Lekkende brandstof snelkoppeling BMW R1200RT

De pleeg

MF veteraan
28 nov 2007
1.150
1.665
Hoi misschien kan iemand me hier helpen.,
Recent een probleem ontdekt bij mijn brandstofpomp. ( BMW R1200RT mei 2006) Hij lekt.
na een beetje zoeken ontdekt waar het probleem zit, zie de tekening. ik dacht eerst aan de aansluiting van de snelkoppeling, maar het blijkt er net onder te zitten.
De snelkoppeling is een kunststof schroef , in het huis waar het langs lekt.dus langs het schroefdraad.
De vorige eigenaar heeft dit "opgelost" met ptfe tape. maar dit lost natuurlijk na verloop van tijd op.
Probleem is dat deze schroef geen te bestellen onderdeel is. Dus ik zou een heel nieuw brandstof huis+pomp moeten hebben.
nu heb ik een gebruikte pomp gekocht maar daar blijkt hetzelfde probleem.
iemand hier ervaring mee en belangrijker, een oplossing??
enige oplossing die ik nu zie is het bij BMW te bestellen, maar als ik een meer budgettair vriendelijke oplossing zou vinden, heel graag.
 

Bijlagen

  • brandstofpomp.png
    brandstofpomp.png
    24,4 KB · Weergaven: 68
Laatst bewerkt:
PTFE zou niet moeten oplossen in benzine. waarschijnlijk zitten er gewoon scheurtjes in de plaat waar het doorheen lekt.
als je de koppeling er uit krijgt zonder te slopen zou je het kunnen proberen met locktite 545 dat is speciaal om schroefdraadverbindingen te borgen en af te dichten en erg bestand tegen oliën en oplosmiddelen. het is dan wel ontworpen voor metalen maar het werkt ook redelijk goed op kunststoffen.
 
Was hier niet ooit een terugroepactie van?
Check even je kenteken op RDW.
Bij mijn R1200R (2007) is toen zonder kosten alles vervangen, dus inclusief brandstofpomp etc.
Normaal al gauw boven de 300 Euro dacht ik.
 
MIsschien moeilijk te zien op de tekening. maar de snelkoppeling is goed. Kan gemakkelijk los. Dat is het probleem niet.
In het brandstofhuis (kunststof) zit een gat met schroefdraad. daarin wordt de kunststof snelkoppeling (vrouwtje zeg maar) geschroefd.
Daar gaat dan weer de snelkoppeling (mannetje) van de brandstofslang in.

Het lekt langs het schroefdraad
 
Die link naar het boxerforum is precies mijn probleem. Alleen weet ik precies waar de benzine vandaan komt. Er zit speling tussen het schroefdraad.
De metalen ring van BMW, nav de terugroepactie, zit er al op.
Ga loctite voorstellen
 
Ik heb het bij mijn GS opgelost door een andere brandstofpomp, je moet idd geluk hebben. Vergeet niet dat de ring waarmee ie vastzit in de tank ook vernieuwd moet worden.
 
Andere brandstofhuis +pomp heeft het probleem opgelost.
Monteur twijfelde aan de verschillende kitten. Niet zozeer qua afdichting en het benzine resistent zijn. Maar meer in combinatie met de druk die dan op die afdichting komt. Als tijdelijke oplossing zal het werken. Maar wil je iets definitief dan is de enige oplossing een andere exemplaar.

Daarnaast liet hij me nog een paar pakkingen en afsluitingen zien. Daar zat geen rek meer in. En dicht dus niet af. Oorzaak: e10 benzine, oplossing : e5 tanken
 
Terug
Bovenaan Onderaan