Lengte uitlaat berekenen t.b.v 4 takt diesel tuning

Status
Niet open voor verdere reacties.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.117
8.243
Assen
Even kort en zakelijk. Ik zoek een site/rekenhulp om de optimale uitlaatbocht/pijplengte te bepalen en evt welke parameters de demper in de buurt moet komen(zou een resonantiedemper moeten zijn heb ik begrepen)
Ik kreeg een tip voor een programma (topspeed van kamware) maar daar kun je geen inw. diameter van de pijp invullen en dat is wel belangrijk?
Ook zeer goed mogelijk dat ik logische kennis mis.

Wat data zodat men weet waar 't over gaat;
456cc 4 takt diesel max 3600 rpm
boring/slag 88/75mm
Uitlaatpoortdiam. 34mm (dus pijp moet dat ook zijn)
qydCJ2Q.png
 
Supertrapp is niet open want die plaatjes zitten achterin.

Gewoon bij AliExpress een goedkoop absorptie dempertje scoren, dikke bocht aan het blok en klaar is Sammie.
 
Diesel en benzine zou in principe hetzelfde resultaat moeten hebben qua uitlaat.

Redelijk dikke bocht, zo'n 50/55 mm
Open demper, en het liefst op laten lopen in diameter, het laatste stuk, in zo'n 5 a 6 stappen.

Lengte van de uitlaat doet niet veel tot niets met het vermogen, de lengte bepaald wel bij welk toerental vrij komt.
Hoe korter de uitlaat, hoe lager het toerental waarbij het vermogen vrij komt.

Uit proberen is het enigste wat je kunt doen..

En als je niet met je brandstofpomp speelt heeft het hele uitlaat gebeuren waarschijnlijk geen enkel nut.
 
Even kort en zakelijk. Ik zoek een site/rekenhulp om de optimale uitlaatbocht/pijplengte te bepalen en evt welke parameters de demper in de buurt moet komen(zou een resonantiedemper moeten zijn heb ik begrepen)
Ik kreeg een tip voor een programma (topspeed van kamware) maar daar kun je geen inw. diameter van de pijp invullen en dat is wel belangrijk?
Ook zeer goed mogelijk dat ik logische kennis mis.

Wat data zodat men weet waar 't over gaat;
456cc 4 takt diesel max 3600 rpm
boring/slag 88/75mm
Uitlaatpoortdiam. 34mm (dus pijp moet dat ook zijn)
[afbeelding]


Ga je er mee racen?
 
Uitlaat zoveel mogelijk open.

Zoveel mogelijk brandstof inspuiten.

Is dit niet voldoende? Turbo op bouwen en nog meer brandstof inspuiten.

Wil je een goede en betrouwbare oplossing? Tweecilinder Kubota er in bouwen, liefst met turbo.
Ha, een maatje van mij heeft zo'n kleine Kubota met 2-cilinder diesel. 12 hele PK's 8-) Je kan er wel dikke wheelies mee maken *D
 
Ha, een maatje van mij heeft zo'n kleine Kubota met 2-cilinder diesel. 12 hele PK's 8-) Je kan er wel dikke wheelies mee maken *D
Die blokjes lopen heel mooi.. Wellicht wat voor een volgende diesel ombouw..

Wel, ik heb een techn. verhaal begrepen dat de pijp niet echt veel groter(precies)34mm moet zijn ivm puls/onderdrukwerking.
Alles bij elkaar lijk ik geen eenvoudige vraag te hebben. Ik zal wat geduld moeten hebben en meer info moeten verzamelen.
Ik mis nu, met de 32mm pijp, wat vermogen bovenin, ook met d epomp 'heftig rokend'afgetseld..
 
32mm pijp.. Kijk eens bij uitlaatbochten voor brommers. Mijn FS1 heeft als 'snelle' uitlaat een 32mm bocht, idem voor Kreidler. Van al die brommers kan je losse uitlaatbochten krijgen. FS1 met losse wartelaansluiting, Kreidler met flens of tuit (met zo'n klem eromheen).
 
Die blokjes lopen heel mooi.. Wellicht wat voor een volgende diesel ombouw..

Wel, ik heb een techn. verhaal begrepen dat de pijp niet echt veel groter(precies)34mm moet zijn ivm puls/onderdrukwerking.
Alles bij elkaar lijk ik geen eenvoudige vraag te hebben. Ik zal wat geduld moeten hebben en meer info moeten verzamelen.
Ik mis nu, met de 32mm pijp, wat vermogen bovenin, ook met d epomp 'heftig rokend'afgetseld..


Dat ga je met een andere uitlaat echt niet oplossen, die blokjes zijn niet gebouwd om toeren te maken.
 
Kunnen we asjeblieft het woord tegendruk schrappen? Geen enkele motor heeft belang bij tegendruk of obstructies. Door middel van golven/pulsen wordt vers mengsel dat wordt verspild door klep of poortoverlap teruggeduwd. Dit gebeurt bij een 2 takt door geluidsgolven die weerkaatsen op de conussen van een expansie-uitlaat. Als je een grote diameter uitlaat voorziet van een rechte achterwand wordt vermogenswinst behaald doordat geluid hierop weerkaatst. Zet hem op de verkeerde plek en het kost je vermogen doordat het de gasstroom belemmerd.

Voor zo'n 1 cilindermdiesel lijkt me dit minder van belang, heb ergens documentatie hierover. Zal eens zoeken..
 
Laatst bewerkt:
Door middel van golven/pulsen wordt vers mengsel dat wordt verspild door klep of poortoverlap teruggeduwd. Dit gebeurt bij een 2 takt door geluidsgolven die weerkaatsen op de conussen van een expansie-uitlaat.

De gas pulsen worden bij 4-takten juist gebruikt om de stroming in de uitlaatpoort sneller op gang te brengen, in plaats van tegen te houden. Bij 4-takt wil je tijdens de uitlaatslag gewoon een zo groot mogelijke hoeveelheid uitlaatgassen uit de cilinder trekken.

Als de huidige uitlaat dun en restrictief is ga je wel een hoop winnen, ondanks dat je blok er geen racemonster van wordt. In dit geval zou ik je om te beginnen een dikkere voorpijp adviseren. Als demper kun je voor maximale flow het beste een absorptiedemper nemen.

Wat betreft de bemating van het geheel: de uitlaatgassen komen uit de poort en expanderen al tijdens de reis in de voorpijp. Die mag dus eventueel ook ietsje dikker zijn, zolang er geen al te abrupte overgangen in de diameter zijn. Als je met een mooie overgang naar 38 kunt gaan is dat geen gek idee.

De reflectie komt terug vanaf het punt waar de uitlaatpijp in de demper terecht komt (plotselinge vergroting van diameter). Dat gebeurt trouwens ook bij een absorptiedemper!! De lengte van de uitlaatklep tot de verbreding kun je bij zo'n relatief zwakke dieselmotor denk ik het beste berekenen om ideaal te zijn op 75% van het maximale toerental.
 
Laatst bewerkt:
Wel, mer inlezende in uitlaattechniek mag de pijp niet 'zo wijd mogelijk zijn'na de uitlaatslag/op het eind moet er een onderdruk gemaakt worden om de laatste beetjes uitlaatgas er uit te rekken en de cylindervulling (klepoverlap)zo effectief mogelijk te maken.
Ik kan echter nergens een voorbeeld of prog. vinden waar ik de data van de diesel, de 34mm pijp en geen carburatuer op los kan laten..
 
wil je de uitlaat afstellen op een testbank ?µ

zo niet : maak je weinig illusies : je "achterwerk-dyno" is echt niet goed genoeg om subtiele verschillen waar te nemen.

ken je de uitlaatgas temperatuur ? ken je de graden krukasverdraaiing waarbij de klep open gaat en hoeveel graden later je kleppen in overlap gaan (als ze dat al doen)?

als een programma je daar niet achter vraagt, zal het ook geen nuttige info opleveren. crap in = crap out
 
Het motortje is in tegenstelling tot motorfietsmotoren ontworpen om zeer weinig vermogen te leveren.
Om een waterpomp of iets dergelijks aan te drijven.
De goedkoopste manier om die motor sneller te maken is montage van een ander motorblok.
Helemaal hot is tegenwoordig ombouw naar elektrisch. :+
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me dan af wat iemand bezielt om zo,n motortje sneller te maken.
Koop iets anders of leg je erbij neer dat het geen snelheidsmonster is of ooit zal worden.
Als ik alle topics die ik van Sammie lees achter elkaar leg had ik met het geïnvesteerde geld een KTM 1190 superduke of zo kunnen kopen.
Die hoef je niet op te voeren en het remt tenminste. :+
 
Laatst bewerkt:
Wel, mer inlezende in uitlaattechniek mag de pijp niet 'zo wijd mogelijk zijn'na de uitlaatslag/op het eind moet er een onderdruk gemaakt worden om de laatste beetjes uitlaatgas er uit te rekken en de cylindervulling (klepoverlap)zo effectief mogelijk te maken.
Ik kan echter nergens een voorbeeld of prog. vinden waar ik de data van de diesel, de 34mm pijp en geen carburatuer op los kan laten..



Je denkt te moeilijk, pak een stuk buis en een lasapparaat en ga een uitlaat bouwen.

Het enige wat "kan" helpen is een grotere doorlaat, en als het al helpt merk je er niets van.

Zonder extreme ingrepen komt er gewoon niet meer vermogen uit dit blok.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan