Goedenavond!
Sinds dit jaar ben ik eigenaar van een prachtige 1098 uit 2007 na mijn 2003R RSV verkocht te hebben. Nu heb ik een elektronicaprobleempje met de Duc.
Eerder dit jaar ben ik naar Brno gegaan om 3 dagen circuit te rijden. Ging perfect, maar op de laatste dag stopte de motor er plotseling mee nadat ik het tweede rechte stuk op ging. Gang was er ineens uit en viel stil. Uiteindelijk bleek dat er een zekering kapot was en de brandstofpomp geen geluid meer maakte bij contact omdraaien. Nieuwe zekering en de motor liep weer prima. Helaas weet ik niet meer precies welke zekering het was, ik vermoed de middelste 5A zekering.
Aantal weken later wilde ik thuis wegrijden. Probeerde de motor te starten maar deed helemaal niets. Accu helemaal dood, startmotor ging ook niet rond. De accu was een jaar of 4/5 oud dus ik had zelf wel de conclusie getrokken dat de oorzaak heel goed bij de accu kon liggen. Nieuwe accu gekocht en deed het weer prima.
Nu wilde ik vorige week na 3 weken niet gereden te hebben en los te hebben gehad van de lader weer gaan rijden. Helaas deed ie weer helemaal niets en wilde niet starten. De accu was helemaal leeggetrokken en kapot. Optimate gaf geen lampje bij het aansluiten op de accu.
Nu lijkt het me wel heel toevallig dat dit ook weer de accu zou zijn, en vermoed ik lekstroom. Ik heb zelf weinig verstand van elektronica maar wil zelf zo veel mogelijk doen voordat ik de motor weg breng naar de dealer. Multimeter gekocht, nieuwe volle accu en ik meet nu met contact uit een stroomsterkte van 0.16A. Lijkt mij te hoog en dan is het ook niet zo vreemd dat de accu's achter elkaar sneuvelen.
Ik ben zojuist even de zekeringen uit het kastje boven de accu langsgegaan. Als ik de zekeringen er één voor één uithaal blijft ie op 0.16A, behalve bij zekering 4 van het "Instrument Panel". Hierbij springt ie terug naar 0.08A.
Nu heb ik de volgende vragen en hoop ik dat jullie me kunnen helpen.
1. Ligt de oorzaak nu ergens in het circuit naar het Instrument Panel? Ik neem aan dat dit het dashboard is.
2. Zo niet, is het normaal dat het instrumentenpaneel 0.08A trekt en iets anders die andere 0.08?
3. Is 0.16 echt te hoog? Wat is normaal?
4. Zou dit ook nog aan het startrelais of aan iets anders kunnen liggen?
Mochten jullie verder nog tips hebben hoor ik het graag natuurlijk! Bedankt alvast!
Giel
Sinds dit jaar ben ik eigenaar van een prachtige 1098 uit 2007 na mijn 2003R RSV verkocht te hebben. Nu heb ik een elektronicaprobleempje met de Duc.
Eerder dit jaar ben ik naar Brno gegaan om 3 dagen circuit te rijden. Ging perfect, maar op de laatste dag stopte de motor er plotseling mee nadat ik het tweede rechte stuk op ging. Gang was er ineens uit en viel stil. Uiteindelijk bleek dat er een zekering kapot was en de brandstofpomp geen geluid meer maakte bij contact omdraaien. Nieuwe zekering en de motor liep weer prima. Helaas weet ik niet meer precies welke zekering het was, ik vermoed de middelste 5A zekering.
Aantal weken later wilde ik thuis wegrijden. Probeerde de motor te starten maar deed helemaal niets. Accu helemaal dood, startmotor ging ook niet rond. De accu was een jaar of 4/5 oud dus ik had zelf wel de conclusie getrokken dat de oorzaak heel goed bij de accu kon liggen. Nieuwe accu gekocht en deed het weer prima.
Nu wilde ik vorige week na 3 weken niet gereden te hebben en los te hebben gehad van de lader weer gaan rijden. Helaas deed ie weer helemaal niets en wilde niet starten. De accu was helemaal leeggetrokken en kapot. Optimate gaf geen lampje bij het aansluiten op de accu.
Nu lijkt het me wel heel toevallig dat dit ook weer de accu zou zijn, en vermoed ik lekstroom. Ik heb zelf weinig verstand van elektronica maar wil zelf zo veel mogelijk doen voordat ik de motor weg breng naar de dealer. Multimeter gekocht, nieuwe volle accu en ik meet nu met contact uit een stroomsterkte van 0.16A. Lijkt mij te hoog en dan is het ook niet zo vreemd dat de accu's achter elkaar sneuvelen.
Ik ben zojuist even de zekeringen uit het kastje boven de accu langsgegaan. Als ik de zekeringen er één voor één uithaal blijft ie op 0.16A, behalve bij zekering 4 van het "Instrument Panel". Hierbij springt ie terug naar 0.08A.
Nu heb ik de volgende vragen en hoop ik dat jullie me kunnen helpen.
1. Ligt de oorzaak nu ergens in het circuit naar het Instrument Panel? Ik neem aan dat dit het dashboard is.
2. Zo niet, is het normaal dat het instrumentenpaneel 0.08A trekt en iets anders die andere 0.08?
3. Is 0.16 echt te hoog? Wat is normaal?
4. Zou dit ook nog aan het startrelais of aan iets anders kunnen liggen?
Mochten jullie verder nog tips hebben hoor ik het graag natuurlijk! Bedankt alvast!
Giel
Laatst bewerkt: