
idd hebbik vorige week ook eentje in me bloklaten zetten. Kost uurtje uurloon als je laat doen. (en de beetjes)

Zelf doen kost je 10 minuten en diezelfde beetjes. Alhoewel: moet je eerst een setje kopen met dat speciale boortje erin etc., dus bij 1x is het toch weer duurder. Oplossing: meteen de andere bouten ook verrot draaien, wordt het toch weer goedkoper.. :) :) :)
 
1. Gat opboren met speciale boor (bijgeleverd bij Helicoil-setje)
2. Draad tappen in nieuwe gat
3. Helicoil erin draaien

Klaar. Misschien heeft je monteur eerst een paar onderdelen los moeten halen om erbij te kunnen?

Dat opboren is eigenlijk niet eens nodig, een beetje goede tapset, tapt zo een maatje groter...
 
Dat opboren is eigenlijk niet eens nodig, een beetje goede tapset, tapt zo een maatje groter...

Dat tapje wordt ook meegeleverd, ik weet niet of dat ook een speciale maat is o.i.d. Maar omdat het boortje wel degelijk een speciale maat is (meer een soort van ruimer), lijkt het me niet geheel overbidig die toch te gebruiken.
 
Ja, daarom draait de schroefdraad zeker zo makkelijk naar de kloten? :j (finger directed towards the nice though honda engine)

[serieus mode]gewoon lomp geweest kweetet (alu blijft alu)

Aluminium blok, heb ik ook. Laat een keer een dikke sdcheet terwijl je een bout vastdraait en de draad ligt eruit...
Maar wat is een ouwe motor zonder (nood)reparaties, roest en slechte plekken in de lak???

:} :} :} Old shit rules!! :} :} :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan