Lenzen op de motor

Ligt aan je ogen ! Ik heb sinds 1988 harde zuurstofdoorlatende lenzen. De lenzenboer gaf een maximale levensduur van 5 jaar. Ik heb het eerste setje 11 ! jaar zonder problemen gebruikt. Ben dus nu aan mijn tweede setje, wat ik nu dus al 8 jaar wederom probleemloos gebruik. Nooit eentje verloren. Ik rij met de motor het hele jaar door, woon werkverkeer, met dicht visier. Gaat perfect !

De Kale

Harde lenzen is echt geen doen vond ik op de motor
 
Ligt aan je ogen ! Ik heb sinds 1988 harde zuurstofdoorlatende lenzen. De lenzenboer gaf een maximale levensduur van 5 jaar. Ik heb het eerste setje 11 ! jaar zonder problemen gebruikt. Ben dus nu aan mijn tweede setje, wat ik nu dus al 8 jaar wederom probleemloos gebruik. Nooit eentje verloren. Ik rij met de motor het hele jaar door, woon werkverkeer, met dicht visier. Gaat perfect !

De Kale

Ik ben toen ik begon met motorrijden overgestapt van harde naar zachte lenzen. Niet vanwege het eventuele verliezen, maar vanwege de helse pijnen en niks meer kunnen zien als er wat stof of een haartje in je oog waait. Ik moest er niet aan denken om met een dicht en tranend oog een nette stop op de vluchtstrook te moeten maken. Heb jij daar nooit last van met jouw harde lenzen? Ik had ook aardig zuurstofdoorlatende lenzen, maar toch. Zachte lenzen bevalt ook prima, wel duurder maarja, voor motorrijden heb ik een hoop over...
 
Ik heb dit BIJNA nooit, en als het een keertje voorkomt, knipper ik het vuiltje eruit of doe het betreffende oog dicht en stop even !

De Kale

Ik ben toen ik begon met motorrijden overgestapt van harde naar zachte lenzen. Niet vanwege het eventuele verliezen, maar vanwege de helse pijnen en niks meer kunnen zien als er wat stof of een haartje in je oog waait. Ik moest er niet aan denken om met een dicht en tranend oog een nette stop op de vluchtstrook te moeten maken. Heb jij daar nooit last van met jouw harde lenzen? Ik had ook aardig zuurstofdoorlatende lenzen, maar toch. Zachte lenzen bevalt ook prima, wel duurder maarja, voor motorrijden heb ik een hoop over...
 
Ik verbaas me over hoeveel mensen er hier nog HARDE lenzen dragen, deze lenzen zijn echt al 10 jaar (!) achterhaald en ook echt niet meer de beste keus voor het oog. Tegenwoordig worden ze gemaakt van materiaal op basis van siliconen, en dat is echt een stuk beter voor je ogen. Ik heb het nu bijvoorbeeld over de Acuvue Oasys van Johnson & Johnson (nee, ik heb geen aandelen), maar het nadeel is wel dat ze nu nog vrij duur zijn (€125,- voor een half jaar).

Ik heb serieus een email van een klant gehad, die deze lens kwijt was en uiteraard is gaan zoeken op de grond. Heeft em niet terug gevonden, dus ze wou een nieuwe lens in zetten, toen pas merkte ze dat de lens niet was gevallen, maar gewoon al in het oog zat!

Ook zachte lenzen als de Acuvue Advance, iets goedkoper, hoor je ook nooit geen klachten over, in tegenstelling tot mensen met harde lenzen, die hun lens kwijt zijn geraakt, of waarvan de lens is gescheurd, uitgedroogd, afgebrokkeld, noem het maar op.

Over het algemeen zijn zachte lenzen gewoon beter (als in meer zuurstof doorlatend, nieuwer materiaal) dan harde lenzen, tenzij je natuurlijk allergisch bent voor bepaalde stoffen in bewaarvloeistof voor zachte lenzen.
 
Het blijft echter wél een feit dat je met harde lenzen te allen tijde scherper zult zien dan met zachte lenzen.
 
Hoe zit het dan met het verhaal dat zachte lenzen je oogstructuur verandert en dat je na verloop van tijd geen zachte lenzen meer kan dragen?
Die verandering is ook onomkeerbaar en voor iedereen verschillend.
Dat was mij verteld. :?

Ik ben alleen zo stom geweest om te lang door te lopen met vuile lenzen en heb een kleine ooginfectie opgelopen. Dus voor nu alleen nog maar even een bril. |(
 
Ik heb al zachte lenzen vanaf 1991, nergens geen last van *O*
Ben begonnen met 'jaar-lenzen' die ik dus gewoon anderhalf jaar in had _O-
En nu sinds een tijdje maand-lenzen, schoonmaken was niet mijn sterkste punt....bevalt prima! *O*
 
Laatst bewerkt:
Draag zelf zachte lenzen en vrijwel nooit problemen gehad.
2x wel droge ogen gehad en toen viel er ook een lens uit in mijn systeemhelm.
Laatste keer nog wel mijn lens kunnen redden.

Maar daarom doe ik ook altijd een extra lens in mijn jas. Mocht ik er 1 verliezen, heb je nog altijd een reserve.. :P
 
Het blijft echter wél een feit dat je met harde lenzen te allen tijde scherper zult zien dan met zachte lenzen.

Helemaal mee eens, heb al jaren harde zuurstof doorlatende lenzen, en idd met een vuiltje of haartje in het oog tijdens het rijden is geen pretje, heb een paar zachte geprobeerd maar vandichtbij zag ik prima, maar op afstanf werd het minder...

enne hebze nu meer dan 15 jar en super tevreden..
 
Het blijft echter wél een feit dat je met harde lenzen te allen tijde scherper zult zien dan met zachte lenzen.

Dat zou kunnen, harde lenzen worden namelijk speciaal op maat gemaakt, tot op 5/100 milimeter nauwkeurig. Als je overstapt naar zachte lenzen kan je dat ook het beste doen in overleg met je opticien, die kan je dan een goede sterkte aanmeten. De sterkte van zachte lenzen onderling kan namelijk iets verschillen.


Ik heb al zachte lenzen vanaf 1991, nergens geen last van *O*
Ben begonnen met 'jaar-lenzen' die ik dus gewoon anderhalf jaar in had _O-
En nu sinds een tijdje maand-lenzen, schoonmaken was niet mijn sterkste punt....bevalt prima! *O*

Je heb ook daglenzen he, die hoef je helemaal nooit schoon te maken. Niet (goed) schoonmaken is wel iets wat een ooginfectie kan veroorzaken en dat is geen pretje.

Hoe zit het dan met het verhaal dat zachte lenzen je oogstructuur verandert en dat je na verloop van tijd geen zachte lenzen meer kan dragen?
Die verandering is ook onomkeerbaar en voor iedereen verschillend.
Dat was mij verteld. :?

Ik ben alleen zo stom geweest om te lang door te lopen met vuile lenzen en heb een kleine ooginfectie opgelopen. Dus voor nu alleen nog maar even een bril. |(

Daar heb ik echt nog nooit van gehoord. Wel een beetje zuinig zijn op je ogen he, tis niet dat je paar nieuwe kan halen als ze beschadigd zijn.
 
ik heb ook altijd lensen gedragen (harde) en heb ook al op de meest onmogenlijke tijdstipppen stof in mijn oog gehad, op de snelweg of rotonde ineens je oog krampachtig dicht moeten knijpen terwijl de tranen vloeien. Wat ik heb gedaan is mijn ogen laten laseren 3 1/2 jaar geleden.
SUPER, nooit meer problemen en altijd je vizier open kunnen doen, en om over strand en zwembad maar te zwijgen.....
Ik weet dat sommige mensen nu zullen zeggen dat het gevaarlijk is maar heb in al die jaren nog nooit 1 nadeel kunnen ontdekken, en tegenwoordig hoef je het voor de prijs ook niet meer te laten. Ik denk dat het voor je veiligheid niet zo'n grote inverstering is......
groet
 
Ik draag zelf ook harde lenzen en heb ook wel over laseren gedacht, maar het is toch een behoorlijke stap en je hoort nog wel eens wat mindere verhalen. Daarom ben ik ook altijd benieuwd naar ervaringen hiermee. Kan je niet wat meer vertellen over je behandeling etc.?
 
zoals hierboven vermeld is laseren idd een flinke stap, zoweel qua risico als qua geld, want zo goedkoop is het nu ook nog niet .... Lenzen zijn dermate doorontwikkeld en risicoloos, en bij klachten kun je altijd nog terug naar een bril, maar bij laseren .....

EDIT : wel weer apart, de reclames hier op MF bij dit topic zijn dus automatisch over lenzen en laseren :P (bij mij dan)
 
Laatst bewerkt:
Ik loop (en rij) met een vrij unieke situatie rond, ik heb namelijk 1 goed oog en 1 slecht oog, waarvoor ik dus een lens heb.. Rij meestal rond met zonnebril en bij snelheden >80 gaat het vizier dicht, savonds en snachts zonder zonnebril en de klep wat eerder dicht. Maar eerlijk gezegd.. nooit nergens verschil gemerkt tussen mn 2 ogen qua rijwind of vuil. vuil in een 'leeg' oog is ook kut.

Het enigste wat écht verschil maakt tussen mn twee ogen is tijdens het uien snijden. Het oog zonder lens gaat dan wel tranen en het oog met lens niet :P
 
Ik heb al jaren harde lenzen, maar merk wel dat je erg snel stof in je ogen krijgt tijdens het rijden :( !
maar een bril vind ik veel lastiger, vooral in de helm.
Heb nu een donker vizier gekocht, zodat ik geen last van de zon heb, en toch niets in mijn ogen krijg!! :Y

werkt goed!!
 
Ik draag ook zachte lenzen ik heb alleen meer last als ik mn vizier een klein stukkie open heb omdat ik dan een luchtstroom door mn ogen krijg als dat ik hem een helemaal open heb.

Mja iig wat ik soms wel is doe als ik iets belangrijks heb dan neem ik iig 1 extra lens mee, en ik denk dat ik er vanaf nu 1 in mn motor jack stop want reken maar dat het zwaar erri is als je er 1 kwijt raakt (ligt aan je sterkte) bij mij -4 nou ik heb dus binnen 10 min koppijn.

Bij mij zit trouwens bij de prijs in dat ik wanneer ik een lens kwijt ben gewoon een nieuwe krijg
 
Ik heb meer last van rokende mensen in de buurt dan dat ik last heb van mijn lenzen tijdens het motorrijden. Ik heb zachte lenzen, speciaal genomen voor het motorrijden en het bevalt goed. Liever dan zo'n irritante bril waar je aan moet denken als je je helm op en af zet. En een bril lijkt me ook niet echt lekker bij een ongeval.
 
Ik heb al bijna 7 jaar lenzen, harde welteverstaan. Nooit echt veel problemen mee gehad op de fiets. Op de motor nog helemaal nooit en dan rijd ik in het dorp gewoon met open vizier. Je moet wel goed opletten voor 'stofwolken' want dan zou ik het vizier even dichtmaken ;)

Oh ja... enige echt ramp met lenzen was toen er schmink in m'n ogen kwam :(

Je bent in het dagelijkse leven clown???


Heb zelf al jaren zachte lenzen, meestal geen problemen. Laatst op de snelweg wel stofje in m'n oog door niet geheel gesloten vizier. Kwestie van ff flink janken en stofje is weg. Gelukkig heb je spiegels op je motor om te kijken of je make-up niet is uitgelopen :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan