Lekkende uitgaande as Yamaha FZ750

Leon1986

Die hard MF'er
2 nov 2007
420
0
Hoogezand
Beste motorliefhebbers,

nadat ik het blok gedomenteerd heb uit mijn motorfiets voor de nodige onderhoud, ben ik
erachter gekomen waar mijn olie lekkage vandaankomt. Dit blijkt langs mijn uitgaande as te sijpelen, waar mijn schakelpedaal aan vast zit.....Nu wil ik de olie aftappen en verversen, dus lijkt me dat ook direct het juiste moment om de lekkage te verhelpen. Heeft iemand van jullie ervaring hiermee, weet iemand wat de oorzaak kan zijn?? Lager / keerring??

Mvg robin
 
als de as geen speling heeft dan alleen lager vervangen. waarschijnlijk kun je die gewoon van buitenaf eruit trekken met 2 parkertjes. En daarna nieuwe erin duwen.

als de as wel speling heeft dan zou er een lager versleten kunnen zijn. (daarvoor moet blok wel open)

Maare, blok eronder uit voor onderhoud, is dat niet wat veel werk om niks?
 
bedankt voor je reactie,

ik kan de as wel iets naar buiten trekken, dus lijkt we wel dat er een lager kapot is.....
ik heb het blok eronder weggehaald, omdat ik het een en ander wou controleren qua staat van het blok....en aangezien dat dit wat makkelijker gaat als het blok eruit is,
heb ik de moeite maar genomen.....ben in ieder geval wijzer waar alle lekkerij vandaan komt....maar dan zal de bak er achter weg moeten of niet?
 
bij zo'n motor zit de bak in je blok, die kun je er niet zomaar afschroeven. Je blok moet gewoon open.

dat je de as iets naar buiten kan trekken is opzich niet zo'n probleem, hoeveel kun je hem op en neer bewegen dan?

het gaat meer om de speling in radiale richting, dus omhoog en naar beneden. Al mag daar ook best een beetje speling op zitten.
 
okeej bedankt, nou het is alleen dat ik de as iets uit en in de bak op en neer kan bewegen, verder niet. Ook niet naar boven of beneden, maar hoe krijg ik die lekkerij er dan uit?? door het lager te vervangen wat je zei?

Mvg robin
 
Ik heb de eerste post niet goed gelezen het gaat niet om de uitgaande as maar om de schakelas daar zit geen losse lager in die valt dus ook niet te vervangen maar de keerring wel.
Die kost ook maar een € of 3 bij elk willekeurig lagerboer, en daar komt geen olie uit bij het vervangen.
 
een minimale axiale speling mag maar een voelbare radiale speling niet.
Om een keerring te vervangen hoef je de blok niet te splitsen voor een lager wel.


Ik ken motoren, waar je voor de keerring van de uitgaande as toch het blok moet splitsen. Voor het schakelasje is het idd keerringetje halen, 2 parkers in de oude halen, deze eruit trekken en de nieuwe op een schoongemaakt asje schuiven en op zijn plek drukken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan