Lekstroom Ducati 1098 2007

Giel0

MF veteraan
9 aug 2005
24.167
481
Goedenavond!

Sinds dit jaar ben ik eigenaar van een prachtige 1098 uit 2007 na mijn 2003R RSV verkocht te hebben. Nu heb ik een elektronicaprobleempje met de Duc.

Eerder dit jaar ben ik naar Brno gegaan om 3 dagen circuit te rijden. Ging perfect, maar op de laatste dag stopte de motor er plotseling mee nadat ik het tweede rechte stuk op ging. Gang was er ineens uit en viel stil. Uiteindelijk bleek dat er een zekering kapot was en de brandstofpomp geen geluid meer maakte bij contact omdraaien. Nieuwe zekering en de motor liep weer prima. Helaas weet ik niet meer precies welke zekering het was, ik vermoed de middelste 5A zekering.

Aantal weken later wilde ik thuis wegrijden. Probeerde de motor te starten maar deed helemaal niets. Accu helemaal dood, startmotor ging ook niet rond. De accu was een jaar of 4/5 oud dus ik had zelf wel de conclusie getrokken dat de oorzaak heel goed bij de accu kon liggen. Nieuwe accu gekocht en deed het weer prima.

Nu wilde ik vorige week na 3 weken niet gereden te hebben en los te hebben gehad van de lader weer gaan rijden. Helaas deed ie weer helemaal niets en wilde niet starten. De accu was helemaal leeggetrokken en kapot. Optimate gaf geen lampje bij het aansluiten op de accu.

Nu lijkt het me wel heel toevallig dat dit ook weer de accu zou zijn, en vermoed ik lekstroom. Ik heb zelf weinig verstand van elektronica maar wil zelf zo veel mogelijk doen voordat ik de motor weg breng naar de dealer. Multimeter gekocht, nieuwe volle accu en ik meet nu met contact uit een stroomsterkte van 0.16A. Lijkt mij te hoog en dan is het ook niet zo vreemd dat de accu's achter elkaar sneuvelen.

Ik ben zojuist even de zekeringen uit het kastje boven de accu langsgegaan. Als ik de zekeringen er één voor één uithaal blijft ie op 0.16A, behalve bij zekering 4 van het "Instrument Panel". Hierbij springt ie terug naar 0.08A.

345hsmr.jpg


Nu heb ik de volgende vragen en hoop ik dat jullie me kunnen helpen.
1. Ligt de oorzaak nu ergens in het circuit naar het Instrument Panel? Ik neem aan dat dit het dashboard is.
2. Zo niet, is het normaal dat het instrumentenpaneel 0.08A trekt en iets anders die andere 0.08?
3. Is 0.16 echt te hoog? Wat is normaal?
4. Zou dit ook nog aan het startrelais of aan iets anders kunnen liggen?

Mochten jullie verder nog tips hebben hoor ik het graag natuurlijk! Bedankt alvast!

Giel
 
Laatst bewerkt:
Ben zelf geen expert, maar volgens mij is de maximaal toelaatbare lekstroom (voor auto's) 100 mA. Voor motoren zou dit misschien minder moeten zijn ivm de kleinere accu.

Op welke groep zit de brandstofpomp? Aangezien die het weer deed na het vervangen van je zekering zou het die groep wel eens kunnen zijn.
 
how to - accu en laadsysteem controleren.

Eerst dat doen. Ook nieuwe accu's kunnen (gauw) kapot. Heb geen ervaring met die Duc maar kan intressant zijn om multimeter te laten zitten en na een uurtje nogmaals te kijken wat de lekstroom is.

Bedankt. Net even gedaan wat er in je link stond.

Accuspanning alles uit: 12.7V
Accuspanning contact aan licht aan: 12.35V
Accuspanning contact aan licht uit: 12.55V
Accuspanning stationair: 12.4V
Accuspanning bij 3000 toeren: Danst rond de 13V. Komt sowieso NIET boven de 14V.

Volgens je link zou het dan kunnen liggen aan het laadsysteem/dynamo. Toch ben ik wel benieuwd hoe dat bij andere Ducati 1098 motoren zit.
 
Denk dat het voor nu het handigst is om de spanningsregelaar en dynamo door te meten en te kijken of zij nog functioneren.

Had trouwens altijd het idee dat die on board spanningsmeters nooit zo accuraat zijn, maar hij scheelt maar een tiende met m'n multimeter.
 
Denk dat het voor nu het handigst is om de spanningsregelaar en dynamo door te meten en te kijken of zij nog functioneren.

Had trouwens altijd het idee dat die on board spanningsmeters nooit zo accuraat zijn, maar hij scheelt maar een tiende met m'n multimeter.

Ik heb net mijn dymamo terugggeplaatst van mijn Ducati Monster,omdat ik deze zomer gestrand was met een doorgeslagen dynamo in Frankrijk.
In eerste instantie een nieuwe aftermarket dynamo van Carmo met een jaar garantie.Deed stationair amper 13 volt en bij 2000/2500 rpm deed ie pas 14,5 volt.
Rechtstreeks tussen de fasen van de dynamo slechts 10 volt stationair en bij 6000rpm 40/45 volt.Carmo gebeld en ze herkenden dit niet(moet volgens fabrieksopgave resp 27 volt en 70 volt zijn)
Toen mijn oude stator opgestuurd en laten herwikkelen,nu 19 volt stationair en 60/70 volt bij 6000rpm.
Moet zeggen dat ie stationair tussen 13 en 14 volt zit,maar met een streepje gas naar 14,5 volt gaat.
 
Toch nog wel even netjes om te reageren. Zelf eigenlijk door gebrek aan tijd niet veel verder gekomen. Heb de motor naar de Ducati-dealer gebracht waar zij de boel even gaan nameten. Vrijdag gaan ze er aan beginnen dus zal vrijdag/zaterdag of begin volgende week wel wat horen.

Had zelf nog een nieuwe spanningsregelaar liggen, dus hoop dat dat het is. Dat scheelt.

Waarom ik die zelf er niet even op heb gezet en toen gekeken naar het resultaat? Heb daar niet de kennis voor, kan ik wel achterkomen mbv WPHB maar daar gaat in m'n eentje veel tijd in zitten. Dan betaal ik er liever voor en dan kan ik als het mee zit nog wat ritjes doen voor de winter :)
 
Om op je verdenking van lekstroom terug te komen,
Ik ben er achter gekomen dat de sigarettenplug met daarin een omvormertje naar USB 5V ook nogal wat stroom blijft gebruiken.
Ik verdacht eerst de aansluiting van de navigatie, maar bovenstaand bleek het geval.
Nu heb ik een chinees dingetje met een voltmetertje erin gebouwd en geschakeld via het stadslicht.
Bij contact uit geen lekstroom meer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan