Lekker nieuwjaar - versnellingsbak kaduuk :(

cdegroot

Die hard MF'er
1 okt 2004
505
0
Amersfoort
Gaat goed met mijn fiets: nadat ik vrijdag mijn accu opgeblazen had en zaterdag een schuiver had gemaakt, kreeg ik vandaag te horen dat een van de hoofdlagers van mijn versnellingsbak waarschijlijk naar de haaien is (bekend probleem met BMW R transmissies tussen 1985 en 1992 omdat BMW een onderdeel weggelaten had dat op de tekentafel wel, maar 'in real life' niet overbodig leek).

Ik kan dus de bak uit mijn fiets gaan halen en eens kijken wat ik binnen aantreft :(
 
Het ding eruit halen wel denk ik. Maar daar blijft het waarschijnlijk bij - ik heb inmiddels de olie eruit en er zat wat rommel op de magnetische aftapplug waarvan een Airhead Guru zei dat het waarschijnlijk van een van de tandwielen kwam, en da's slecht nieuws - http://tai42.xs4all.nl/gallery/album05 heeft piccies. Dat wordt een klus waar je voor een paarhonderd piek speciaal gereedschap voor nodig hebt, heeft men me verteld.

(en het lijkt erinderdaad op dat deze versnellingsbak slachtoffer is van 1 missend circlipje - zie http://pweb.jps.net/~snowbum/transmission.htm voor achtergrondinfo....)

Wie kan iemand aanraden die goed is in BMW bakken reviseren? Een refurbished versnellingsbak kost 700 euries bij Siebenrock, wil dus nog ff kijken of dat niet ergens goeiekoper kan...
 
Laatst bewerkt:
De Knalpot zal je wel kennen :?
Weet niet of die specifiek op dit gebied wat hebben maar schijnen erg goed te zijn.
Die heb ik al een mailtje gestuurd ja. Ga ook nog ff Jensen (waar de fiets vandaan komt) mailen, hopelijk voelen ze zich een tikkie schuldig over een versnellingsbak die na 9k km het loodje legt en kunnen ze me matsen :) Maar wordt sowieso een dure grap vrees ik.
 
Vraag Toon Boesveld (TBM) in Brummen eens (lekker in de buurt voor je). Of Becks in Wijhe. Of Bert Duursma (Apeldoorn). :)
Bert Duursma? Volgens mij weten die mensen niet eens meer dat BMW ooit luchtgekoelde boxers heeft geproduceerd. Heb daar ooit eens onderdelen besteld, normaal spul wat gewoon nog door BMW geleverd wordt, ik geloof 7 weken later lag er een kaartje in de bus da'k het op kon komen halen. Ik ga wel naar BDM als ik centjes heb voor een nieuwe BMW, hopelijk hebben ze daar wel verstand van :)

(vermoed trouwens dat BDM die bak aan de receptie aanneemt en door de achterdeur naar de dichtsbijzijnde versnellingsbakkenboer doorstuurt. Volgens mij kunnen auto en motordealers in de 21e eeuw alleen nog maar stekkertjes aansluiten en aflezen of er wat mis is :r )

Inmiddels is iemand die deze topic zag bijgesprongen en met een beetje mazzel komt-ie helpen om de bak eruit te halen :} Dan alleen nog iemand vinden die ff snel nieuwe lagers erin knalt, kan ik weer lekker :]

[edit] bak ligt eruit. Wel lache, die Beemers - lekker modulair, bak kan ik morgen op de fiets naar de reparateur brengen denk ik. Hele achterkant ligt in stukjes uit elkaar, kan ik mooi wat achterstallig onderhoud aan lastige plekjes doen. Dikke pret in ieder geval (tot-ie weer in elkaar moet natuurlijk :) )

 
Laatst bewerkt:
De onderdelen druppelen binnen - heb inmiddels al nieuwe koppeling, maar de Nijs in Brummen, die de bak reviseert, wacht nog op nieuwe lagers... Het duurt altijd langer, vooral als je haast heb geloof ik.

Hulde trouwens aan de Nijs - ik had nogal wat afspraken en belde hem op of ik een motor kon huren, het woord 'huren' werd meteen van tafel geveegd en de volgende dag kon ik een motor op komen halen. Tuf dus nu ff rond op een '86 Honda VT1100C :]

(naked is leuk, dat VT1100 blok is ook heeel leuk, maar zal blij zijn als ik weer achter mijn kuip zit op de snelweg - deze week zo'n 500km gereden en behoorlijk kramp in mijn spieren ;) )
 
Het ding zit weer in elkaar, en startte ook nog :)

Nieuwe uitlaten, nieuwe koppeling, carbarateurs gereviseerd, nieuwe startkabels, versnellingsbak laten reviseren. Ik hoop da'k ff klaar ben (nee hoor - remschijven voor zitten er ook aan te komen...).

Morgen eindelijk weer op mijn Beemer rijden! Na een weekje op een VT1100C rondgetuft te hebben, verlang ik ontzettend naar een comfortabele motor :)
 
Hopelijk rijdt-ie weer lekker. Soms heb je van die tijden dat alles fout gaat met het rijdende spul. Heb al jaren een Peus 405 diesel. Altijd fijn gereden, beetje weinig pk's, maar ja, dat scheelt ook in de bekeuringen, nooit veel aan gehad, tot vorig jaar. Vier keer de Wegenwacht nodig gehad en 2400 pleuri's aan het ding uitgegeven. Verstandig met een dagwaarde van 1000? Niet echt, maar je hebt er geen andere goede auto voor. En het begrip "afschrijving" is mij sinds een paar jaar onbekend. Dat is wel het fijne van zo'n BMW, die houdt zijn waarde wel. Het eeuwige dilemma met brikken, een kapotte ontsteking van mijn gt-tje en de dagwaarde is al overschreden. Gelukkig heb ik sinds vorig jaar een tweede netjes in doosjes gedemonteerd staan. Veel plezier met je nieuwe bak, hij schakelt nu misschien iets minder slecht (sorry hoor, moest er even uit - het schakelen heb ik altijd het enige nadeel van de Germaanse Boxer gevonden, nooit es effe lekker hersenloos tikken, altijd toch aandacht aan besteden. Zal wel weer wat losmaken, deze opmerking.....)
 
Het ding zit weer in elkaar, en startte ook nog :)

Nieuwe uitlaten, nieuwe koppeling, carbarateurs gereviseerd, nieuwe startkabels, versnellingsbak laten reviseren. Ik hoop da'k ff klaar ben (nee hoor - remschijven voor zitten er ook aan te komen...).

Morgen eindelijk weer op mijn Beemer rijden! Na een weekje op een VT1100C rondgetuft te hebben, verlang ik ontzettend naar een comfortabele motor :)
:}

Reed je toevallig vanmorgen, zondag dus, omstreeks ergens vlak voor 10.00uur over de A-348 ??? O-) O-)




En Kawa rijders mogen zeuren, die nemen we toch niet serieus }) :P
 
jammer dat ik dit te laat zag |(
zo'n versnellingsbak moet je gewoon zelf uit elkaar trekken.
het is wel wat werk met van alles heetstoken maar als je goed op de shims let is het vrij overzichtelijk.
er heerst een soor mythe dat die bakken heel moeilijk zijn en daarom floreert er een levendige handel in die dingen.
als je er iets mee hebt, gewoon doen, scheelt je klauwen met geld, een tweedehandsbak met omruilgarantie kost al gauw 400 euro'tjes en dan kan hij dus na een jaar alweer in elkaar lopen.
 
just my two cents; zomaar even heetstoken verwijdert het geharde oppervlak van bv tandwielen. Lagers en tandwielen opwarmen doe je met een speciaal inductieapparaat (niet je magnetron *D ) die de temperatuur op alle plaatsen in het materiaal onder controle houdt.
Ik heb bij "professionals" per ongeluk eens gezien hoe hun de bakken van Nissan Patrols "reviseerden" :( , tandwielen kersenrood gestookt met een brander en dan met een bankhamer erop timmeren..
Zal wel erg lang zijn meegegaan die bak..
(gereviseerde bak kostte toen 4500 gulden!!)
 
just my two cents; zomaar even heetstoken verwijdert het geharde oppervlak van bv tandwielen. Lagers en tandwielen opwarmen doe je met een speciaal inductieapparaat (niet je magnetron *D ) die de temperatuur op alle plaatsen in het materiaal onder controle houdt.
Ik heb bij "professionals" per ongeluk eens gezien hoe hun de bakken van Nissan Patrols "reviseerden" :( , tandwielen kersenrood gestookt met een brander en dan met een bankhamer erop timmeren..
Zal wel erg lang zijn meegegaan die bak..
(gereviseerde bak kostte toen 4500 gulden!!)
Tja slopen is makelijker als goed repareren (prutsers zijn er genoeg)
Die patrols zullen wel fantaschtisch schakelen....... :r
 
Terug
Bovenaan Onderaan