Lekkende vlotter GPZ600R, benzine in blok???

koekum

MF veteraan
30 jul 2002
3.251
8
Utrecht
Mijn vriendin heeft laatst een Kawa GPZ600R gekocht.
Vanochtend toen ik beneden kwam rook ik een doordringende benzinelucht die van de GPZ vandaan bleek te komen.
Er lag een flinke plas onder.
Een vriend die autotechniek heeft gedaan en blijkbaar geen vacuumkraantjes kent had de benzinekraan van 'ON' op 'OFF' gezet, dacht ie B| , en dus heeft de motor de hele nacht op 'PRI' gestaan.
Conclusie: lekkende vlotter(s)
verklaart meteen waarom ie na een tijdje rijden verzoop
Ik heb (nog) geen WPHB voor de GPZ en vroeg me dus af of er een kans is dat er benzine in de cylinders en/of onderblok heeft kunnen stromen ofdat de carburateurs een soort overstortvoorziening hebben en het dus alleen op de stoep is belandt.
 
Bij de pri stand kan de benzine inderdaad via de zuigers in het carter terecht komen.
Als dat gebeurd is de olie verschraald door de benzine en moet vervangen worden.
Heb het zelfde gehad met m'n 1000 rx ( precies zelfde systeem )
1 cilinder was totaal volgelopen met benzine.
Heb dat eruit gehaald door de bougi er uit te draaien en met de startmotor de boel droog te draaien ( brandblusser bij de hand .
In het ergste geval loop het je carter in via de zuigers en verbranden de dampen tijdens het starten.
Hoef je niet te vertellen wat er dan gebeurd !!!!
 
Bij de pri stand kan de benzine inderdaad via de zuigers in het carter terecht komen.
Als dat gebeurd is de olie verschraald door de benzine en moet vervangen worden.
Is er nog een makkelijke manier om te checken of dat daadwerkelijk gebeurt is?
De GPZ heeft geen dipstick maar een olievenstertje
Heb het zelfde gehad met m'n 1000 rx ( precies zelfde systeem )
1 cilinder was totaal volgelopen met benzine.
Heb dat eruit gehaald door de bougi er uit te draaien en met de startmotor de boel droog te draaien ( brandblusser bij de hand .
In het ergste geval loop het je carter in via de zuigers en verbranden de dampen tijdens het starten.
Hoef je niet te vertellen wat er dan gebeurd !!!!
Als het niet nodig is draai ik 'm natuurlijk liever niet uit elkaar maar ik denk dat de carbs er toch al af moeten dus bougies zijn er dan ook wel uit te wippen.
 
Tsja Paul,normaal gesproken kunnen vacuumkranen (net als gewone kranen) rustig een naggie openstaan: de vlotternaalden behoren de boel af te sluiten....
Met nadruk op behoren,want ook daar wil het wel eens aan schorten.
Dan loop je de kans op zgn."gasoil",wat de doodsoorzaak van menig met vacuumkraanuitgeruste motorfiets (bijv. de XS-triple) betekende: de benzine loopt de cylinders in en via de zuigerveren door in het blok.
In het gunstige geval kun je niet starten (immers,vloeistof isnie samendrukbaar en dus kan de zuiger niet omhoog),in het ongunstigste geval explodeert je motorblok... :(

In geval van twijfel altijd de motorolie aftappen en bougies verwijderen.
Vervolgens 'droogpompen' zoals al eerder is gemeld.
Verse olie drin en bougies monteren en je kunt weer!

Paulus; succes!

jekuntookgewoontegendevrouwzeggendatzenumaareenswijsmoetwordenengewoonopdeXJmotgaantuffen,dankandekawadedeuruit.. ;)
 
Nog even over dat droogpompen....
het lijkt me geen goed idee de bougies te laten vonken, dus aarden op het blok zal ik maar niet doen.
Bobines maar los dan :? moeten toch aan de kant om bij de bougies te kunnen
 
boegies er uit draaien contact op uit/off in de 2 of de 3 en dan met de motor aan de hand ff door de straat rennen spuit de benziene als het er in zit van zelf uit gaat je startmotor ook niet naar poep en ff verse olie er in ff nachtje laten uitlekken en weer nieuwe olie + olie filter er in en zal het wel weer goed moeten doen ( niet vergeten boegies er weer in te doen :+ )
 
Heb ik ook een keer gehad. De benzine loopt dan via de overloop van het luchtfilter weg. Er loopt ook benzine naar de cylinders en via de cylinders uiteindelijk naar je carter. De boel flink laten ontluchten door de bougies en olie vuldop eruit te draaien en een tijd te laten staan totdat je bijna niets meer ruikt bij de olievuldop.
Succes,
Gerald
 
Zo, heb de carbs helemaal uit elkaar gehad en schoon gemaakt.
Na hermontage en testen op de PRI-stand werd het toch weer nat (uit het overloopje van de airbox idd)
Ben toen maar de vlotterstanden gaan checken.
full

Lijken me toch allemaal redelijk gelijk.
Na verwijderen van de bougies bleek dus cylinder 4 nat te zijn (rechtse slangetje)
Aangezien ik geen WPHB heb weet ik niet wat de vlotterstanden moeten zijn.
Iemand nog suggesties :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan