Lengte uitlaat berekenen t.b.v 4 takt diesel tuning

Status
Niet open voor verdere reacties.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.004
8.188
Assen
Even kort en zakelijk. Ik zoek een site/rekenhulp om de optimale uitlaatbocht/pijplengte te bepalen en evt welke parameters de demper in de buurt moet komen(zou een resonantiedemper moeten zijn heb ik begrepen)
Ik kreeg een tip voor een programma (topspeed van kamware) maar daar kun je geen inw. diameter van de pijp invullen en dat is wel belangrijk?
Ook zeer goed mogelijk dat ik logische kennis mis.

Wat data zodat men weet waar 't over gaat;
456cc 4 takt diesel max 3600 rpm
boring/slag 88/75mm
Uitlaatpoortdiam. 34mm (dus pijp moet dat ook zijn)
qydCJ2Q.png
 
2-talt heeft tegendruk reflectie nodig,

tweetakt diesel kan weer wel,
zal nu wel weer niet meer mogen, (iets met milieu)
maar erg veel van die grote amerikaanse trucks werden vroeger met een 2-takt diesel uitgerust..

en weer on-topic..


YPR heeft een 2 takt diesel met 1 uitlaatklep. En met een schroefcompressor geblazen turbo... Detroit Diesel. Daar gebeurt bij de intake al zoveel dat de uitlaat er totaal geen invloed op kan maken
 
Laatst bewerkt:
YPR heeft een 2 takt diesel met 1 uitlaatklep. En met een schroefcompressor geblazen turbo... Detroit Diesel. Daar gebeurt bij de intake al zoveel dat de uitlaat er totaal geen invloed op kan maken

Eeh, bedankt voor de verbetering? maar het ging juist om het tweede deel.
Dat laat je gemakshalve weg (jammer) dus hierbij mijn hele bericht, want je bevestigt wat ik al eerder schreef, namelijk:

2-talt heeft tegendruk nodig, bij 4-takt heb je het liefst zo snel mogelijk bewegende uitlaatgassen.
Ik had daarom op mijn 300Tdi een open (down)pipe met alleen een einddemper.
Turbodruk iets verhoogd, gaf een leuk resultaat *O*

Zelfde voor mijn Duc, ook grotere diameter en volledig open uitlaat.
Met een tangentiaal bochtensysteem voor nog betere flow.
 
Ik voel hier teveel "negative waves". Als Sammie nou wil proberen om wat meer vermogen uit zijn dieselblok te peuteren, kunnen we 'm toch beter adviseren dan ipv Moriarty gedrag vertonen?


De meeste reacties gaan over;
Wie de grootste zuiger heeft. :+
Red Force heeft, naar mijn idee, de meest efficiënte tip gegeven.
Er is gewoon niks te halen uit zo'n blokje, daar moet je je bij neerleggen.
 
De meeste reacties gaan over;
Wie de grootste zuiger heeft. :+
Red Force heeft, naar mijn idee, de meest efficiënte tip gegeven.
Er is gewoon niks te halen uit zo'n blokje, daar moet je je bij neerleggen.
Wel, lees mijn derde post in dit topic eens, van 7.5pk op het achetrwiel naar 11 pk op het achterwiel.. dat wil ik ook!
 
Dus..., als ik het goed begrijp, wil jij 40% meer vermogen genereren met een andere uitlaat?
Dat wil ik ook wel....
niet alleen met andere uitlaat zoals ik heb gemeld..(en dat weet je stiekum ook wel he boefje?) ook geflowde kop en K&N lufi.. en ja, ik vind het ook erg veel..maar ook al is het 2 pk erbij wil ik het graag..

@ EGJ nee dat wist je niet.. ik kan me herinenren dat ik dat ook in de OP wilde zetten, maar om het ut de hand lopen van het topic te voorkomen (kun je nooit helemaal voorkomen) liet ik het kop flowen en k&N achterwege.. mijn excuses..
Maar goed, het lijkt tot nu toe erg specialistische kennis..
 
Laatst bewerkt:
Linkpijp in ieder geval in de diameter die het uitlaatkanaal aan de kop heeft. Vervolgens een lange megafoon er aan die aan het uiteinde minimaal 3x de diameter heeft van de ingaande kant. En dan alleen dempen met een absorptie demper. Krijg je nog een lekker geluidje ook nog.

Wrm een lange megafoon? Die creëert een negatieve geluidsgolf waardoor je onderdruk in de uitlaat krijgt wat ervoor zorgt dat de uitlaatgassen zo snel en veel mogelijk uit de cilinder worden gezogen. En dat is belangrijk voor de cilindervulling. Immers hoe leger die is hoe meer verse lucht er in kan. En dan een ietsje hetere nokkenas is er, die van jou blokje kun je laten regrinden (aanpassen kleptiming) en met wat meer lifthoogte, liefst met wat overlap want dan begint die negatieve drukgolf alvast met verse lucht aanzuigen en dan wat meer diesel inspuiten en voila je hebt extra cavalino's onder je kont.
 
Linkpijp in ieder geval in de diameter die het uitlaatkanaal aan de kop heeft. Vervolgens een lange megafoon er aan die aan het uiteinde minimaal 3x de diameter heeft van de ingaande kant. En dan alleen dempen met een absorptie demper. Krijg je nog een lekker geluidje ook nog.

Wrm een lange megafoon? Die creëert een negatieve geluidsgolf waardoor je onderdruk in de uitlaat krijgt wat ervoor zorgt dat de uitlaatgassen zo snel en veel mogelijk uit de cilinder worden gezogen. En dat is belangrijk voor de cilindervulling. Immers hoe leger die is hoe meer verse lucht er in kan. En dan een ietsje hetere nokkenas is er, die van jou blokje kun je laten regrinden (aanpassen kleptiming) en met wat meer lifthoogte, liefst met wat overlap want dan begint die negatieve drukgolf alvast met verse lucht aanzuigen en dan wat meer diesel inspuiten en voila je hebt extra cavalino's onder je kont.
Dat is leuke theorie/info.. (megafoon is geen megaton?)
De originele enfield diesel (taurus) heeft 6,5 pk en daarvoor kan met aangepastte tuimelaars kopen die inderdaad wat meer 'lift'geven wat het blokje wat oppept.
 
Laatst bewerkt:
Wrm een lange megafoon? Die creëert een negatieve geluidsgolf waardoor je onderdruk in de uitlaat krijgt wat ervoor zorgt dat de uitlaatgassen zo snel en veel mogelijk uit de cilinder worden gezogen.

2takt expansie princiepes werken niet bij 4takt uitlaten. je hebt een soort van "staande" drukgolf nodig, en die krijg je enkel als de uitlaat ineens zo groot mogelijk tegelijk opent. zoals bij een 2takt, en net daarom wordt die zo breed mogelijk gemaakt bovenaan door hulppoorten of dubbele poorten in V vorm : hoe groter de drukgolf in de expansieuitlaat, hoe beter ze haar werk kan doen.

een 4takt klep gaat te traag en te geleidelijk open om van een staande drukgolf te klunnen spreken, er is dan ook helemaal geen zuigend effekt zoals bij een 2takt.

waarom dan toch een conische/megafoon-uitlaat ? naarmate de uitlaatgassen door de uitlaat gaan, koelen ze af en verliezen ze snelheid. om geen "opstropping" te veroorzaken en dus hetzelfde debiet aan te houden doorheen de ganse pijp, moet de buis groter worden.

dat laatste is wat mijn gezond verstand er van maakt binnen mijn beperkte kennis van 4takt uitlaten

edit : wat bijgelezen en mijn gezond verstand was minder gezond dan ik dacht. :$
maar werken zoals een expansiepijp doet het toch niet.
 
Laatst bewerkt:
niet alleen met andere uitlaat zoals ik heb gemeld..(en dat weet je stiekum ook wel he boefje?) ook geflowde kop en K&N lufi.. en ja, ik vind het ook erg veel..maar ook al is het 2 pk erbij wil ik het graag..

@ EGJ nee dat wist je niet.. ik kan me herinenren dat ik dat ook in de OP wilde zetten, maar om het ut de hand lopen van het topic te voorkomen (kun je nooit helemaal voorkomen) liet ik het kop flowen en k&N achterwege.. mijn excuses..
Maar goed, het lijkt tot nu toe erg specialistische kennis..


Als je echt merkbare winst wil behalen kun je er het beste een turbo opbouwen, gewoon op de sloop een van een auto halen.
 
Wat verstaat men onder het flowen van de kop, even een schuurpapiertje door de kanalen of bewerkt door een gespecialiseerd bedrijf?


Ik versta daar onder, laten bewerken door een gespecialiseerd bedrijf.

Sammie kennende zal het met een vijl en schuurpapier moeten gebeuren.

Met een motorbblok als deze is het het allemaal niet waard.


Een paar jaar geleden hadden we hier BenjaminDG op het forum, die had een bejaarde gsxr en dacht ook altijd vermogen te winnen met dit soort fratsen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan