Lengte uitlaat berekenen t.b.v 4 takt diesel tuning

Status
Niet open voor verdere reacties.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.004
8.189
Assen
Even kort en zakelijk. Ik zoek een site/rekenhulp om de optimale uitlaatbocht/pijplengte te bepalen en evt welke parameters de demper in de buurt moet komen(zou een resonantiedemper moeten zijn heb ik begrepen)
Ik kreeg een tip voor een programma (topspeed van kamware) maar daar kun je geen inw. diameter van de pijp invullen en dat is wel belangrijk?
Ook zeer goed mogelijk dat ik logische kennis mis.

Wat data zodat men weet waar 't over gaat;
456cc 4 takt diesel max 3600 rpm
boring/slag 88/75mm
Uitlaatpoortdiam. 34mm (dus pijp moet dat ook zijn)
qydCJ2Q.png
 
2-talt heeft tegendruk nodig, bij 4-takt heb je het liefst zo snel mogelijk bewegende uitlaatgassen.
Ik had daarom op mijn 300Tdi een open (down)pipe met alleen een einddemper.
Turbodruk iets verhoogd, gaf een leuk resultaat *O*

Zelfde voor mijn Duc, ook grotere diameter en volledig open uitlaat.
Met een tangentiaal bochtensysteem voor nog betere flow.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
IK denk dat diesels vaak met een turbo uitgerust zijn,
ergo is het dan ook makkelijker om koppel en vermogen te vergroten,
zonder turbo lijkt mij dat eea hetzelfde als met benzine geldt,
minder restricties en hogere (uitlaatgas) stroom..
voor een 300tdi (ik neem aan LaRo) is er veel te vinden en redelijk eenvoudig te tunen..
 
Bij de genoemde motor zul je vrijwel niets kunnen winnen met een andere uitlaat: Laag toerental, geen klepoverlap, vrijwel geen vermogen.
De beperking zit niet in de uitlaat.
 
Hier enige uitleg Sammie San. Uitlaat berekenen. Of er schil is tussen de uitlaten van diesel of benzine motoren weet ik niet, maar veel zal het niet zijn
dat maakt wel veel uit want een diesel doet bij een toerental een vast hoeveelheid lucht met meer of minder verbrandingsgassen er bij. een diesel heeft geen vlinderklep die spuit alleen meer brandstof in als hij meer kracht moet geven. het verschil tussen vol gas en gas dicht in hoeveelheid uitlaatgassen bij het zelfde toerental is bij een diesel dus ook veel kleiner als bij een benzine.
en voor de uitlaatpijp is het redelijk simpel. geen uitlaat geeft optimaal vermogen (behalve voor het geluid en het afvoeren van de gassen naar een plek waar jij er geen last van hebt). je gaat bij een 4T diesel nauwelijks iets winnen met een goed ontwerp uitlaat je kan alleen een hoop verliezen met een slecht ontwerp. het ontwerp van pijplengte en bochten zou ik me dus ook niet erg druk om maken zolang de pijp dik genoeg is. het ontwerp van een reflectie demper zal lastiger worden daar komen de grootste verschillen en kennis om de hoek kijken.
 
Bij de genoemde motor zul je vrijwel niets kunnen winnen met een andere uitlaat: Laag toerental, geen klepoverlap, vrijwel geen vermogen.
De beperking zit niet in de uitlaat.
Wel, ik heb data gekregen dat 't tegendeel het geval is.. i.i.g de uitlaat die ik er nu op heb tamelijk beknellend is(deze heb ik gebouwd met idd de gedachte dat dit blok niet gevoelig is voor tegendruk)


Het diagram voor de klepoverlap staat in het bijvoegsel.. valt wel mee toch?

De persoon die me al een end op weg heeft geholpen heb ik delaatste tijd wat overladen met (stomme) vragen.
Als ik hem was was ik het e.e.a misschien wel zat.(en daarom belast ik nu jullie :Y )

Ik heb van hem ook de tip van dat programma gekregen, en dat je van 34mm pijp uit moet gaan. Die 2 dingen samen snap ik dus niet omdat je dat niet kan invoeren..

Het vermogensverschil wat hij uit een soortgelijk blok heeft gekregen is ZEER de moete waard.. het zou de tegewindtrubbels een end oplossen
K&N lufi is inmiddels onderweg.. :]
 
Bij de genoemde motor zul je vrijwel niets kunnen winnen met een andere uitlaat: Laag toerental, geen klepoverlap, vrijwel geen vermogen.
De beperking zit niet in de uitlaat.

Denk ik ook...
Kijk maar eens hoe weinig vermogen een oud dieselblok heeft, al of niet met turbo...
een 1700 opelblokje met turbo halen ze met moeite 65 PK uit, en die zijn toch als laatste roeters behoorlijk aangepakt om nog een beetje te kunnen voldoen...
Mas met common rail en een heleboel computers, kunnen ze er het dubbele uit gaan halen, en dan is bijna alles al omgetoverd naar lichtmetaal..
 
Wel, misschien moet ik mijn vraag 'droger' stellen;

Weet iemand een rekenhulp waar ik met data van het blok en uitlaatpijp/bochtdiameter de 'optimale'lengte kan uitrekenen?

En ja, ik houd er rekening mee- ondanks de vermogensvermeerdering die iemand anders behaalde- ik er een hoop geld & moeite in steek en resultaat alsnog prut is.(omdat ik 't zelf doe? ;( )
Maar met niets doen bereik je ook niets..
 
ik denk,
het enige wat je kan bereiken is dat je motor wat makkelijker op toeren komt,
wordt nog beter als je t vliegwiel lichterderder maakt..
maar of dat dan weer interessant is bij een één cilinder......

ik kan mij herinneren bij een programma op discovvery dat er een race werd gehouden met iets van junkyard race (??)
daar had men ook een (weliswaar 4 -cilinder) dieselmotor gevonden,
deze werd "getuned" door de regulateur te veranderen, ik meen minder diesel inspuiten,
nadeel is, dat als je dat verkeerd doet, wat dus ook gebeurde, de motor overtoeren maakt (te hard draait) en vervolgens de kruktappen uit t carter vlogen...

ergo...
succes!
:t

zoiets:

 
Laatst bewerkt:
Uitlaat zoveel mogelijk open.

Zoveel mogelijk brandstof inspuiten.

Is dit niet voldoende? Turbo op bouwen en nog meer brandstof inspuiten.

Wil je een goede en betrouwbare oplossing? Tweecilinder Kubota er in bouwen, liefst met turbo.
 
IK denk dat diesels vaak met een turbo uitgerust zijn,
ergo is het dan ook makkelijker om koppel en vermogen te vergroten,
zonder turbo lijkt mij dat eea hetzelfde als met benzine geldt,
minder restricties en hogere (uitlaatgas) stroom..
voor een 300tdi (ik neem aan LaRo) is er veel te vinden en redelijk eenvoudig te tunen..

Klopt :Y

En je bevestigt wat ik ook denk (en wat de meeste hier wel denken) minder restrictie en max uitlaatstroom
Maar Sammie kennende zal hij een andere theorie hebben en die met hand en tand verdedigen. Nu al een leuk topic *O*
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar wat ik me nou afvraag, is de lengte echt zo belangrijk? Is de inhoud, en dan vooral van de demper niet belangrijker? Dit omdat moderne motoren veel dikkere dempers hebben dan vroeger daar we de lengte niet hebben op onze motoren.
 
2-talt heeft tegendruk nodig, bij 4-takt heb je het liefst zo snel mogelijk bewegende uitlaatgassen.
Ik had daarom op mijn 300Tdi een open (down)pipe met alleen een einddemper.
Turbodruk iets verhoogd, gaf een leuk resultaat *O*

Zelfde voor mijn Duc, ook grotere diameter en volledig open uitlaat.
Met een tangentiaal bochtensysteem voor nog betere flow.

Dat dacht ik ook altijd toen ik alleen nog een Ducati had
Nu ik er een Harley bij heb weet ik beter
Daar maakt het echt wel veel uit wat voor uitlaat je er aan hangt
Een paar open pijpen betekent geen koppel onderin en wel vermogen in de top
Hoe meer tegendruk hoe meer koppel en dan niet een beetje maar echt flink voelbaar
Bij een supertrapp met van die disc's merk je het verschil van 5 van die dingen
Waarom het bij een Duc minder kritisch is weet ik eigenlijk niet , waarschijnlijk omdat die meer toeren draait als een harley
 
Dus een SuperTrapp op Sammie zijn dieseltje frøtten, en dan met de plaatjes afregelen tot het gewenste resultaat bereikt is!


We zijn er uit mensen!!!

:N

Het gaat hier om een diesel, dat is qua uitlaat niet te vergelijken met een benzine.

Een diesel moet geen tegendruk hebben maar een open uitlaat traject.
 
Laatst bewerkt:
SuperTrapp *O*



De enige brommer waar ik koppijn kreeg van m'n eigen uitlaat _O-
(ook best lang gehad, weinig op gereden, goh...)

Was de eerste 4-klepper monster van NL, met een 888 SP5-blok erin gelepeld })
(meer foto's op verzoek)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan