Lekker slingeren

Mark

MF veteraan
16 feb 2002
1.049
0
Ik heb een probleempje met mijn motor CB-400 '75.
Zonder dat ik gedronken heb slinger ik over de weg. Dus bij een bepaalde snelheid slingert de motor, maar laat ik us zeggen wat er gebeurt:

Met een snelheid tussen de 50 en 70 km/u voel je een opwaardse slag, en die kun je voelen aan het stuur. Maarja dat is gewoon een trilling en das niet gevaarlijk en het is ook niet irri dus daar doe ik niks aan (opwaardse slag in band/wiel, tog?).

Maar als ik harder dan 100 km/u rij dan schud de motor soms van links naar recht, maar de motor blijft in een rechte lijn rijden.

En als ik harder dan 110 km/u rij dan schud de motor constant. Maar het is nog niet gevaarlijk. Want de motor schud nog niet in resonantie.

Als ik harder dan 120 of 130 rij dan schud de motor constant hard heen en weer.

En als je harder dan 140 km/u rijd word je er finaal af gekatapulteerd, wat mij 2 keer bijna is overkomen. Terwijl de motor op een (denk ik) een kaars recht vooruit rijdt.

Ik denk dat het een kwestie van onbalans is in de wielen, of in 1 wiel.
Toen heb ik us gekeken wat van slagen ik in de wielen heb. Het voorwiel is kaarsrecht, maar wel een opwaardse slag van ong 2 mm. En het achterwiel heeft zowel een opwaardse en zijwaardse slag van ong 3 mm.
Er zitten 2 nieuwe banden op.
Er zitten wel gewichtjes op de spaken, maar hoe lang die er op zitten :?

Dus mijn vraag is: Is het onbalans? Dus moet ik de wiellen laten balanceren
Of is het wat anders?
 
Als er een slag in je wielen zitten, kan je die er beter eerst uit laten halen lijkt me...
 
heb je spaakvelgen, dan ff al je spaken bevoelen, die moeten een pinggg geven, en kijk eens naar je voorwiellagers, die kunnen dit ook veroorzaken, en als laatste heb je geen speling op je balhoofd??.
ene normaal gesproken wordt er bij het opgooien van een nieuwe band je band en velg uitgebalanceerd, dus denk niet daar de onbalans van komt, het eerste waar ik naar zou kijken zijn de voorwiellagers :)
 
balhoofdlagers chekcken
lastig werk maar is te doen


als je em op de bok zet
dan je stuur laten vallen, bij moet dan vanzelf gaan draaien met lichte hulp en dan mag ie op de aanslag iets op tikken tot 2 maal toe ( 3 zou de grens zijn )
kortgezegd moet vanzelf vallen en stilvallen
en niet vastzitten of blijev stuiteren op de aanslag
voelen of ie vrij draait
doet ie dit geen van allen , das is de boel aan vervanging toe
 
heb je spaakvelgen, dan ff al je spaken bevoelen, die moeten een pinggg geven, en kijk eens naar je voorwiellagers, die kunnen dit ook veroorzaken, en als laatste heb je geen speling op je balhoofd??.
ene normaal gesproken wordt er bij het opgooien van een nieuwe band je band en velg uitgebalanceerd, dus denk niet daar de onbalans van komt, het eerste waar ik naar zou kijken zijn de voorwiellagers :)


De spaken zijn in het voorwiel allemaal goed, allemaal hebben ze de zelfde zuivere pinggg.
Maar de spaken in het achterwiel zitten niet zo netjes, er zijn (te) strakke spaken en (te) losse spaken. Volgens mij heeft de vorige eigenaar de slag er geprobeerd uit te halen. En als ik de slag er nog verder uit probeer te halen, zou ik de strakke spaken nog strakker moeten aandraaien, en de lossen spaken nog losser draaien (Maar dat heeft geen zin want losser dan los kan niet).

Maar Het lijkt mijn wel verstandig om de slag er uit te draaien, dat ga ik vanmiddag doen.

De voorwiellagers zijn goed.
Dus geen speling, en ze draaien zoals het hoort.

Er zit ook geen voelbare speling op het balhoofd. Ik heb het al meerdere keren geprobeerd te controleren en zelfs met de uitleg van Niels maar ik kom er niet uit.
Weet je wat ik ga doen, ik haal vanmiddag gewoon het voorwiel eruit, en dan blijf ik gewoon net zo lang bezig tot ik weet wat de toestand van het balhoofd is. Voor de zekerheid controleer ik de voorwiellagers ook nog een keer.

Oja ik heb de banden er zelf opgelegd, waarom? ik ben student en de prijs van de banden waren hoog genoeg, en als TT-motoren Zwolle de banden er op hadden gelegd had ik helemaal geen geld meer over. Achteraf had ik het misschien beter wel kunnen doen, maarja das achteraf. Maar iig e banden liggen strak op de velg, kep banden vet gebruikt en met de compressor tot zo'n 4 bar opgepompt en toen naar 2 bar.

Dus vanmiddag ga ik lekker lopen sleuten, en als dat het probleem niet oplost lijkt mij de beste stap om de wielen naar een motorzaak te brengen om uit te balanceren, toch?
 
Bandenspanning is wel laag, 2 bar. Probeer eens 2.2 bar voor en ong. 2.5 achter.

Verder is die slag eruit halen niet onverstandig.

Als je het voorwiel eruit hebt is speling op het balhoofd eenvoudig te testen: pak beide vorkpoten vast en trek ze voorzichtig heen en weer. Speling moet je nu kunnen voelen (klonk-tik-klak achtig geluid/gevoel)
Niet te hard trekken, dan trek je de brommer van de middenbok :P

Lagering van het achterwiel ook nog in orde?

Alle bouten nog vast zitten (blok, achterbrug ed)

Achterbruglageringn nog goed/redelijk goed?

Sleutel ze! Succes in ieder geval :)

Edit: uit laten balanceren is ook een goed idee, denk dat dat ook al een hoop scheelt, zeker als je de banden er zelf op hebt gelegd en de oude loodjes hebt laten ziten.

Dus: slag eruit halen en balanceren en dan verder zoeken (als het nog niet weg is)
 
Oja ik heb de banden er zelf opgelegd, waarom? ik ben student en de prijs van de banden waren hoog genoeg, en als TT-motoren Zwolle de banden er op hadden gelegd had ik helemaal geen geld meer over. Achteraf had ik het misschien beter wel kunnen doen, maarja das achteraf. Maar iig e banden liggen strak op de velg, kep banden vet gebruikt en met de compressor tot zo'n 4 bar opgepompt en toen naar 2 bar.

Dus vanmiddag ga ik lekker lopen sleuten, en als dat het probleem niet oplost lijkt mij de beste stap om de wielen naar een motorzaak te brengen om uit te balanceren, toch?
De volgende keer dat je banden gaat halen ga dan niet naar tt-motoren die zijn echt te duur met banden, in zwolle zitten wel een aantal bandenspecialisten welke ook motorbanden verkopen, ik ga zelf altijd naar Schouten autoservice, daar lever ik m'n wiel in en einde van de dag haal ik hem weer op dan is die opgelegd uitgebalanceerd en al, en voor een nette prijs (je kunt er ook op wachten hoor)

hier ff het adres:
Schouten autoservice
Branderweg 7
Zwolle.
als je het tel nummer wilt hebben wil ik je die eventueel wel mailen.

succes
 
Laatst bewerkt:
Het opwaartse 'stuiteren' kan ook komen door de olie in je voorvork die helemaal 'op' is. Draai eens een aftapboutje onderaan de vork los en kijk hoe de olie d'r uitziet. Zou me niks vebazen als het grijze drab is. Mocht dat zo zijn, dan kan je het beste het zaakje uit elkaar halen (is een makkelijk klusje) (alleen de onderpoten d'r af). En het zaakje goed schoonmaken en de olie vervangen. Als alles toch open ligt, meteen even je keerringen vervangen (kosten nog geen twee tientjes (in guldens)). Middagje werk, maar het stuurt een hééél stuk strakker!
 
Ik heb de slag uit mijn wiel gehaalt, dat ging echt makkelijk! Ik dacht in het begin dat zo'n dikke stalen velg aleen moeilijkheden zou geven, mar gelukkig ging het van een leien dakje.

Het balhoofd heb ik opnieuw afgesteld, wat heel makkelijk was toen het voorwiel eruit was.

De voorwiellagers zijn als nieuw.

En toen alles weer in elkaar gezet. En de snelweg op, en op het eerste stuk ging ik 110 (waar je 100 mag) en toen begon die heel zachtjes te slingeren. En ff later zat ik weer op de snelweg en toen begon die pas met slingeren bij 120 km/u. Bij 125 km/u slingerde die constant jaaah en harder dan 125 wilde mijn schatteboutje vandaag niet.
Duzz het probleem is nog niet opgelost, maar de motor slingert wel minder, dus het is wel de moeite waart geweest.

Op dinsdag 23 juli 2002 12:39 schreef Ralfie het volgende:

Bedank voor al de tip's
De Achterbruglagering ben ik helemaal vergeten, goed dat je erover begint.

En ik zal mijn banden goed op spanning zetten als ik de volgende keer naar mijn werk ga (ik ben namelijk al 3 jaar fietsenmaker, maar alleen op zaterdag).


Op dinsdag 23 juli 2002 13:06 schreef JohnK6 het volgende:

Ik wist niet dat TT-motoren (met banden) duur was, nou wil ik eigenlijk nog een motorjas, dus weet jij of TT-motoren ook duur is met kleding?

Ik ga nog een paar dagen rijden, en als de motor nog slingert dan rij ik ff langs Schouten autoservice. Dan vraag ik of die het wiel kan balanceren, wanneer en wat het zou kosten. Dus ik rij er liever even langs dan dat ik ze op zou bellen.

Jij ook bedankt!

Het opwaartse 'stuiteren' kan ook komen door de olie in je voorvork die helemaal 'op' is. Draai eens een aftapboutje onderaan de vork los en kijk hoe de olie d'r uitziet. Zou me niks vebazen als het grijze drab is. Mocht dat zo zijn, dan kan je het beste het zaakje uit elkaar halen (is een makkelijk klusje) (alleen de onderpoten d'r af). En het zaakje goed schoonmaken en de olie vervangen. Als alles toch open ligt, meteen even je keerringen vervangen (kosten nog geen twee tientjes (in guldens)). Middagje werk, maar het stuurt een hééél stuk strakker!

Hee, kun jij gedachten lezen?
Je hebt helemaal gelijk over de olie in de voorvork, nou heb ik al heel wat voorvorken van Honda 4-takt brommers ''gereviseerd'' en daar hebben oliekeerringen standaard maten. Maar ik weet de maat niet van de oliekeerring van mijn motor. Dus die moet ik eerst opzoeken (staat op de bovenkant van de oliekeerring, tog?).
En dan kan ik daar ook mee aan de slag.
 
....
Hee, kun jij gedachten lezen?
Je hebt helemaal gelijk over de olie in de voorvork, nou heb ik al heel wat voorvorken van Honda 4-takt brommers ''gereviseerd'' en daar hebben oliekeerringen standaard maten. Maar ik weet de maat niet van de oliekeerring van mijn motor. Dus die moet ik eerst opzoeken (staat op de bovenkant van de oliekeerring, tog?).
En dan kan ik daar ook mee aan de slag.

Staat er, als het nog leesbaar is door de prut, op ja. Gaat je geheid een vééél beter rijgedrag opleveren!

edit: Als het een cb400four is, dan zijn de maten: 33x46x10.5 Ze zijn te bestellen bij Roukama (net als de vorkolie) voor €10,25 per setje van 2.
 
Staat er, als het nog leesbaar is door de prut, op ja. Gaat je geheid een vééél beter rijgedrag opleveren!

edit: Als het een cb400four is, dan zijn de maten: 33x46x10.5 Ze zijn te bestellen bij Roukama (net als de vorkolie) voor €10,25 per setje van 2.

Ja ik heb een cb400four, en ik ken Roukema eigenlijk helemaal niet. Dus om daar te bestellen :? Ik weet nieteens hoe dat moet *schaamt zich*. Maar bedankt voor de maten, en de prijsindicatie. Ik heb net de keerringen bij TT-motoren gekocht voor 11 Euro en een paar cent. Dus das niet verkeerd he! De voorvorkolie heb ik pas 5 augustus, want dan gaat fietsenwinkel waar ik werk weer open, dus daar is voorvorkolie haal ik daar. Weet jij trouwens hoeveel CC olie ik moet hebben?
 
je moet 145cc per poot bijvullen. Mocht je nog iets nodig hebben qua tekeningen, dan kan ik wel het één en ander uit haynes inscannen.
 
Ik wil maar een ding zeggen..en dat is dat ik ontroerd ben zoals die jongen hier word geholpen. Echt klasse. Gaaf hoor :}
 
Ik heb nog een klein probleempje met mijn motor. Het heeft niks te maken met slingeren, maar ik denk niet dat ik een nieuwe topic hoef te maken.

Het zit zo: De voorrem blijft soms een beedje 'plakken'. Als die dat doet blijft die dus constant een beedje remmen. Dat merk je vooral als je stilstaat en de motor een stukje wilt duwen/wegrijden.
Een poosje geleden heb ik de remklauw opengehaald en de zuiger had een paar kleine roestplekjes en die heb ik met heel fijn schuurpapier weggeschuurt (en toen speciale blauwe vet erop). En alles schoongemaakt en in elkaar gezet, maar wat eigenlijk het probleem was was dat het metalen gedeelte van de remblokken vastgeroest was aan de remklauw.

En toen deed de rem het beter dan ooit, maar 1 week later plakte de rem weer (een klein beedje maar meer dan eigenlijk mag) dus ik alles weer losgehaalt en in elkaargezet, en toen deed die het weer goed. Maar 1 week later plakte die weer een beedje. Toen ging ikke lopen pielen en kwam erachter dat als je het ontluchtingsventiel ff los draaide zodat er een paar druppies olie uitkwamen dat de rem niet meer plakte.
Dus zo nu en dan plakt de rem van mijn motor een beedje en de oorzaak is dat de olie onder druk staat. Zelfs als die de ene dag helemaal goed is en de volgende dag wil je hem uit de schuur halen en dan krijf je hem bijna niet uit de schuur '( omdat de rem een beede remt.

Volgensmij komt dat door de remcilinder aan het stuur cq remhendel. Omdat die de druk in de leiding dus ook de druk bij de remklauw hoort te regelen, ja tog?

Mijn vraag is wat kan het zijn en wat moet ik er aan doen.

Oja het is dus van mijn CB 400 F en die heeft een enkele remschijf en een remklauw met 1 zuiger.
 
Ik ga eers ff de remhendel losser stellen. En als dat het probleem niet oplost vraag ik het wel aan jullie :)

Trouwens met de OBT reed mijn motor echt 100% goed.
 
Ik ga eers ff de remhendel losser stellen. En als dat het probleem niet oplost vraag ik het wel aan jullie :)

Trouwens met de OBT reed mijn motor echt 100% goed.
'k had op terugweg zelfs 2 keer 150 op de teller staan :P , motor moest vast nog ff losbranden ;)
 
'k had op terugweg zelfs 2 keer 150 op de teller staan :P , motor moest vast nog ff losbranden ;)

Ja idd ik wist niet eens dat ie zo snel ging!!! mijn orginele (analoge) snelheidsmeter stond toen op 180/190 km/u
bonk.gif
bonk.gif
bonk.gif
Maar daar klopt geen hout van. Mijn digitaaltje gaf idd wel een snelheid aan van 150 km/u.
 
Je zoekt volgens mij al in de goede richting.
Het lijkt er op dat de rem zuiger bij je rem handle vast zit in de cilinder.
Dan gebeurt het zelfde als wanneer je de rem ingeknepen houdt.
Ik heb alleen geen ervaring met het los maken van zo een zuiger.
Ga in ieder geval uiterst voorzichtig te werk.
Dus niet even met schuur papier schoon maken maar even een deskundige vragen. :}
 
Schaf een Haynes aan , daar staat dat ook in, inc alle extra tips die handig zijn daarbij.
 
Schaf een Haynes aan , daar staat dat ook in, inc alle extra tips die handig zijn daarbij.
Ik weet het, ze zijn heel handig. Alleen heb ik geen Haynes van een CB-tje, maar wel een Haynes van een Harley. Dus ik zal opzoeken of ik daarin de werking van een voorrem unit kan vinden voordat ik de boel openschroef en niet meer weet hoe het in elkaar hoort :+
 
In principe niet moeilijk, het is een ronde bus die met een keerring en een stofhoes inelkaar ge schoven zit.
Elke rem werkt hetzelfde uiteindelijk.

Dus in dat boek ff de hints en tips lezen voor monteren en afwerken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan