Lengte van oliepijlstokjes bij verschillende moto

Sjaap

MF veteraan
20 dec 2001
4.699
0
Groningen
Eh, rare vraag misschien, maar willen jullie even de lengte van je oliepijlstokje meten als je weer eens het pijl bekijkt?? Ik heb namelijk een olietemperatuur metertje (inschroeven in olievuldpop)besteld bij louis.nl, maar het voelstokje is te kort. Voor myn type motor is niet zon ding verkrijg baar dus ga ik hem zelf passend maken, het enige waar ik niks aan kan doen is de lengte van het stokje. Dus als er een andere iets commercieler model is waarvan het oliepijlstokje net zo lang is of iets langer dan bestel ik er een voor dat type, en maak ik hem zelf wel passend.
Ik zoek een lengte van om en nabij de 12 cm!! Thnx! *-)
 
Wie zegt dat het staafje net zolang is als het peilstokje.

Normaal, als motor 5 minuten stilstaat, dan raakt peilstokje voor oneveer 1 cm de olie, als motor loopt, dan spoelt alle olie door blok en dan raakt peilstokje geen olie.

Maar misschien spoelt er wel olie over peilstokje en is ook een korter staafje goed.

Het is maar even om over na te denken.
En mijn motor heeft geen peilstokje, maar een kijkglaasje.

CBR900 van vriendin heeft wel peilstok, maar is veel minder dan 12 cm.
Zal morgen nog even echt meten voor zekerheid.
 
Het gaat erom dat het staafje ten allen tijde in de olie zit, dus net zo lang- of langer dan het oliepijlstaafje. Als het meetstaafje alleen de temperatuur kan meten van de rondgeslingerde olie dan geeft ie geen nauwkeurige waarde als je bv voor het stoplicht staat (olie veel minder rondgeslingert).
Pleaze ff meten!!!!Thnx (als je er eentje hebt) :}

Owja, bij mij is het zo dat het stokje nog een cm of 2 /3 in de olie steekt wanneer er genoeg in zit, dus als de motor loopt dan blijft t stokje in de olie.
 
Laatst bewerkt:
Het is een inschroef meter, dus het wijzertje zit ook in dat ding zelf, niet aan het stuur ofzo. Het gaat hier niet om het inkorten, ik heb juist een langere nodig! Inschroeven in de oliedumpbout kan natuurlijk wel, maar dan moet je wel rare capriolen uithalen om de temperatuur van je olie af te kunnen lezen ;)
Het is zo een:
10034301_870_00.jpg
 
ik vraag me af of je die sonde zomaar kan inkorten hoor weet jij dan waar dat thermokoppel zit?

Het thermokoppel zit altijd aan het uiteinde, ten eerste omdat het totaal geen zin heeft om het staafje langer te maken als het thermokoppel ergens halverwege zit.

Je kan ook zien dat thermokoppel aan het uiteinde zit, meestal is het staafje van bijv verchroomd staal, terwijl de tip-punt van bijv koper is, voor een betere warmtegeleiding.
 
ik vraag me af of je die sonde zomaar kan inkorten hoor weet jij dan waar dat thermokoppel zit?

Op zondag 20 januari 2002 12:08 schreef Gizzmo13 het volgende:Het thermokoppel zit altijd aan het uiteinde, ten eerste omdat het totaal geen zin heeft om het staafje langer te maken als het thermokoppel ergens halverwege zit.

Je kan ook zien dat thermokoppel aan het uiteinde zit, meestal is het staafje van bijv verchroomd staal, terwijl de tip-punt van bijv koper is, voor een betere warmtegeleiding.


:^
 
Het is een inschroef meter, dus het wijzertje zit ook in dat ding zelf, niet aan het stuur ofzo. Het gaat hier niet om het inkorten, ik heb juist een langere nodig! Inschroeven in de oliedumpbout kan natuurlijk wel, maar dan moet je wel rare capriolen uithalen om de temperatuur van je olie af te kunnen lezen ;)
Het is zo een:
http://www.louis.nl/pics/fotogroot/10034301_870_00.jpg[/img]
lijkt wel heel erg op mijn ktm-olie-temp-metertje...
013.gif


wat heb jij ervoor betaald?
 
Laatst bewerkt:
ja of een bimetaaltje weet ik wat er in zo\'n ding zit

ik heb er nog wel een ergens liggen zal\'m eens opzoeken
persoonlijk vindt ik ze echt walgelijk

hij zat erop toen ik hem kocht snel een normaal pijlstokkie gekocht

trouwens de temp van je olie is lekker belangrijk staat toch samen met je koelwater temp dus waarom???
 
Een CB400 heeft geen waterkoeling, en de koelwater temperatuur is veel sneller warm dan de olie, dus denk jij dat je kan gassen loop je ondertussen wel je blok te verneuken! ;)

PLEASE wie weet nou een model waarvan het pijlstokkie 12cm ofzo is!!!???? :}
 
Een CB400 heeft geen waterkoeling, en de koelwater temperatuur is veel sneller warm dan de olie, dus denk jij dat je kan gassen loop je ondertussen wel je blok te verneuken! ;)

PLEASE wie weet nou een model waarvan het pijlstokkie 12cm ofzo is!!!???? :}


dat zal wel zo\'n vaart niet lopen
weet jij dan hoeveel de olie max mag of min moet zijn??
ik niet hoor
en het koelwater regelt de temp van het blok dus ook in relatie de olie dus als het koelwater warm is is de olie niet steenkoud!!

denk ik hoor

gewoon ff 5-10 kilometer rustig aan rijden en dan gassen.
en met vriesweer gewoon niet gassen want dan komt\'tie niet op temp :(
 
trouwens de temp van je olie is lekker belangrijk staat toch samen met je koelwater temp dus waarom???

Ben je daar zeker van ?
Volgens mij is in de winter bvb. de temp van je koelwater lager dan die van de olie in je blok door de koudere rijwind -anders komt je motorblok toch nooit op temperatuur ??-
Ik heb hier wel al eens iets gelezen over het afplakken van je radiator om je motor op bedrijfstemperatuur te krijgen, maar heeft dat dan niet enkel resultaat op de temp van je koelwater (en dus zo natuurlijk indirect op de tenp van je olie, anders heeft koeling uiteraard geen enkele zin).
Ik weet het wel niet zeker, maar volg hier gewoon mijn gevoel, het lijkt me gewoon raar dat je blok nooit warm wordt bij 0 C maar wel bij 16 C ? De rijwind is wel nog kouder, maar we spreken toch over verbrandingswarmte en naar mijn gevoel is na een tijd de warmte van de olie=cst > warmte water.

Bij nalezen lijkt mijn redenering toch ergens niet te kloppen,wanneer is mijn motorblok eigenlijk warm adhv temp koelwater, komt tegenwoordig nl. amper boven 60 C. (Dus wanneer kan ik doortrekken, ik rij zowiezo al de eerste 10 km rustig).
 
Een CB400 heeft geen waterkoeling, en de koelwater temperatuur is veel sneller warm dan de olie, dus denk jij dat je kan gassen loop je ondertussen wel je blok te verneuken! ;)

PLEASE wie weet nou een model waarvan het pijlstokkie 12cm ofzo is!!!???? :}

bij de weg

ik heb er een liggen met een stokkie van 15 Cm erop en RR op de wijzerplaat staan.
doe hem alleen nog niet weg denk\'k hem heb zien staan bij voormalig safe voor iets meer dan Fl 125,- volgens mij zijn ze echt gek geworden wat de prijs betreft
 
Laatst bewerkt:
Ben je daar zeker van ?
Volgens mij is in de winter bvb. de temp van je koelwater lager dan die van de olie in je blok door de koudere rijwind -anders komt je motorblok toch nooit op temperatuur ??-
Ik heb hier wel al eens iets gelezen over het afplakken van je radiator om je motor op bedrijfstemperatuur te krijgen, maar heeft dat dan niet enkel resultaat op de temp van je koelwater (en dus zo natuurlijk indirect op de tenp van je olie, anders heeft koeling uiteraard geen enkele zin).
Ik weet het wel niet zeker, maar volg hier gewoon mijn gevoel, het lijkt me gewoon raar dat je blok nooit warm wordt bij 0 C maar wel bij 16 C ? De rijwind is wel nog kouder, maar we spreken toch over verbrandingswarmte en naar mijn gevoel is na een tijd de warmte van de olie=cst > warmte water.

Bij nalezen lijkt mijn redenering toch ergens niet te kloppen,wanneer is mijn motorblok eigenlijk warm adhv temp koelwater, komt tegenwoordig nl. amper boven 60 C. (Dus wanneer kan ik doortrekken, ik rij zowiezo al de eerste 10 km rustig).

nou volgens mij is als het buiten zeg maar -5 is de koelende werking van het aluminium zo groot dat je blok (olie) niet lekker op temp kan komen door de rijwind.

want het koelwater wordt door een thermostaat geregeld die ligt waarschijnlijk dus dicht(interne circ) en dan nog blijft je koelwater aan de lage kant dat komt volgens mij gewoon door het (hoog)koelende vermogen van aluminium zo groot is dat je wrijving en de hitte van interne delen kleiner is dat de uitgestraalde hitte .


en er is volgens mij maar een (heel)heel klein gedeelte van de olie die rechtstreeks in contact komt met de verbrandingswarmte.

het aluminium waarmee de olie in contact komt wordt natuurlijk grotendeels gekoeld door je koelwater.
 
Laatst bewerkt:
bij de weg

ik heb er een liggen met een stokkie van 15 Cm erop en RR op de wijzerplaat staan.
doe hem alleen nog niet weg denk\'k hem heb zien staan bij voormalig safe voor iets meer dan Fl 125,- volgens mij zijn ze echt gek geworden wat de prijs betreft

En hoe lang was het stokje van de oliepijler ongeveer?? Dan ruil ik dit ding wat ik nu heb voor een van een ander type, heb dan dus wel de goede lengte



Op maandag 21 januari 2002 15:31 schreef nognietingebruik het volgende:dat zal wel zo\'n vaart niet lopen
weet jij dan hoeveel de olie max mag of min moet zijn??
ik niet hoor
en het koelwater regelt de temp van het blok dus ook in relatie de olie dus als het koelwater warm is is de olie niet steenkoud!!

denk ik hoor

Ongeveer op 80 graden. Al je koelwater zit om de hittbron heen, dus dat is veel sneller warm dan de liters olie die nog helemaal naar achteren in de versnellingsbak drijft. Bovendien moeten alle tandwielen etc ook opgewarmd worden.
Rij maar eens een eind, tot dat je koelwatertemp meter staat zoals ie altijd staat (als ie \"warm\" is) en voel dan maar eens aan de onder of zijkant van je blok, dan is ie nog lekker lauw! :)
 
van m\'n honda bedoel je

wat ik me ervan kan herineren is dat die met metertje erop langer is dan de orginele



btw wordt de olie ook niet door de drijfstang gepompt?
en over de nokkenas heengevloeid? dus langs de uitlaatpoort enz.
 
Laatst bewerkt:
30 euro. Thermo koppel is toch electronisch?? Dit ding werlt gewoon met een kwik achtige vloeistof, er zit geen koperstukje aan het staafje ofzo.

Een thermo koppel is idd electrisch.

Twee verschillende stukjes metaal op elkaar geplakt, door reactie tussen de twee metalen gaat er een stroompje lopen, die reactie is afhankelijk van temperatuur, zodat bij verschillende temps verschillende stroompjes zijn.

Bimetaal is iets anders, twee verschillende stukjes metaal op elkaar geplakt met een sterk afwijkende uitzettings coefficent.
Hierdoor trekt plaatje krom bij verschillende temps, door het kromtrekken maakt bimetaaltje contact met ander contact, zodat er een schakelaar ontstaat.
 
nou volgens mij is als het buiten zeg maar -5 is de koelende werking van het aluminium zo groot dat je blok (olie) niet lekker op temp kan komen door de rijwind.

want het koelwater wordt door een thermostaat geregeld die ligt waarschijnlijk dus dicht(interne circ) en dan nog blijft je koelwater aan de lage kant dat komt volgens mij gewoon door het (hoog)koelende vermogen van aluminium zo groot is dat je wrijving en de hitte van interne delen kleiner is dat de uitgestraalde hitte .


en er is volgens mij maar een (heel)heel klein gedeelte van de olie die rechtstreeks in contact komt met de verbrandingswarmte.

het aluminium waarmee de olie in contact komt wordt natuurlijk grotendeels gekoeld door je koelwater.

Geldt dit ook voor een motor met kuip, het Al. komt dan toch niet rechtstreeks in contact met de rijwind ?
Volgens mij komt je olie ook in de winter wel op temperatuur (wel niet zo snel als in de zomer), in tegenstelling tot de temp van je koelwater die veel meer wordt beinvloed door de rijwind.
 
Terug
Bovenaan Onderaan